Permalänk
Medlem

köra bil barfota?

Ja har lite funderingar angående det, fick inte lära mig sånt när jag tog körkort, men har hört på ryktesväg att man ej får köra bil barfota eller i tofflor som saknar "bakstycke" dvs så länge det inte är sandaler.

stämmer detta? eller är det fritt fram att köra barfota?

//plope

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är. Tycker däremot personligen att det är rätt skönt att köra barfota. Brukar alltsomoftast kasta av mig skorna när jag ska köra hem från Växjö till Borås eller vice versa.

Permalänk

Tycker själv att det är skit jobbigt och köra utan dojjer, har dock aldrig hört att man inte får det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klart du får köra utan dojjer. Lastbilschaffisar som kör Fjärr-trafik kör ju utan skor, vissa utan strumpor.

Permalänk

Sålänge man inte har skorna nere vidpedalerna så ser jag inget fel med det?
Då de kan låsa broms,koppling och gas

Dock så kan man nog se det från andra sidan att man inte har samma styrka o känslighet om man kör utan skor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Absolut får du, jag tycker dock det känns riktigt mysko att göra det. Känns som att man "inte riktigt når ner", man får inte samma tryck bakom foten som att man väger lätt.

Permalänk
Medlem

Håller på med körkort nu, har aldrig hört att man inte får. Det står heller inget om det i körkortsboken:P

Permalänk
Medlem

Händer att jag tar av mig skorna om jag ska köra långt på sommaren, lite mysko i början men man vänjer sig.

Permalänk
Medlem

ok tackar! då behöver jag inte vara orolig då

Permalänk

Jag är rätt säker på att man inte får köra barfota!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Aldrig hört att man inte skulle få göra det. Tog körkot för sisådär 4 år sedan och som sagt... inte ett ord om det.

Så länge du kör lagligt så får du väl göra hur du vill när du kör. Som liknelse kan man ta pratande i mobiltelefon, eller röka i bilen, vilka båda borde påverka din körförmåga betydligt mer.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag är rätt säker på att man inte får köra barfota!

Kan ju vara bra att backa upp ett sånt påstående med en riktig källa.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

En sak som du kan testa är att låta bilen rulla på 2ans växel, sen tar du vänster fot och försöker bromsa ner mjukt.

Ett fel som många personer gör när de går över till automat bil, eftersom den inte har koppling så har många för vana att trycka ner "kopplingen" av vana med vänster fot, men istället tvärnitar de på bromsen.

Edit: Vissa idi*ter fattar ju inte så jag får förklara.
det jag vill ha sagt är att principen är samma, kör du barfota blir allt helt anorlunda, känslan och mjukheten när du bromsar och gasar blir konstig.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
En sak som du kan testa är att låta bilen rulla på 2ans växel, sen tar du vänster fot och försöker bromsa ner mjukt.

Ett fel som många personer gör när de går över till automat bil, eftersom den inte har koppling så har många för vana att trycka ner "kopplingen" av vana med vänster fot, men istället tvärnitar de på bromsen.

Vad hade d med saken att göra?o.O

Kollade på www.vv.se men jag hittade inget om det. Inte heller i min upplaga av körkortsboken 06.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skönt att köra barfota när det är varmt ute. Har inte heller hört att man inte får göra det.

Permalänk
Medlem

Skönt köra barfot. Brukar använda tårna t.o.m. när det inte är trafikerat. Har bättre kontroll på pedalerna, känns det absolut som.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
Vad hade d med saken att göra?o.O

Kollade på www.vv.se men jag hittade inget om det. Inte heller i min upplaga av körkortsboken 06.

lika mycket som ditt inlägg att göra.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Tar av mig skorna och kör barfota vid lite olika tillfällen, om det är varmt, om jag ska långt eller om jag ska busköra. Får vid det sistnämnda mycket bättre känsla för gas och broms ^^

Permalänk

det är grymt skönt att köra bil barfota gör det jämt under sommarhalvåret om man ska nån längre sträcka

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

den ænda anledningen till att man inte skulle få køra barfota ær væl att man kanske halkar på pedalerna nær man får fotsvætt, speciellt ifall man måste tværnita. men sen om man inte får køra barfota vet jag inte, jag vet bara att man inte BØR køra barfota.
(ursækta før det norska tangentbordet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Edit: Vissa idi*ter fattar ju inte så jag får förklar.
det jag vill ha sagt är att principen är samma, kör du barföra blir allt helt anorlunda, känslad och mjukheten när du bromsar och gasar blir konstig.

Av samma anledning borde det då vara förbjudet att köra med stövlar eller kängor. Man tappar ganska mycket känsla om man inte är van.

/D

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
den ænda anledningen till att man inte skulle få køra barfota ær væl att man kanske halkar på pedalerna nær man får fotsvætt, speciellt ifall man måste tværnita. men sen om man inte får køra barfota vet jag inte, jag vet bara att man inte BØR køra barfota.
(ursækta før det norska tangentbordet)

tänkte lite likadant ifall man har strumpor och det blir halt. Det är inte speciellt bra fäste med strumpor.

Permalänk
Medlem

Man blir lite mörkrädd när man ser en busschaufför köra barfota =/

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Är det mycket trafik så att man ofta behöver bromsa eller koppla så undviker jag att köra barfota, känns inte som om jag har riktigt samma kontroll eller känsla då. Men visst är det skönt att köra barfota på sommaren, det säger jag inte emot.

Permalänk

Det du tar upp låter som om du har läst "Truckens ABC" eller liknande. Där står det att man måste ha skor med bakstycke på sig när man kör.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Stoppa en lastbilschaufför nästa gång ni är ute och går, många kör utan skor. Det översta fotsteget på många bilar fungerar dessutom som ett skofack. Det är helt tillåtet att köra så. När man vistas runt omkring bilen (eller en truck) ska man däremot ha skyddsskor, men inte för att lagen säger det utan för att det är sunt förnuft.

Det polisen skulle kunna anmärka på vore om du är ute och kör med typ träskor eller flip-flops.

Permalänk
Medlem

Anledningen att dom anmärker på träskor, flipflops och liknande skodon är risken att dom skulle glida av foten, hamna bakom pedalerna och på så vis göra det besvärligt om du skulle behöva tvärnita.

Minns inte vad som står i lagboken om skodon, men det är absolut inte på något sätt förbjudet att köra utan skor, och jag kan lova att det är jäkligt välkommet att sparka av sig skorna och köra hem i strumplästen när man har stått upp på jobbet i åtta timmar

Permalänk
Medlem

har kört lastbil i lite drygt 2½ år, har aldrig kört med skor på.. övre steget på lastbilen kastas skorna av..

lastbilen är mitt hem 5 dagar i veckan, inte går man med skor på sig hemma .)
tullare och polis brukar alltid bli lika arga när jag ber dom ta av sig skorna innan dom ska in i lastbilen .)

ontopic: har blivit stoppad otaliga gånger av både svensk och norsk polis, och dom har sett att jag kör utan skor och aldrig sagt något om det..

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
En sak som du kan testa är att låta bilen rulla på 2ans växel, sen tar du vänster fot och försöker bromsa ner mjukt.

Inga problem, men så har jag tränat lite också.

Ontopic, jag skulle inte vilja köra barfota, men att åka med skor för ändamålet [1] är grymt trevligt.

[1] Exempelvis http://sparco-usa.com/pracewear_shoes.asp?id=554 och http://www.ompracing.it/detail.html?productcode=IC/777

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd

Man får köra barfota men får ej ha träskor eller tofflor som kan lossna under färd och hamna under pedal.

Har man lite vett i huvet så fattar man nog det själv, ska man ha något på golvet som kan/kommer att förhindra mig från att bromsa?

Så tofflor och träskor kan lossna från foten och hamna under bromsen.

Självklart ska man ha matkassen mellan benen när man kör bil

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.