Bästa sättet att behandla ett laptop batteri?

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att behandla ett laptop batteri?

Hallå undrar vad som är bäst med ett laptop batteri om man har datorn på 24/7 ta ut batteriet när det är fullladdat och sitter på acn eller låta det vara? Om man låter det sitta i drar inte det på batteriet?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Ta ut det när det är fulladdat! Vi gjorde inte det och batteriet dog efter ett tag.

Så ta ut det när det inte används

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

De moderna datorerna slår ifrån laddningen när batteriet är fulladdat. Batterierna är dessutom av litiumjontyp för det mesta, vilka är relativt okänsliga jämfört med nickelmetallhybrid

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Hej Snyft.

Det bästa är att ladda till 50-60%, sen ta ut det och förvara det svalt, kontrollera laddstatus en gång per månad.

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Brukar alltid ha batteriet inkopplat. Då har man ju dessutom inbyggd ups... Min erfarenhet är att det oftast är nåt annat som pajjar på en laptop innan batteriet...

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk

vad är detta för trams... varför skulle man ta ut batteriet och lägga det i kylen när man laddat till viss procent...

ni kanske har missat hela idéen med bärbar datorn, man ska vara redo att lyfta den direkt och gå sin kos...

batterierna i dagens bärbara är gjorda för detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Non^Sense!
vad är detta för trams... varför skulle man ta ut batteriet och lägga det i kylen när man laddat till viss procent...

Hej Non^Sense!.

Därför att man vill svara på TS fråga som löd:
"Hallå undrar vad som är bäst med ett laptop batteri om man har datorn på 24/7 "
Vad har du för referenser som stödjer ditt påstående att batterierna i dagens laptopar EJ är värmekänsliga, EJ slits mer vid nästan helt fulladdade dygent runt ,(4,15-4,20) Volt per cell?

Du sparar alltid på batteriet om du inte har det fulladdat, dagens Li-ion batterier är bättre än gårdagens, sant, trots det så kan det inte hålla för evigt.

Du sparar på batteriet om du tar ut det ur din laptop, punkt.

Att de flesta har sitt batteri i sin laptop och köper nytt tidigare än de egentligen behöver har ingen som helst relevans med TS fråga.

Rocky 77: De flesta har sitt batteri inkopplat 24/7, var det kanske det TS frågade efter?

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Alltså det jag undrade var om man slet på batteriet när man hade det i datorn och det blev laddat hela tiden

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Jag skulle tro att den eventuella lilla vinsten man gör på att hålla på att krångla med att förvara batterier i kylskåp och underhållsladda lite då och då inte är värt det. Ett batteri håller ändå några år. Då är det smidigare att köpa ett nytt batteri när det gamla börjar bli för dåligt, så dyra är de trots allt inte...

Permalänk
Medlem

Hej Snyft.

Ja, du sliter mer på batteriet om du har det i datorn hela tiden.

De flesta har alltid sina batterier i sin laptop och tycker det är trams att behöva plocka ut det med jämna mellanrum men om du vill ha ut det optimala av ditt batteri så ska det ut.

Scheimpflug: ett batteri till min laptop kostar 1895:- på komplett, visst det är inte så mycket men varför behöva lägga ut det beloppet oftare än man behöver?

Denna artikel skrevs Apr 1, 2008 så det ges inte utrymme för tillägg at det inte stämmer på nya batterier.

"Permanent capacity loss is greatest at elevated temperatures with the battery voltage maintained at 4.2 V (fully charged).

For maximum storage life, batteries should be stored with a 40% charge (3.6 V) at 40°F (refrigerator). Perhaps one of the worst locations for a Li-ion battery is in a laptop computer when used daily on a desktop with the charger connected. Laptops typically run warm or even hot, raising the battery temperature, and the charger is maintaining the battery near 100% charge. Both of these conditions shorten battery life, which could be as short as six months to a year. If possible, the user should be instructed to remove the battery and use the ac adapter for powering the laptop when used as a desktop computer. A properly cared for laptop battery can have a service life of two to four years or more."
http://powerelectronics.com/portable_power_management/battery...

Så, alla nöjda nu?

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller varför man ska hålla på med sånt här trams. Du kanske förlänger livslängden på batteriet lite grann genom att ta ut det när du inte använder det osv men är det faktiskt värt besväret?

Använd datorn som du vill och sluta oroa dig för batteriet. Det kommer att ta slut ändå förr eller senare. Det är inte hela världen om det håller 18 månader istället för två år.

Permalänk
Medlem

2-4år är enligt mig värt det, men jag måste fixa någon anordning till min sladd då den tenderar att hoppa ur och utan batteriet skulle allt dö

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agh39
Hej Non^Sense!.

Rocky 77: De flesta har sitt batteri inkopplat 24/7, var det kanske det TS frågade efter?

Anders

Ok ursäkta mig jag ska aldrig skriva nåt som inte är ett svar på en direkt fråga igen

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk
Medlem

rocky77.

Ursäkten godtagen

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk

visst kan man göra massa tips och trix, men frågan är om det är värt det. Det är något bara var och en kan svara på själv. För mig själv så kommer jag inte ta ut batteriet och definitivt inte lägga det i kylskåpet. Det finns tre anledningar till detta: 1. Jag är för lat. 2. Datorn kommer ändå att bytas ut/gå sönder innan batteriet går sönder. 3. Jag skulle aldrig lägga nått värdefullt i mitt kylskåp som jag inte gjort rent på 2 år

mvh

Permalänk
Hedersmedlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Guidelines_f...

För långtidslagring så ja, ta ur batteriet.

Jag köpte två batterier med min dator för 2½ år sen (då det extrabatteriet var kraftigt rabatterat, jag ansåg att jag kunde stå ut med den lilla förlust det skulle ge i kylskåpsförvaring).

Personligen gick jag väl på en nit, jag kollade till batteriet då och då men nu när jag skulle använda det så hade väl elektroniken i det slagit ifrån så det tar inte laddning
Men jag tror det är ett untantag. Jag hade det i två fryspåsar varav den innersta hade en silica gelpåse som när jag tog ut det senaste var helt våt, annars brukade den vara torr...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG