Långsam start efter XP SP3

Permalänk
Medlem

Långsam start efter XP SP3

Har precis installerat XP SP3. Efter det tar datorn som tidagere fungerade perfekt, tre till fyra minuter på sig att starta. Datorn startar upp och säger att den startar Windows. Jag hör hårddisken ladda, men sen blir tyst, men "termometern" snurrar såsom den letar efter något. Efter stund två till tre minuter går hårddisken igång det blir svart och den byter skärm och laddar vidare som vanligt. Sedan fungerar den perfekt. Vad kan jag göra?

Datorn har en AMD Athlon 64x2 3800+ processor.

Permalänk
Medlem

Benka

Jag vet inte om det kan vara till någon nytta men här är en länk till Jesper. Han verkar ha lite koll på detta med XP SP3 och AMD - speciellt tillsammans med HP men det finns många andra där ute som rapporter om problem.

Du får gärna återkomma och lämna kommentarer och uppdatera oss hur det går. Sitter själv och sliter med ett gammalt system som inte vill efter SP3 och nu har den ätit upp en hårddisk bara genom att stå och hacka.

Funderar på om man skall köra SP2 och bara ta uppdateringarna en och en - om det går?

Permalänk
Medlem

Hej Hugo

Tack för ditt tips. För mig fixades problemet att efter en lååååång upstart köra gratisprogrammet CCleaner och rensa registret. Tydligen lämnar SP3 en hel del registernycklar som är obsolita eller liggar det kvar gamla som skulle bort. När den under upstarten leta efter det som inte finns längre går det bra.

Hur som helst, efter gjort detta startar datorn normalt och fungerar med SP3.