Permalänk
Medlem

Spelburk!!! Vad tycks?!

Hej!

Har äntligen bestämt mig för denna spelburk som jag har plockat ihopp med en polare! Uppskattar all hjälp till 100 %

Cpu: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz eller Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz
Modekort: Gigabyte GA-EP35-DS4
Grafikkort: XFX GeForce 8800GTS 650M 512MB GDDR3
Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2G ( 2x - 1 GB )
Nätaggregat: Corsair Powersupply 450W, 120mm fläkt, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.10 250GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM
Chassi: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CMELITE33...

Tror ni jag behöver kylning till detta kalaset? Jag kommer nog inte att överklocka men det kanske behövs ändå. Kom gärna med försag och synpunkter.

M.V.H Voltaren

Permalänk
Medlem

Hade valt E8400, snabbare än E6850 vid samma frekvens. 4 Gb ram är värt investeringen då priserna är så låga och allt kommer bli mer krävande i framtiden. Annars tycker jag det ser bra ut. Ska du inte klocka och inte är kräsen med ljudnivå så duger orginalkylningen alldeles utmärkt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tack! Ja, 4g ramminne känns nästan bättre än bara 2g. Angående chassit, är den bra ?

Tänkte köra xp pro på burken så 4g kommer märkas tror jag >_<

Om du skulle köpa allt detta vilken sida skulle det bara? Hört att komplett är rätt snabba med leverans men inget vidare om något skulle hända och man blir tvungen att skicka tillbaka grejerna.

Permalänk
Medlem

BRA

skulle ta detta chassi

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ANTP150
lite dyrare(dubbelt typ)
men bättre!(dubbelt typ)

men det du valt duger

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Den jag har valt duger? hur menar du nu >_< Är det bara designen som är dålig eller är det något annat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xl3nt84
Den jag har valt duger? hur menar du nu >_< Är det bara designen som är dålig eller är det något annat?

det är en låda som man kan ha delar i

den jag länkade är en tystare låda som man kan ha delar i

så kan man säga det

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Hehe, ok då vet jag det tack så mycket! Tänkte fråga om du vet något on cpu kylning. Har nämligen läst lite att originalfläkten är dålig på en E8400. Kan du rekommendera en bra kylfläkt+kylpasta? Hade tänkt mig att klocka cpu:n till minst 4-5 Ghz >_<

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ok tack för svaret!

Nu är det så att jag har aldrig byggt en dator själv, kommer få hjälp av en datakunnig polare. Jag har frågat honom om vilka delar i datorn man kan klocka. Än så länge så är cpu/mode/grafikkort.

Jag kommer lägga till en Thermalright Ultra-120 eXtreme CPU-Cooler eftersom den har fått bäst omdömme från tester.

Jag undrar om man måste ha mer kylning i burken om man bestämmer sig för att klocka dem andra komponenterna??

Den andra chassit verkade lite för dyr men men man kan inte förvänta sig att en 299:- chassi ska vara bra.

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xl3nt84
Hehe, ok då vet jag det tack så mycket! Tänkte fråga om du vet något on cpu kylning. Har nämligen läst lite att originalfläkten är dålig på en E8400. Kan du rekommendera en bra kylfläkt+kylpasta? Hade tänkt mig att klocka cpu:n till minst 4-5 Ghz >_<

Noctua NH-U12P hade lika bra resultat som en TRUE+S flex fläkt
men där skiljer priset sig med ca 150.- och en NH-U12P med två fläktar har 4 grader bättre resultat en en TRUE med S-flex fläkt!
(man kan inte ha två fläktar på TRUE utan att modda med buntband typ...)

så om du vill ha väldigt bra prestanda och rätt billigt så kan du köra med en Noctua NH-U12P och Arctic Cooling MX-2/ Arctic ceramique (om du inte nöjer dig med Noctua's pasta)

om du ska upp i 4-5 GHz då kan du nog ändå behöva det bästa för luft!

Thermalright ultra 120 Extreme + Noctua NF-P12 + Arctic Cooling MX-2/ Arctic ceramique

eller (halft overkill)

Thermalright IFX 14 + Thermalrights backplate kylare + 2 st Noctua NF-P12 + Arctic Cooling MX-2/ Arctic ceramique

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xl3nt84
Hehe, ok då vet jag det tack så mycket! Tänkte fråga om du vet något on cpu kylning. Har nämligen läst lite att originalfläkten är dålig på en E8400. Kan du rekommendera en bra kylfläkt+kylpasta? Hade tänkt mig att klocka cpu:n till minst 4-5 Ghz >_<

om du ska upp i dom resultaten skulle jag valt en mycke bättre lådaxD

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Jag kanske överdrev med att säga 5Ghz men kanske 4Ghz låter mer troligt. Enligt testet så hade Thermalright Ultra-120 Extreme bästa prestandan ( dock inte priset ).

Vet du något om det modekortet jag har skrivit GA-P35-DS4? Finns ju P35-DS4 med för lite midre cash. DS4:an har däremot bättre kylning vilket borde ge bättre klockningsressultat >_<

Angående CPU så blir en E8400 utan tvekan och 8800 GTS 512 MB for sure ^^

" Vill du ha en bra spelburk?! Så lägg dina pengar på cpu,mode,graffe"

Det kanske stämmer men andra faktorer måste ju spela roll t.ex kylning och luftgenomströmmning i burken, inte sant?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt ett starkare nätagg och väntat lite med köp av graffe till 18 juni.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xl3nt84
Jag kanske överdrev med att säga 5Ghz men kanske 4Ghz låter mer troligt. Enligt testet så hade Thermalright Ultra-120 Extreme bästa prestandan ( dock inte priset ).

Vet du något om det modekortet jag har skrivit GA-P35-DS4? Finns ju P35-DS4 med för lite midre cash. DS4:an har däremot bättre kylning vilket borde ge bättre klockningsressultat >_<

Angående CPU så blir en E8400 utan tvekan och 8800 GTS 512 MB for sure ^^

" Vill du ha en bra spelburk?! Så lägg dina pengar på cpu,mode,graffe"

Det kanske stämmer men andra faktorer måste ju spela roll t.ex kylning och luftgenomströmmning i burken, inte sant?

det stämmer mer med " Vill du ha en bra spelburk?! Så lägg dina pengar på GPU,CPU,MOBO,Minnen,PSU och lika på Cooling Chassi M.M."

GPU blir viktigare en CPU hela tiden nu;)

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

jag hade nog köpt ett bättre chassi:P typ antec p182 eller nått annat agg med bra luftgenomströmning:P sitter själv på antec sonata III å ja de e bra för pengarna men de flyttar inte så mycke luft:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Ja, säg att jag tar den http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=177980 burken kommer jag behöva cpu kylare http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350719 om jag nu klockar min cpu ( hört att ori kylning skulle suga på e8400 )

Inget annat som verkar konstigt kanske näaggregat? Hur många watt skulle behövas till den burken ?

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=264795,177980,256207,17...

Permalänk
Medlem

jag har antec sonata III å de är väll bra för sina pengar men det är inte världens bästa kylning;) men helt klart duglig om man köper 1 extra fläkt

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Ingen som har upplevt att det laggar lite i stora städer på WoW? Min polare säger att det spelar ingen roll hur bra dator du har det laggar för alla :S Även om man har 100/mbit lina.

Jag kommer nog inte köra mer en ett grafikkort så går det komma undan lite billigare om man hittar ett billigare modekort ( GA-P35-DS4 )

Vill ha samma prestanda, klockbarmöjligheter och kylning.

Finns det billigare modekort undrar jag ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xl3nt84
Ingen som har upplevt att det laggar lite i stora städer på WoW? Min polare säger att det spelar ingen roll hur bra dator du har det laggar för alla :S Även om man har 100/mbit lina.

Jag kommer nog inte köra mer en ett grafikkort så går det komma undan lite billigare om man hittar ett billigare modekort ( GA-P35-DS4 )

Vill ha samma prestanda, klockbarmöjligheter och kylning.

Finns det billigare modekort undrar jag ?

Lillie bror Gigabyte GA-EP35-DS3 iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX är ditt framtida val känt för ett väldigt bra inbygt Ljudkort och en FSB på 1600

för endast 895.-

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s