9600gt jobbigt ljud - ska det vara så?

Permalänk
Medlem

9600gt jobbigt ljud - ska det vara så?

Har nyligen byggt en ny dator med ett xfx 9600gt från dB. Innan jag installerade kortets drivrutiner gick fläkten på högvarv, men sedan varvade den ner betänkligt. Vet inte om det bara är min fläkt, eller om alla 9600gt fläktar låter så, men den har ett högfrekvent ganska lågt pipande ljud. Det är oerhört irriterande, minst låter den runt ca 50 % men om jag sänker den med rivatuner ner till 25 % så låter det fortfarande åt helevte. Undrar verkligen om det är något produktionsfel på fläkten eller om det ska vara så jaävligt. Alla andra fläktar i dator så som chassi och cpu går mycket tystare och med ett "behagligt" blåsande fläktljud. Den låter dock mer som om man skulle hålla en plastbit mot en fläkt som går på låga varv.
HAr även ett 7800GTX i en annan dator och den fläkten är knäpptyst på låga vartal. Hur ska jag gå tillväga? Är det värt att lämna tillabaka kortet om jag har kvar alla lådor och grejor eller ska jag satsa på en ny kylare??? Kan man lämna tillbaka kortet fast man har öppnat alla förpackningar och har det i datorn?

Permalänk
Avstängd

Varför göra en tråd om detta? vad tycker du att vi kan göra åt saken??...

Det är väl bara att lämna tillbaka kortet lr köpa en ny kylning till det?

Permalänk
Medlem

min e typ ljudlös hörs inte
inte ens vid belasting.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

kolla så att du har tillräckligt med ström. Jag hade ett ATI kort som krävde 2 strömsladdar (men jag hade tydligen bara 1 i) och det slutade med ett trasigt nätagg. Det pipet du hör kan vara att den pressar på den lilla ström den får, alltså att den inte för tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Hm, ja det är ju en tanke, har ett corsair 450 watt nätagg. borde väl räcka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AceCod3r
Hm, ja det är ju en tanke, har ett corsair 450 watt nätagg. borde väl räcka?

ja det ska räcka. Till xfx 9600gt ska det räcka med 400. så det är nog inte det som är problemet.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

jag skulle kunna posta ljudet, det kan lixom bara inte behöva låta så. Vad har man för chans att få det inlämnat hos datorbutiken tror ni?

Har tänkt om nu. Vad tror ni om att fästa en sån:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=85098&ref=Prisjakt

på mitt 9600gt, borde väl passa? Har nog ett tillräckligt luftflöde i burken, så det borde nog fungera?

Aldrig bytt kylare på ett grafikkort, men det är väl bara att skruva loss alla skruvor från gamla kylaren och fästa den nya med samma skruvar?