Gigabyte 9600 GT Zalman

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte 9600 GT Zalman

De allra flesta grafikkort bygger på en referensdesign, vilket gör att kylaren som skall se till att värmen inte blir för hög i regel är identisk oavsett vilket företagsnamn som står på kortet. Gigabyte har flera grafikkort där de istället använder kylare från koreanska Zalman.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

det var väl konstigt att ljudnivån med zalman kylaren var mer än med referenskylaren?, är inte hela poängen med zalman kylaren att få en tystare och bättre kylning.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag säger bara Ultra Durable 2! Go Gigabyte!!! (Ultra Durable 2 används även på Gigabytes icke-referensdesign grafikkort)

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk

Bra test, men tycker de är lite konstigt skrivet.. Det verkar ju som kortet presterar väldigt dåligt enligt testet, men de kostar knappt halva priset jämfört med många andra.. Borde vara mer jämförelse med samma prislapp. Någon som inte har en aning om grafikkort skulle inte direkt bli imponerad av detta. Men för dryga 1000kr är detta verkligen grym prestanda / pris!

Permalänk
Medlem

Wow, jag trodde vf700 kylaren var utrotad för länge sedan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Har första versionen av Gigabyte's 9600GT (http://www.webhallen.com/prod.php?id=84548), med deras egna fläkt. Om jag sänker hastigheten på fläkten något från orginial (blir runt 40%) så hörs knappt kortet och temperaturen överstrider aldrig 65 grader. Undrar hur VF700 kan ge högre temperaturer än vad mitt med orginalkylare ger? Visst, mitt kort är oklockat, men det är ändå ganska stora skillnader.

Har Gigabyte satsat på fel kylning kanske?

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

jag har en sådan kylare fast helt i koppar som satt på ett numera kasserat X800pro och där gick fläkten alltid på lågt varvtal via den medföljande fläktkontrollern oavsett last...

den fläkten är tystare än de flesta fläktar som sitter i den lådan...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

känns ganska waist med digitalt bläck när de inte har med några andra 9600... lr som någon sa i början att man har grafikkort i samma prisklass... visserligen är ju 3870 det. men konstigt att de inte har med några andra 9600 =/

Permalänk

Öh, snälla nån... Man kan INTE skicka HD via S-video...
Dock kanske man kan skicka HD via mini-DIN-kontakten som sitter där...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ett rätt bra kort överklockat, i låga upplösningar utan DX 10.
Men då ett 8800GT kostar dryga hundralappen mer så väljer man nog det hellre.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
Bra test, men tycker de är lite konstigt skrivet.. Det verkar ju som kortet presterar väldigt dåligt enligt testet, men de kostar knappt halva priset jämfört med många andra.. Borde vara mer jämförelse med samma prislapp. Någon som inte har en aning om grafikkort skulle inte direkt bli imponerad av detta. Men för dryga 1000kr är detta verkligen grym prestanda / pris!

för bara några hundralappar till får man ju 8800gt som tar detta kort, och vill man slå på stort finns ju 8800gts som presterar som ett gtx om du klockar för ca 400 mer.

Det är inte en dålig affär men heller inte ett klipp. Standard stuff

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
för bara några hundralappar till får man ju 8800gt som tar detta kort, och vill man slå på stort finns ju 8800gts som presterar som ett gtx om du klockar för ca 400 mer.

Det är inte en dålig affär men heller inte ett klipp. Standard stuff

Sant, men då får man lägga ut ca 40% mer, och man får knappt 5-10%? bättre prestanda (+ att det är tystare och svalare!). Är det verkligen värt de..? Nu skall jag inte argumentera för detta kort bara för att jag använder det själv, men jag tror fortfarande att det är ett av dom korten som ger bäst prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite lustigt att min dator spöar de flesta av dom där superriggarna på Company of Heroes? Jag får 108 fps när jag kör med alla inställningar på högsta och 1680x1050.

Be mig inte göra om testet för jag har fått mitt 8800GT ur funktion.

edit: ni borde testat sli:a den så kan man jämföra den mot 9800GTX som den stod rätt nära.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd

Fan sämsta kylaren, har en som är helt av koppar, visst den kyler bra och tyst fläkt det håller jag med om men fan lite damm och det är som en filtmatta över hela skiten som knappt går bort med tryckluft ens.

Hela fronten är täkt med dammfilter och resten av datorn är dammfri förutom kylaren på grafikkortet.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

men HAHA håller med 13th.Marine går inte att skicka ut HD-signal via S-video.

Permalänk
Medlem

Tror ni inte det är möjligt att på något sätt märka ut staplarna som tillhör den testade produkten i alla diagram så att man lättare bara kan ögna igenom dem?
En smart idé skulle kunna vara att den testade produktens staplar är i en annan färg än de andra.
Bara ett litet förslag från en som är för lat för att sitta o lusläsa artikeln för att kunna få ut något av diagrammen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det var väl konstigt att ljudnivån med zalman kylaren var mer än med referenskylaren?, är inte hela poängen med zalman kylaren att få en tystare och bättre kylning.

Nja, det är en bättre kylare, men tyvärr kör inte gigabyte den temperaturstyrd, utan de kör på fullvarv hela tiden. Man får koppla in en fanmate för att kunna reglera varvtalet och få den (hyfsat) tyst.

Jag tycker det är lite knepigt att de inte använt den bättre VF900 istället och att de då kunde inkludera fanmaten som följer med kylaren. Det skiljer ju inte mycket i pris, fast Gigabyte kanske fick ett bra pris på VF700.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Öyvind,
"Testar man riktigt dyra grafikkort är det en klar fördel att använda en bra skärm."
Vi vet att du är stolt över din BenQ-skärm för 7500:- vid det här laget, men börjar inte fomuleringen kännas lite passé snart? Är ett 9600GT ett "riktigt dyrt" grafikkort förresten?

Sedan måste jag få fråga (igen) vad idén är med att plocka med alla dyra kort/kortkombinationer i graferna. Ingen väljer väl mellan ett 96GT och dubbla 98GX2 så varför ens ha med det i grafen? – För att det är häftigt? Kanske det, men det blir så mycket mindre lättöverskådligt med tio kort/kortkombinationer i en helt annan prisklass. Speciellt som de flesta intressanta konkurrerande kort fortfarande saknas i listan.

Tror du inte också att den som funderar på ett 96GT skulle tycka det var betydligt mer intressant att se hur ett 88GT och AMDs konkurrenter i samma prisklass presterade? En rad för två 96GT i SLI vore väl också på sin plats för att visa huruvida ett köp av kortet i testet senare kan uppgraderas med förtjänst.

Är det dessutom inte samma testserie som du körde igenom för Gigabytes passiva 96GT? I så fall, varför i hela friden är inte det med i graferna eftersom det är en så otroligt mycket närmare konkurrent än t.ex. tre 98GTX samtidigt som du redan hade siffrorna tillgängliga?

Visa signatur
Permalänk

Kortet är , billigt och BRA om man testar mot ett 8800 GTX förr i tiden..
Jag kan inte klaga på detta..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Öyvind,
"Testar man riktigt dyra grafikkort är det en klar fördel att använda en bra skärm."
Vi vet att du är stolt över din BenQ-skärm för 7500:- vid det här laget, men börjar inte fomuleringen kännas lite passé snart? Är ett 9600GT ett "riktigt dyrt" grafikkort förresten?

Sedan måste jag få fråga (igen) vad idén är med att plocka med alla dyra kort/kortkombinationer i graferna. Ingen väljer väl mellan ett 96GT och dubbla 98GX2 så varför ens ha med det i grafen? – För att det är häftigt? Kanske det, men det blir så mycket mindre lättöverskådligt med tio kort/kortkombinationer i en helt annan prisklass. Speciellt som de flesta intressanta konkurrerande kort fortfarande saknas i listan.

Tror du inte också att den som funderar på ett 96GT skulle tycka det var betydligt mer intressant att se hur ett 88GT och AMDs konkurrenter i samma prisklass presterade? En rad för två 96GT i SLI vore väl också på sin plats för att visa huruvida ett köp av kortet i testet senare kan uppgraderas med förtjänst.

Är det dessutom inte samma testserie som du körde igenom för Gigabytes passiva 96GT? I så fall, varför i hela friden är inte det med i graferna eftersom det är en så otroligt mycket närmare konkurrent än t.ex. tre 98GTX samtidigt som du redan hade siffrorna tillgängliga?

Formuleringen av val av skärm är för grafikkortstester rent generellt. Ifall man går ner på riktigt budgetnivå är det förstås inte lika intressant med upplösningar så som 1920x1200.

Det finns inte så mycket som är identiskt när det gäller drivrutiner och klockfrekvens (processorn) mellan de två 9600 GT-testerna. Att återanvända resultaten från förra 9600 GT funkar tyvärr inte då man i möjligaste mån använder senaste drivrutinerna. Att ta bort värden från diagrammen kan precis som du skriver vara en idé för överskådlighet. Det är alltid en avvägning mellan referensvärden och överskådlighet.

Edit: som nämnts i tråden så önskar även jag att det fanns ett sätt att förtydliga staplarna för kortet som testats. Just nu finns ingen bra lösning för detta.

Geforce 9600 GT har jag tidigare testat mot tex HD 3850. Framförallt ville jag denna gång se hur pass mycket extra prestanda överklockningresultaten gav. Tyvärr varierar tillgängliga grafikkort hela tiden så ibland har man inte allt man skulle önska. En del skickas även tillbaka ganska omgående. Nu när det är ute nya kort och nya drivrutiner igen så är det dags att börja om igen. Får se vad jag kan få ihop för kort att jämföra mellan framöver. AMD-kort har tyvärr alltid vart svårast att få in, men vi försöker finna en bra lösning på det.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Formuleringen av val av skärm är för grafikkortstester rent generellt. Ifall man går ner på riktigt budgetnivå är det förstås inte lika intressant med upplösningar så som 1920x1200.

Det finns inte så mycket som är identiskt när det gäller drivrutiner och klockfrekvens (processorn) mellan de två 9600 GT-testerna. Att återanvända resultaten från förra 9600 GT funkar tyvärr inte då man i möjligaste mån använder senaste drivrutinerna. Att ta bort värden från diagrammen kan precis som du skriver vara en idé för överskådlighet. Det är alltid en avvägning mellan referensvärden och överskådlighet.

Edit: som nämnts i tråden så önskar även jag att det fanns ett sätt att förtydliga staplarna för kortet som testats. Just nu finns ingen bra lösning för detta.

Geforce 9600 GT har jag tidigare testat mot tex HD 3850. Framförallt ville jag denna gång se hur pass mycket extra prestanda överklockningresultaten gav. Tyvärr varierar tillgängliga grafikkort hela tiden så ibland har man inte allt man skulle önska. En del skickas även tillbaka ganska omgående. Nu när det är ute nya kort och nya drivrutiner igen så är det dags att börja om igen. Får se vad jag kan få ihop för kort att jämföra mellan framöver. AMD-kort har tyvärr alltid vart svårast att få in, men vi försöker finna en bra lösning på det.

jag håller med kjell brell, och varför bara testa det mot bättre kort?
får det att framstår som värdens sämsta köp för de som inte är insatt
jag tycker att man alltid ska ha med minst en hårdvara som är sämre och en som är bättre

Permalänk

9600gt verkar vara det mest prisvärda kortet just nu! ^^

Permalänk
Medlem

OT: Varför jämnförs aldrig dagens kort med äldre kort? Till exempel ett 9600gt mot 7800gtx så man verkligen ser om det är någon ide att byta upp sig?

Mest prisvärda kort är ju ett HD3870 i det är testet, annars är det väl 8800gt.

Jäklar va mkt det gjorde med överklockningen!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Det finns inte så mycket som är identiskt när det gäller drivrutiner och klockfrekvens (processorn) mellan de två 9600 GT-testerna. Att återanvända resultaten från förra 9600 GT funkar tyvärr inte då man i möjligaste mån använder senaste drivrutinerna. Att ta bort värden från diagrammen kan precis som du skriver vara en idé för överskådlighet. Det är alltid en avvägning mellan referensvärden och överskådlighet.

Edit: som nämnts i tråden så önskar även jag att det fanns ett sätt att förtydliga staplarna för kortet som testats. Just nu finns ingen bra lösning för detta.

Geforce 9600 GT har jag tidigare testat mot tex HD 3850. Framförallt ville jag denna gång se hur pass mycket extra prestanda överklockningresultaten gav. Tyvärr varierar tillgängliga grafikkort hela tiden så ibland har man inte allt man skulle önska. En del skickas även tillbaka ganska omgående. Nu när det är ute nya kort och nya drivrutiner igen så är det dags att börja om igen. Får se vad jag kan få ihop för kort att jämföra mellan framöver. AMD-kort har tyvärr alltid vart svårast att få in, men vi försöker finna en bra lösning på det.

Så du kan inte använda de äldre 96GT-resultaten pga det kommit nyare drivisar? Då har du alltså provat de övriga femton korten/kombinationerna enkom för det här testet med de senaste drivisarna? Det är banne mig imponerande!

Fast om du nu har tillgång till grafikkort för i storleksordningen 30.000 spänn är det för mycket begärt att tycka att du borde kunnat hitta ett 88GT och ett till 96GT för SLI att jämföra med? Jag menar, tiden du lade ned på att testa grafikkortssetuper i prisklassen mellan fem och åtta tusen som referens till ett tolvhundrakronorskort hade kanske varit bättre spenderad på att jaga leverantörer av kort i liknande prisklass? Personligen hade jag tyckt den intressantaste jämförelsen med ett överklockat 96GT var ett icke överklockat 88GT och ett klockat 88GT för att se om (den lilla) prisskillnaden mellan 96 och 88 motiverar det dyrare kortet.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Så du kan inte använda de äldre 96GT-resultaten pga det kommit nyare drivisar? Då har du alltså provat de övriga femton korten/kombinationerna enkom för det här testet med de senaste drivisarna? Det är banne mig imponerande!

Fast om du nu har tillgång till grafikkort för i storleksordningen 30.000 spänn är det för mycket begärt att tycka att du borde kunnat hitta ett 88GT och ett till 96GT för SLI att jämföra med? Jag menar, tiden du lade ned på att testa grafikkortssetuper i prisklassen mellan fem och åtta tusen som referens till ett tolvhundrakronorskort hade kanske varit bättre spenderad på att jaga leverantörer av kort i liknande prisklass? Personligen hade jag tyckt den intressantaste jämförelsen med ett överklockat 96GT var ett icke överklockat 88GT och ett klockat 88GT för att se om (den lilla) prisskillnaden mellan 96 och 88 motiverar det dyrare kortet.

Referensvärdena kommer från denna artikel: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6061&page=1

Har precis kommit hem till Sverige från Taiwan (Computex mm) och fick nöja mig med vad som fanns tillängligt. Kommer förhoppningsvis få tag på ett 8800 GT snart. Att få in grafikkort är inte alltid lätt och jag kan inte direkt be om grafikkort utan att även testa dem (ge omdömen, överklocka osv.). Det kommer med största sannolikhet mer grafikkortstester inom kort. Mycket lättare för mig att ta emot grafikkort nu när jag befinner mig i Sverige.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
men HAHA håller med 13th.Marine går inte att skicka ut HD-signal via S-video.

Men nu är det ingen S-video, utan en kombinerad mini-DIN med följande dongel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det var väl konstigt att ljudnivån med zalman kylaren var mer än med referenskylaren?, är inte hela poängen med zalman kylaren att få en tystare och bättre kylning.

Problemet med Gigabyte's Zalman-kylda kort är att fläkten alltid går på 100%, oavsett om man sitter och skriver i Word eller spelar Crysis. Någon styrkrets eller vad det kan vara verkar saknas då man inte heller kan justera hastigheten på det vanliga sättet via en BIOS-flash eller RivaTuner. Man kan som sagt skaffa en fläktkontroller och manuellt sitta och fippla med den (vilket jag gör), men det blir ganska irriterande i längden... Blir lätt så man skruvar ner den för att få tyst på kortet när man sitter i Windows, sen sitter man och oroar sig att man ska glömma att skruva upp hastigheten igen innan man kör igång ett spel..

Har ett Gigabyte 8800GT och antar att det är samma sak med deras 9600GT-kort. Jag kommer att byta ut mitt Gigabyte-kort mot något annat, tystare, inom en snar framtid.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Var dock inte vad det stod i artiklen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men nu är det ingen S-video, utan en kombinerad mini-DIN med följande dongel.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.