Permalänk
Medlem

._fil.txt

Har upptäckt att ._fil.txt skapas när jag packar filer i mac os x. Dvs en fil med exakt samma namn förutom ._ skapas i arkivet.
T.ex:
Dessa filerna skall packas:
jpg2.jpg
jpg5.jpg

I tar-arkivet så finns sedan:
jpg2.jpg
._jpg2jpg
jpg5.jpg
._jpg5.jpg

Hur unviker jag detta?

Problem solved:

Behöver sätt export COPYFILE_DISABLE=true innan jag packar.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Skaffa ett program som heter BetterZip. Ljusår bättre än det inbyggda BOMArchiveHelper.

Permalänk
Medlem

Nu så packade jag dock med den modifierad gnu-tar som följde med os x.
Men BetterZip kan vara värt att testa.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Den korta tid jag ägde en Mac var det två saker jag fann mycket störande.

1. DS_store -filer skapades överallt. Som tur var kunde man få OSX att inte skapa dessa filer på andra filsystem.

2. När jag kopierade över filer till en Windowsmaskin skapades även en liten dold kopia av filen som hette "._filnamn.txt. Detta fann jag ingen annan lösning på än att man skulle behöva köpa ett program som automatiskt tog bort dessa filer (http://www.zeroonetwenty.com/blueharvest/)
Det var till stor del detta som gjorde att jag beslutade mig för att skicka tillbaka MacBook:en. Finns det i dag någon annan lösning än att köpa ett program för $12.95 för att OSX ska bli rumsren i nätverk?

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EggZ
Den korta tid jag ägde en Mac var det två saker jag fann mycket störande.

1. DS_store -filer skapades överallt. Som tur var kunde man få OSX att inte skapa dessa filer på andra filsystem.

2. När jag kopierade över filer till en Windowsmaskin skapades även en liten dold kopia av filen som hette "._filnamn.txt. Detta fann jag ingen annan lösning på än att man skulle behöva köpa ett program som automatiskt tog bort dessa filer (http://www.zeroonetwenty.com/blueharvest/)
Det var till stor del detta som gjorde att jag beslutade mig för att skicka tillbaka MacBook:en. Finns det i dag någon annan lösning än att köpa ett program för $12.95 för att OSX ska bli rumsren i nätverk?

Hmm, så du skickade tillbaka en hel dator (för kanske 11000 kr) för att du behövde ett program som kostar 78 kr? Låter helt galet i mina öron... Det finns dyrare program du kommer vilja ha framöver om man säger så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det var inte en kostnadsfråga. Det var frågan om att OSX skräpade ner när man arbetade i nätverksshares. För detta ska man inte behöva betala extra för slippa.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är inte så enkelt som att det skräpar ner. OS X använder resource forks för att lagra metadata om filer, och dessa stöds inte av varken nätverksfilsystem eller Windows-filsystem. Alternativen är alltså:
1) förlora metadatan genom att bara ta bort den
2) spara metadatan genom att spara en extrafil för alla resource forks.
Apple valde uppenbarligen alternativ 2.

Se Resource fork på wikipedia för mer info.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS