Hjälp! Darwin/bsd console på ibook

Permalänk
Medlem

Hjälp! Darwin/bsd console på ibook

Följande händer då jag ska starta en kompis Ibook som inte riktigt uppför sig.

Bootloggon kommer upp osv, sedan hamnar jag i nått terminalläge där det står Darwin/bsd ...login osv..

Där loggar jag in med mitt användarnamn och lösenord.
Därefter kan jag köra unix-kommandon... men jag vill ju köra osX grafiskt.

Har provat att starta i "safemode" men utan resultat, den vill heller inte boota från osX skivan. (Måste man ställa in bootsekvensen? isf. vart?)
har sökt runt på diverse forum och hittat liknande trådar som denna men ingen som slutar med någon idé som funkar.

Kan för övrigt tillägga att detta inträffade efter min komis uppdaterat Quicktime. Men vet ej exakt om det var direkt efter eller ett kortare tag.
Så nu vänder jag mej till er alla kära Swecare som kan tänkas ha en lösning på detta tråkiga problem.

Mvh Victor

Visa signatur

Skriv vad du menar, och mena det du skriver

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla in denna: http://support.apple.com/kb/TS1417
Hoppas det hjälper nåt.
Står det någon anmärkningsvärt på skärmen?

Flyttade tråden till Apple-forumet btw.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Tack för ett snabbt svar och flytten!

Skall prova att göra detta ikväll, har läst om andra som provat detta utan framgång dock men man får ju hålla tummarna.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Testa slänga i OS X-skivan och hålla in C hela tiden från att skärmen blir grå tills dess att den antingen bootar från skivan (och apple-loggan dyker upp) eller bootar från hårddisken.

Misstänker att du gjort detta redan, men men. Det är iaf så man "officiellt" bootar från CD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Den vägrar att boota från skivan , vad tror du man skall göra då?:)

sen provade jag detta.

Option 3 (advanced): Use the command line and the fsck_hfs -l command. Start up your computer and log in as an administrator. Open Terminal (/Applications/Utilities). At the prompt, type the following command and then press Return to determine your filesytem ID: df -hl Look for some lines of text that look like this: Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on /dev/disk0s3 37G 20G 17G 55% / /dev/disk0s5 37G 37G 641M 98% /Volumes/Storage Make a note of the first "disk" name that appears after /dev/, such as "disk0s3." This is your filesystem ID for your startup volume. At the prompt, type the following command and then press Return: df -hl Then type the following command, where "disk0s3" is your filesystem ID you noted in step 4, then press Return: sudo fsck_hfs -l /dev/disk0s3 When prompted, enter your admin password, then press Return to begin the verification. You should see messages like these during the disk check: ** /dev/rdisk0s3 (NO WRITE) ** Root file system ** Checking HFS Plus volume. ** Checking Extents Overflow file. ** Checking Catalog file. ** Checking multi-linked files. ** Checking Catalog hierarchy. ** Checking Extended Attributes file. ** Checking volume bitmap. ** Checking volume information. ** The volume Macintosh HD appears to be OK.

men för mig står det :

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ser ut som du har skrivit en etta istället för ett "l" (L).

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

nopp samma sak händer , körde igen...
ingen som har något förslag på vad jag ska ta mig till ?

Visa signatur