Permalänk
Medlem

Tänka på vid köp av bärbar?

Har funderat fram och tillbaka.bärbar eller stationär? Tror det kommer bli en bärbar då jag inte är så mycket för spel,förutom travian då:p.men det kräver ju inget alls eftersom det är ett webbläsarspel.

Vad bör jag tänka på? Hur bra processor bör man ha? Hur mycket minne? Är det nåt märke som är sämre än andra?. Och jag tänker köpa en dator för kring 4 lakan.Så ingen ide att säga värsting grejjer nu;) Alltså bara saker jag bör tänka på.Förslag tas också gärna emot.

Permalänk
Medlem

Ingen risk att du får värstinggrejer för 4lakan.

In på prisjakt och kolla själv vilken av de billigaste som duger för dig.

Du ska ha så mycket som möjligt av:
-CPU (dvs snabbare = bättre)
-RAM
-HDD
-GPU (separat = bättre, eller riktigt bra integrerat)

samt all annan lulllull du kan få.

Märket är imo betydelselös när man handlar med så billiga datorer, många fasar för Acer, men sitter själv på en av deras billigaste, eller rättare sagt, den billigaste datorn jag någonsin sett, och den håller mycket högre kvalité än jag trodde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ingen risk att du får värstinggrejer för 4lakan.

In på prisjakt och kolla själv vilken av de billigaste som duger för dig.

Du ska ha så mycket som möjligt av:
-CPU (dvs snabbare = bättre)
-RAM
-HDD
-GPU (separat = bättre, eller riktigt bra integrerat)

samt all annan lulllull du kan få.

Märket är imo betydelselös när man handlar med så billiga datorer, många fasar för Acer, men sitter själv på en av deras billigaste, eller rättare sagt, den billigaste datorn jag någonsin sett, och den håller mycket högre kvalité än jag trodde.

Nej,men jag täntke mest på att jag kanske ska säga hur mkt jag tänker köpa data för. Så slipper tråden bli bombad med tips om hur en värsting bärbar ska se ut;) Jag är fulltmedveten om att jag får inte nåt "bra" för 4lakan.

Är ram viktigt? hur bra processor bör man ha? 2ghz? eller klarar man sej under? Jag har väll mest tänkt lyssna på musik surfa se film osv.inte spela en massa spel..

Nu känner jag mej n00b.Vad är GPU ?

Permalänk
Medlem

Du får en hyfsad dator för 4(-5tkr), så man ska inte tro att den enbart är skit.

Vad beträffar de saker jag skrivit ska du ha så mycket/bra som möjligt.
CPU ska du, om du köper en enkärnig processor, ha så snabb som möjligt, med så mycket cash som möjligt, men sikta dock helst på en tvåkärnig och då spelar frekvensen mindre roll (men även där ska du ha så snabb som möjlig).

RAM är viktig, har du för lite kommer Vista (som med största sannolikhet följer med) inte flyta på lika bra som den ska tex. Samma sak kan gälla en rad olika program och har du ett integrerat grafikkort så är det ännu viktigare med mycket RAM då denna kommer använda sig av RAMen under belastning.

GPU är grafikkortet, men är oftast integrerad i måna laptops, i synnerhet i den här prisklassen. Är inte så insatt i det själv, men ven den bästa integrerade är sämre än en separat. Här får du läsa om lite själv för att se vilken krets som idag är bäst/ger bäst prestanda och vilken som kan tnkas täcka dina behov.

Men om du ska kolla på film, surfa etc så duger vilken laptop som helst på marknaden idag, ta prisjakt och kolla vilken som är billigast och jag lovar att den kommer klara det du vill utan problem.

HDD ska du ha så mycket av som möjligt och helst så snabb som möjligt. Men idag är dock många 5400rpmare, vilket gör att de kan kännas slöare än "vanliga" hårddiskar som vanligtvis snurrar i 7200 rpm. Så här ska du i princip enbart satsa på storleken.

Laptopen i min sign har en celeron M på 1,7GHz, 3GB RAM (uppgraderat själv) och ett integrerat grafkikrets, X3100 tror jag den heter. Denklarar av att spela upp filmer, musik, surfa etc riktigt bra.

Finns en enorm tråd om den här som du kan läsa på och se vad den klarar av och inte klarar av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

HDD ska du ha så mycket av som möjligt och helst så snabb som möjligt. Men idag är dock många 5400rpmare, vilket gör att de kan kännas slöare än "vanliga" hårddiskar som vanligtvis snurrar i 7200 rpm. Så här ska du i princip enbart satsa på storleken.

Tänk på att en snabbare mekanisk hårddisk drar mer batteri också. Jag vet dock inte hur mycket, kanske inte märkbart men bara som något att tänka på.

Permalänk
Medlem

CSM101-> Tack! Det där svaret var underbart. Ska kika runt lite nu och tror jag ska ta mej i kragen och köpa en bärbar.

Thisisafakenick-> Okok.. Men det får man kanske ta eller? Alltså om man får en rättsnabb mekanisk hdd men som kanske drar lite mer ström? Eller ja det är på både och det..hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thisisafakenick
Tänk på att en snabbare mekanisk hårddisk drar mer batteri också. Jag vet dock inte hur mycket, kanske inte märkbart men bara som något att tänka på.

Jo det är sant, men som du själv skriver, hur mycket batteritiden skiljer sig enbart pga HDDn är svårt att säga. För i samma tankegång kan man tänka sig att en snabbare disk även alstrar mer värme vilket påfrestar kylsystemet i datorn mera vilket också leder till kortare batteritid.

Men skulle jag gissa så skulle det inte ens bli en minuts skillnad eftersom en HDD inte hela tiden går i maxfart.

Men till TS, gå ut och kläm på olika bärbara modeller av olika märken och kolla på skärmar, kvalité, design, tyngd etc.

Permalänk
Medlem

CSM101-> okok. Men det är nog en risk att jag beställer ifrån nätet..:p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snackzz
CSM101-> okok. Men det är nog en risk att jag beställer ifrån nätet..:p

Självklart ska du beställa från nätet.

Men du kan ju känna på datorer irl så du vet vad du har att förvänta dig.

Permalänk
Medlem

CSM101-> Jao. Får göra det!

Om nån vet av en prisvärd bärbar i prisklassen 4lakan så får ni mer än gärna tipsa.

Permalänk
Medlem

Vikten. Ska du ha med dig datorn lite överallt så är vikten att ta i beaktande när man letar bärbar dator. 1kg är smidigt, 2kg helt ok, 3kg funkar men inte med långa promenader (med ryggsäck är det en annan femma). Sedan är det bara att jämföra spec med de datorer som ligger inom din plånboks tjocklek.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Opatagio-> aa har tänkt lite på det också. Och har kollat lite på det och dom flesta bärbar i den prisklass jag söker ligger på ca 3kg..

Permalänk
Medlem

Japp. Tyvärr är det så att lättare kostar mer i de flesta fallen. Inte mycket att göra åt utan ligger de allihop runt 3kg så är det bättre att rikta in sig på spec. Annars brukar man kunna bita ihop och ta den dator som väger 1,8-1,9kg men bara har 1gig ram till exempel medans de andra ligger runt 2,5-2,6 och har 2gig ram.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

opatagio-> Jaoo:/.Men då får man väll ta att den väger lite mer och har bättre prestanda.

Har kollat ännu mer nu. Och har hittat en rätt hyffsad på inet ,http://www.inet.se/datorer/baerbara/hp-6720s-vista-home-basic...
men sen började jag kolla på prisjakt på just den här modellen,och då hittade jag en med 2ghz processor och den på inet har bara 1.73 ghz.http://www.multitronic.se/index.php?prod=KE101ET%23AK8 . Men sen behöver jag säkerligen mer ram minne men det kan jag ju köpa till sen.

Men törs man lita på det där multitronic företaget? Och är det stor skillnad mellan 1.73 ghz och 2.0 ghz processorer?

Har kollat ännu mer nu och hittat den här -> http://www.monae.se/ ->BÄRBARA DATORER 15" -> HP Pavilion dv6610eo. Den första datorn och den kostar 3.6. Den är mest prisvärd enlig mej själv.. Dock så var ramminnet max uppgraderingsbart till 2gig.. Men den är ändå nästan lika bra som inet datorn och den andra ifrån multitronic.. Men återigen törs man lita på företaget? Nån som har handlat därifrån?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog försöka hitta en med Intel CoreDuo processor eller liknande. Celeron-processorn är ganska slö. Bättre då med en CoreDuo på 1.5-1.6GHz än en Celeron M på 2.0 GHz.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Jag skulle nog försöka hitta en med Intel CoreDuo processor eller liknande. Celeron-processorn är ganska slö. Bättre då med en CoreDuo på 1.5-1.6GHz än en Celeron M på 2.0 GHz.

Kan vara svårt att få en tvåkärnig för så lågt pris, så antingen får man gå upp lite i pris eller köpa den billigaste och sen hitta sig en tvåkärnig cpu som man själv byter, brukar inte vara så svårt.

Permalänk
Medlem

inte vara celeron , sempron eller atom

inte intel grafik kort mer än 1 gb ram

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

skulle vilja tipsa om hp 530 för 2990 på dustinhome , riktigt prisvärt som sagt svårt o hitta tvåkärningt för 4tusen ...

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla pa MSI Wind ocksa. Den ar en av de nya minidatorerna som kommer att kosta 3000-4000 och vaga ca 1 kilo, 10 tums skarm dock! Batteritiden ar aven den mycket bra pa MSI Wind, om man tar det "stora" batteriet sa ska den halla i over 5 timmar. Film borde fungera men spel ar det ingen ide att testa pa den lilla datorn.
http://en.wikipedia.org/wiki/MSI_Wind_PC

Annars sa ska du forsoka hitta en dator med antingen core 2 duo eller core duo alternativt ta en AMD dator turion, de ar inte sa daliga, det ar bara det att intels alternativ ar battre... Ram ar ganska enkelt att uppgradera sjalv, och det brukar bli ganska mycket billigare ocksa. HP har ganska bra datorer for ett ganska lagt pris, de ar bland de snyggare ocksa, enligt mitt tycke i alla fall. Ta och ak och kolla pa nagra datorer i en affar sa far du en kansla for hur de olika markena kanns.

Permalänk
Medlem

Det har du helt rätt i. Här är dock en som har Core2Duo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=266847
och denna likaså http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=240861.

Men jag skulle nog hellre låna en tusing av släkting och köpa en av ovanstående än att köpa en för 3999 med Celeron M.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Okej? Så en celeron 2ghz processor är sämre än en core duo på 1.5 -1.6 ghz?

tobbe84-> Jao men den är utan operativsystem "/ Samma dator som finns på inet dock så tar inet 4papp för den..

cth-> Vill inte ha 10tums skärm;p . Men vart lite klokare angående processor frågan iaf.

Annars är den här datorn väldigt lockande: http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Fast den har ju celeron processor som ni sa va kass...

Permalänk
Medlem

Klargörande, celeron m duger fint till enklare saker, sitter själv på en med celeron m på 1,7ghz och jag använder datorn till sådant du tänkt använda den till och den klarar uppgiften galant.

Permalänk
Medlem

CSM101-> Okok! Då borde jag nästan våga köpa den från elgiganten. För den ligger högst upp på listan just nu..

Permalänk
Medlem

Köp den du tycker är bäst för dig just nu och som täcker dina behov den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem

CSM101 -> Jao. det får nog bli den från elgiganten..om det inte skulle komma upp nåt förslag som är ännu bättre för 4lakan.. Kan inte lägga ut mer heller då jag verkligen,verkligen är i behov av en ny mobiltelefon också.

Tack så mycket för hjälpen jag fått! Och måste säga att dina svar har gjort mej bra mycket klokare csm101 !