Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Projektarbete i biologi

Jag och en kompis ska snart börja med vårat projektarbete som ska handla om överlevnad. Vi tänkte gå ut i skogen 2-3 dagar, som om vi skulle vara vilse i ödemarken, och se hur mycket mat och så som vi skulle kunna samla ihop, och sen även undersöka om det teoretiskt skulle vara bättre att stanna på ett ställe och spara på sin energi eller om man skulle tjäna på att gå runt och leta mat och vatten. Sen till sist tänkte vi undersöka hur stor landyta skog det skulle behövas för att hela sveriges befolkning ska kunna leva utan sina städer och teknologi.

Men nu till frågorna... Kan man någon stans se hur mycket energi/kcal som skogens råvaror ungefär innehåller? Som t.ex. rötter av olika slag eller svampar och bär o.s.v.? Det behöver inte vara några exakta värden men på ett ungefär... Sen välkomnas även andra tips för jag kan tänka mig att det är mycket saker som jag missat, och kanske även det är någon här som gjort något liknande som har erfarenheter att dela med sig?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Så länge ni inte hittar en sjö med fisk lär ni aldrig kunna stanna och överleva på det ni hittar. De flesta säger ju att det bästa sättet är ju att orientera sig så man hittar snabbaste vägen till civilisationen och följa den.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så länge ni inte hittar en sjö med fisk lär ni aldrig kunna stanna och överleva på det ni hittar. De flesta säger ju att det bästa sättet är ju att orientera sig så man hittar snabbaste vägen till civilisationen och följa den.

Mjo, men detta förutsätter att du inte hittar en väg till civilisationen, alltså du har 2 val enligt våra tankar: Försök hitta mat genom att gå och leta, vilket blir ganska energikrävande, eller sitt kvar på samma ställe och spara på energin och vänta på att bli hittad. Hur överlever du längst? Jo vi har också antagit att vi inte kommer hitta tillräckligt mycket, men vi ska ändå undersöka hur länge det går med vad vi hittar... Sen att vi håller till vid en sjö är inte omöjligt, vi har faktiskt nästan bestämt att vi tänkte göra det. Men samtidigt har vi ju inget att fiska med, och det kan bli jobbigt att tillverka ett spö utifrån vad naturen ger, eller?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Mjo, men detta förutsätter att du inte hittar en väg till civilisationen, alltså du har 2 val enligt våra tankar: Försök hitta mat genom att gå och leta, vilket blir ganska energikrävande, eller sitt kvar på samma ställe och spara på energin och vänta på att bli hittad. Hur överlever du längst? Jo vi har också antagit att vi inte kommer hitta tillräckligt mycket, men vi ska ändå undersöka hur länge det går med vad vi hittar... Sen att vi håller till vid en sjö är inte omöjligt, vi har faktiskt nästan bestämt att vi tänkte göra det. Men samtidigt har vi ju inget att fiska med, och det kan bli jobbigt att tillverka ett spö utifrån vad naturen ger, eller?

Du kan ALLTID hitta tillbaka till civilisationen Frågan är bara hur lång tid det tar Men att tillverka fiskeredskap kan nog va lite jobbigt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vatten är största problemet, du klarar dig i ca 3veckor utan mat om jag inte minns fel. Medan du bara överlever ca 3dagar utan vatten, men jag skulle inte gå ut i skogen och bara dricka första bästa vatten jag hittar, bara för att göra ett skolprojekt realistiskt..

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem

Vatten är det väl inga problem att hitta i svenska skogar? Sen kanske man kan göra upp eld och koka det? Blir det inte drickbart då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Vatten är det väl inga problem att hitta i svenska skogar? Sen kanske man kan göra upp eld och koka det? Blir det inte drickbart då?

Jo om man kokar vattnet, då så att det kokar i minst 20min (för att vara säker på att alla magbakterier dör). Men hur ofta har du med dig kastrull när du är ute och går i skogen och går vilse?

Allra enklast borde det väll vara att ha med ett paket med vatten renningstabletter och tex en påse att ha vattnet i...

Iofs finns det säkert vatten som är rent i de svenska skogarn som man kan dricka hur bra som hällst och som tom. är renare och godare än vanligt kranvatten. Men frågan är, är de villiga att ta risken?

Dock vet jag inte om man kan vara säker på att vattnet är rent ändå, vi blev iaf förbjudna att använda allt annat vatten än kranvatten i armén till matlagning/dricksvatten under fredstid, även om vi lärde oss att i kris situation använda både vatten renningstabletter och koka vattnet (Jag var fältkock i finska armén)

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem

Jag glömde säga en väldigt viktig del tydligen Vi ska samla dessa saker, men vi ska inte käka det... Vi tar med egen mat och vatten för jag vill som någon sade inte riskera hälsan för ett skolarbete. Men vatten är inga problem, det är maten som skall undersökas här. Det viktigaste jag skulle behöva är någon form av lista där man kan se energiinnehållet i råvaror från skogen... Vi ska alltså beräkna hur länge man kan klara sig, inte sitta där själva tills vi känner att vi blir sjuka och undernärda...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Jag glömde säga en väldigt viktig del tydligen Vi ska samla dessa saker, men vi ska inte käka det... Vi tar med egen mat och vatten för jag vill som någon sade inte riskera hälsan för ett skolarbete. Men vatten är inga problem, det är maten som skall undersökas här. Det viktigaste jag skulle behöva är någon form av lista där man kan se energiinnehållet i råvaror från skogen... Vi ska alltså beräkna hur länge man kan klara sig, inte sitta där själva tills vi känner att vi blir sjuka och undernärda...

Aaaha nå det låter ju väldigt mycket smartare men det kan väll nog bli ganska svårt för det finns väll massa saker man kan käka i skogen plus att det kan ju variera något enormt beroende på vilken tid av året man råkar vara i skogen...

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
Aaaha nå det låter ju väldigt mycket smartare men det kan väll nog bli ganska svårt för det finns väll massa saker man kan käka i skogen plus att det kan ju variera något enormt beroende på vilken tid av året man råkar vara i skogen...

ja det är klart... men eftersom man tydligen kan räkna ut energiinnehållet i all mat som finns i hela mataffären borde det finnas långa listor med i princip allt ätbart som man känner till och innehållet i detta det är någon form av dessa listor som jag letar efter.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Om ni ska dricka vatten i naturen, försök att hitta en grund bäck där vattnet rinner snabbt och genom björk eller gran skog, renare och godare vatten är svårt att hitta!

Det ska självklart vara en bit från civilisationen!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Saxar lite från första bästa länken min vän google kunde hitta...

Acceptera din överlevnadssituation. Ge inte upp!

Stanna
Tänk
Orientera
Planlägg

3-regeln
3 minuter utan luft
3 timmar vid kyla
3 dygn utan vatten
3 veckor utan mat

80% psykologisk verkan
20% fysiologisk verkan

Och under föda kan man läsa en massa gobitar t.ex.

Gnuggad älgört luktar liniment. (hmm)

http://vmlinux.org/boran/ute/overlevnad/overlevnad.htm

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Den här årstiden finns det gott om ätbart i skogen. Det, som avgör är kunskaperna om vad som är ätbart och vad som är giftigt. Myror och andra insekter är t.ex. en bra protein och energikälla. Kanske inte någon gourmetmat men bättre än att svälta. Svamp förutsätter kännedom om vilka arter som är ätliga och inte giftiga. Granens årsskott är också ätliga.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Vatten är det väl inga problem att hitta i svenska skogar? Sen kanske man kan göra upp eld och koka det? Blir det inte drickbart då?

För att sterilisera vattnet helt så måste det upphettas till någonstans mellan 120-125 grader Celsius (kommer inte ihåg exakt gardtal). Vid denna temperatur dör alla kända vanligt förekommande patogener samt även de baklteriesporer som kan finnas. Just sporerna är ett problem. Det är "vilande" bakterieceller som omgivit sig av ett tåligt hölje och därmed tål extrema förhållanden. Upphettningen sker genom tryckkokning och varar under några minuter.

Man skall dock komma ihåg att upphettning inte tar bort t.ex oorganiska metaller eller bakterietoxiner som även de kan vara farliga att få i sig.

Nu menar jag inte att vattnet måste vara steriliserat för att man skall kunna dricka det utan att bli sjuk, men vill man att alla organismer verkligen skall dö är detta vägen att gå.

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »