Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Det känns lite osäkert att köpa från annat land än Sverige, det finns så många frågetecken.
* Hur gör man för att köpa från annat land och med annan valuta?
* Ska man betala momser, skatt, i både länderna kanse?

Det blir att plocka fram visakortet, svårare är det inte. Moms och dylikt brukar, så länge man handlar från länder som är med i EU betalas i det land man handlar. Just Schweiz är ju inte med, så där blir det möjligen problem.

Permalänk
Medlem

Nu finns priser för alla olika abonnemangsformer på http://www.telia.se/iphone

Happy hunting!

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite konstigt att man skall behöva betala 3220 för telefonen, och 298 i månaden med 99 och prisavtal fastpris, fast med iMini bara 1700 för telefonen?

obs: 24 mån bindningstid + 8gb version

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 | Q6600 @ 3ghz | Corsair TWIN2X 6400 4gb | 8800GTS 512 | 13796 3DMarks | NZXT Hush |

Permalänk
Medlem

5195:- som öppningsavgift vid teckning av 18 månader (16GB) med Telia Max 25 var väl ändå att ta i, svindyrt. Men kommer väl antagligen köra på denna kombination ändå då jag inte ser någon bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeEss
5195:- som öppningsavgift vid teckning av 18 månader (16GB) med Telia Max 25 var väl ändå att ta i, dyrt. Men kommer väl antagligen köra på denna kombination ändå då jag inte ser någon bättre.

jo det är jävligt dyrt. men om telia får konkurrans i sverige av andra leverantörer finns det inte en chans att dom kan hålla dom priserna, jag tänker avvakta denna månaden ut innan jag beställer, priser kan sjunka ganska så rejält

Permalänk
Medlem

från annat forum:

"""Om du har mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr ""

Priset på en iPhone 3G utan abbonemang är alltså 4695:- resp. 5495:- utan abbonemang, förutsättningen är att man har ett avtal med Telia redan, då man får köpa den utan att förändra detta avtal.

Så om du känner någon som har ett abbonemang bundet till Telia är det bara att köpa genom dem, har inte hittat någon information om att köpa den hela utan bindning till Telia. "

är ju rätt intressant

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Med Telia max 25 och Prisavtal Fastpris (inkl. Telias surfzoner) kommer iPhone 3G:
- 8 GB i 18 månader kosta 8859 kr.
- 8 GB i 24 månader kosta 10247 kr.
- 16 GB i 18 månader kosta 9659 kr.
- 16 GB i 24 månader kosta 11047 kr.

Då ingår:
- Fri datatrafik.
- 5000 fria sms/månad (därefter 0,69 kr/sms).
- Fria samtal till telia- och halebopmobiler (dock 0,99 kr öppningsavgift).
- Övriga samtal 0,49 kr/min.

Det tycker i alla fall inte jag är så illa. Funderar stark på den kombinationen!

Fullständig prislista för alla telias abonnemang:
http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkte...

Prislista för Telia max 25:
http://www.telia.se/images/TeliaMobilMax25_priser_29maj_TSP15...

Visa signatur

MacBook Pro 17" - 2,93 GHz - 320 GB HD - Resten original (Tidigt 2009)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ralmqvist
http://www.macrumors.com/iphone/2008/07/02/unsubsidized-iphon...
Så nu kan ni släppa den drömmen...

På samma sätt man skulle släppa drömmen om Iphone 1.0 eftersom den också var "låst" till AT&T? Det finns en miljon hackare som sitter och väntar på att Iphone ska släppas eftersom det i slutändan handlar om vem som är först om att erbjuda en hack för Iphone 2.0. I slutändan så handlar det om ära för dom och äran om att erbjuda en olåst Iphone 2.0 är nog guld värd för dom.

Jag kommer ändå inte köpa mobilen förrän efter den har varit ute ett tag... man är ju inte dum och är en av dom mjölkkor som Telia och dom andra skrotbolagen riktar dom höga priserna till.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
från annat forum:

"""Om du har mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr ""

är ju rätt intressant

Jo det står längst ner på telia sidan. Så får väll bli en iPhone 16 GB för 5495 eftersom jag tecknade abbonemang för ca ett halvår sedan, och sälja min LG ku990 viewty..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
från annat forum:

"""Om du har mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr ""

Priset på en iPhone 3G utan abbonemang är alltså 4695:- resp. 5495:- utan abbonemang, förutsättningen är att man har ett avtal med Telia redan, då man får köpa den utan att förändra detta avtal.

Så om du känner någon som har ett abbonemang bundet till Telia är det bara att köpa genom dem, har inte hittat någon information om att köpa den hela utan bindning till Telia. "

är ju rätt intressant

Hade varit intressant om man kunde köpa den olåst utan abbonemang, och utan några andra krav, för ett vettigt pris.

Permalänk
Avstängd

Hur länge är den låst till Telia, är det tills bindningstiden är slut om man tar ett sådan abonemang?

Jag har Halebop Refill nu, ska man ta och byta till Telia redan nu eller vänta och göra det i affären?
Vad händer med Pengarna man har på refilkortet om man tar abbonemang, försvinner dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Hur länge är den låst till Telia, är det tills bindningstiden är slut om man tar ett sådan abonemang?

Jag har Halebop Refill nu, ska man ta och byta till Telia redan nu eller vänta och göra det i affären?
Vad händer med Pengarna man har på refilkortet om man tar abbonemang, försvinner dom?

du ringer upp det först sen får du börja betala tror jag

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Avstängd

Ok, ska ta och fråga Telia när jag köper den.
Får man Iphone i handen den 11 eller måste man vänta tror ni?

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Visst får man 5GB/ varje månad? Det är ju inte så stor risk att man surfar över det.
Om man nu skulle göra det, hur länge stryps då trafiken, månaden ut?

5 GB får du surfa i 7mb hastighet varje månad. Överskrider du det blir det till att vänta till nästa månad innan du får mer speed än 0,2.

Har inte pejl på hur mycket jag skulle nyttja iPhone, dvs hur mycket datatrafik man har. Tanka youtube etc är inget jag gör vanligtvis. Däremot är jag duktig e-mailare, surfare och forumsnerd. Tänkte jag skulle se om jag kunde hitta en bra trafikmätare i nästa vecka och mäta mina surfvanor en dag.

Med 5 Gig så får man i genomsnitt 166 mb per dag. Till exempel besöka aftonbladet.se 1 gång, dvs en uppdatering är väl 1 mb kanske? Med tanke på alla bilder.

Nu surfar jag inte där men väl på andra siter med tungt innehåll. 166 updateringar/omladdningar av en sida är inte mycket. Undrar hur mycket cookies etc iPhonen lagrar...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd

Håller med om att det skulle vara intressant att se lite mätningar på data

När det gäller chattande på Windows Live Messenger, kan man använda den inbyggda chatt klienten i Iphone utan att betala pengar till Telia för att få använda den?

Permalänk
Moderator
Moderator

Det finns lite funderingar i andra trådar på att mäta just det med en trafik kalkylator.

Är inte helt säker på att det kommer att gå att chatta på Windows Live Messenger på en apple telefon. Men vete tusan.

Edit: Slog en google på det men kan inte gå in på denna siten - http://www.iphone24.se/category/msn/ där de diskuterar det. Brandväggen på jobbet slog till. Danne, kika in där och återkom?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd

På KeyNote - 08 visar dom att dom har lakt in det tillsammans med alla andra populära chatt klienter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Wops, du hann svara.

Som sagt, kolla in http://www.iphone24.se/category/msn/ där de bör ha konkreta svar för iPhone 3g.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd

Men då måste man ju Jailbreakad telefonen, då blir väl inte Telia så glada?
Tror ni inte det finns på Apple Store att dra hem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Men då måste man ju Jailbreakad telefonen, då blir väl inte Telia så glada?
Tror ni inte det finns på Apple Store att dra hem?

Finns en "webapp" som funkar asbra redan idag. Den är den mest "MSN-lika" chattklienten till iPhone, och du behöver inte ladda ner den.

Surfa in här med din iPhone
http://iphone.beejive.com

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Finns en "webapp" som funkar asbra redan idag. Den är den mest "MSN-lika" chattklienten till iPhone, och du behöver inte ladda ner den.

Surfa in här med din iPhone
http://iphone.beejive.com

Tack för tipset!
Sparar länken på favoriter så jag kan testa den när jag köpt min söta, snygga, cooal och häftiga Iphone 3G från Apple

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Hur länge är den låst till Telia, är det tills bindningstiden är slut om man tar ett sådan abonemang?

Jag har Halebop Refill nu, ska man ta och byta till Telia redan nu eller vänta och göra det i affären?
Vad händer med Pengarna man har på refilkortet om man tar abbonemang, försvinner dom?

Halebop kan du byta till direkt i butiken, pengarna du har på det följer med som en pott till abonnemanget.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Halebop kan du byta till direkt i butiken, pengarna du har på det följer med som en pott till abonnemanget.

Låter underbart
Dock ska jag byta från Halebop och inte till

Permalänk
Medlem

Vilka får skaffa Telia Max 25 då? Enbart folk som studerar verkar det som. Själv är jag 20 och arbetar, ser alla andra abonnemang som rätt dyra. Finns det någon som man ringer och skickar gratis sms till inom telia annars ser jag telia som rätt dåliga om det inte äns kan erbjuda det inom sitt egna nät.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Vilka får skaffa Telia Max 25 då? Enbart folk som studerar verkar det som. Själv är jag 20 och arbetar, ser alla andra abonnemang som rätt dyra. Finns det någon som man ringer och skickar gratis sms till inom telia annars ser jag telia som rätt dåliga om det inte äns kan erbjuda det inom sitt egna nät.

"Är du under 26 - eller studerar du?" står det på Telias hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Låter underbart
Dock ska jag byta från Halebop och inte till

Från Halebop går fint också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Vilka får skaffa Telia Max 25 då? Enbart folk som studerar verkar det som. Själv är jag 20 och arbetar, ser alla andra abonnemang som rätt dyra. Finns det någon som man ringer och skickar gratis sms till inom telia annars ser jag telia som rätt dåliga om det inte äns kan erbjuda det inom sitt egna nät.

Mobil Max25 kan man teckna om man är under 26 och om man är student.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk

Hur mycket tar Telia egentligen för extra MB (datatrafik) på t.ex. iMini?

Det är ju 100MB fri datatrafik på iMini.. Väljer man t.ex. att man surfar för 200MB (d.v.s 100MB mer) i Excel-kalkylen för att räkna ut bästa iPhone-abonnemang: http://villha.nu/wordpress/wp-content/uploads/iphone_abonnema...

... så blir det knappast 20kr/MB-priset (vilket hade blivit 20 kr * 100MB = 2000 kr) eller 9kr/dygn ( 9 * 30 = 270 kr)... Det blir mindre. Hur har dom räknat?

Någon som har en aning?

Permalänk
Medlem

20 kr/MB tar dem, men dock högst 9 kr/dygn.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

I det fallet du beskriver är det gjort ett antal antaganden och förenklingar.
1) Det är 30 dagar i varje månad (fel )
2) Man antar att du surfar lika mycket varje dag (200MB/30 = 6,67MB)
3) Du surfar då "gratis" i 15 dagar (100MB/66,67MB = 15)
4) Alla dagar man inte surfar gratis kostar 9 SEK (om man kommer över gränsen på 100MB antas man lätt komma över 0,5MB på en sådan dag och då har man ju redan slagit i taket på 9 SEK (0,5MB*20SEK = 10 SEK)).
5) Alltså 15 dagar surf som inte ingår i abonnemanget för 9 SEK stycket ger (15 * 9) 135 SEK i extra kostnad för en månad när man surfar för 200 MB.
Inte helt korrekt men en ganska bra uppskattning i alla fall?!?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjokoko
I det fallet du beskriver är det gjort ett antal antaganden och förenklingar.
1) Det är 30 dagar i varje månad (fel )
2) Man antar att du surfar lika mycket varje dag (200MB/30 = 6,67MB)
3) Du surfar då "gratis" i 15 dagar (100MB/66,67MB = 15)
4) Alla dagar man inte surfar gratis kostar 9 SEK (om man kommer över gränsen på 100MB antas man lätt komma över 0,5MB på en sådan dag och då har man ju redan slagit i taket på 9 SEK (0,5MB*20SEK = 10 SEK)).
5) Alltså 15 dagar surf som inte ingår i abonnemanget för 9 SEK stycket ger (15 * 9) 135 SEK i extra kostnad för en månad när man surfar för 200 MB.
Inte helt korrekt men en ganska bra uppskattning i alla fall?!?!

Tack för en mycket intelligent förklaring!

Förstår exakt nu