Microsoft hävdar att Vista är säkrare än XP, Mac OS X, Linux

Permalänk
Medlem

Protip: Virus utvecklas medWindows i åtanke då det är störst, är det inte ganska naturligt att Linux och dom andra operativsystemen blir infekterade mer sällan då, så...

Nej. Linux och andra operativ system är inte mycket säkrare >:I Sorry.

Jag är inget fan av något operativ system men ni får ha i åtanke att dom som programmerar virus har just windows i åtanke vilket är också därför andra operativ system inte blir infekterade lika ofta.

Permalänk
Hedersmedlem

Efrath, att inget system skulle vara säkrare än det andra gör ju i så fall hela tanken om säkerhet meningslös. Jag ska inte komma med något påstående åt något håll, men helt klart är något system säkrare än de andra pga att dess system uppbyggnad fundamentalt skiljer sig.

Ytterligare en sak att lägga in i analysen:
- hur mycket systemresurser krävs för att göra systemet säkert?

Häri ligger i min mening den största skillnaden. Visst Vista kan göras säkert och är potentiellt säkrare än XP, men har detta å andra sidan inte inneburit en hel del tillägg till grundsystemet? I min mening är Vistas säkerhet mer resurskrävande. Om vi skulle gå efter det typiska pris/prestanda förhållandet som systemresurser/säkerhet ja då tror jag det blir enklare att få en mer rättvis bild av det hela.

Citat:

Protip: Virus utvecklas medWindows i åtanke då det är störst, är det inte ganska naturligt att Linux och dom andra operativsystemen blir infekterade mer sällan då, så...

Det återstår väl att se den dag de andra systemen börjar bli infekterade av virus. Av de kanske 40 kända Linux virusen kan ingen göra mer skada än en smiley här på forumet. När det inträffar så kan vi lättare göra en bedömning. Tills dess är det inte ett pro-tips, utan en spekulation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
90% av marknaden har dom så det är starkt att påstå det.
Mest utsatta är M$.
Av dom 90% som M$ har skulle gärna vilja veta Vista´s andel.
Att skriva virus, trojaner och annat är väl populärt för Win då det får en stor spridning..

Nu antar du att det endast är virusmakare som hittar säkerhetshål. Så är det naturligtvis inte. Ett säkerhetshål är fortfarande ett säkerhetshål oavsett om det finns ett virus som utnyttjar det eller inte.

Permalänk
Medlem

Vista är toppen sålänge du har 4gig ram

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Vista är toppen sålänge du har 4gig ram

Vista Ultimate Fungerar utmärkt med 2 Gb så det där är bara en myt

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Efrath
Protip: Virus utvecklas medWindows i åtanke då det är störst, är det inte ganska naturligt att Linux och dom andra operativsystemen blir infekterade mer sällan då, så...

Nej. Linux och andra operativ system är inte mycket säkrare >:I Sorry.

Jag är inget fan av något operativ system men ni får ha i åtanke att dom som programmerar virus har just windows i åtanke vilket är också därför andra operativ system inte blir infekterade lika ofta.

Är väl just detta som gör Windows osäkert? Om nästan alla virus, trojaner etc utvecklas för Windows så är det bästa man kan göra att byta. Att sen situation kan bli den omvända i framtiden är en helt annan sak, men för tillfället är Windows väldigt osäkert på grund av detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ytterligare en sak att lägga in i analysen:
- hur mycket systemresurser krävs för att göra systemet säkert?

Häri ligger i min mening den största skillnaden.

Håller med. En uppdaterad installation av t.ex. Ubuntu _utan_ antivirus eller brandvägg är troligen mycket säkrare än en uppdaterad Vista _med_ uppdaterat antivirus och brandvägg. Jag har aldrig hört talas om någon som fått ett virus i Linux någonsin, men däremot händer det att Windowsanvändare får virus trots att de håller OS, antivirus och brandvägg uppdaterade.

Det är dessutom lättare att hålla alla applikationer uppdaterade i Ubuntu än i Vista (eftersom alla applikationer uppdateras genom ett enda program, update-manger).

(Nu finns det ju flera hot än just virus och trojaner och liknande, men eftersom vi pratar Vista så pratar vi om skrivbordsinstallationer och inte servrar - där hotbilden ser något annorlunda ut)

Permalänk
Inaktiv

^ Håller med till 100%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Är väl just detta som gör Windows osäkert? Om nästan alla virus, trojaner etc utvecklas för Windows så är det bästa man kan göra att byta. Att sen situation kan bli den omvända i framtiden är en helt annan sak, men för tillfället är Windows väldigt osäkert på grund av detta.

Windows är osäkert till största delen pga. okunniga användare, man borde inte räkna med det i en säkerhetsbedömning av operativen då du kanske inte är okunnig.
Däremot ska man räkna med alla faktorer när man ska göra en säkerhetsbedömning för en specifik funktion som tex. operativsystem till en okunnig användare(till viss del dum användare).

Såna här grejer är väldigt svåra faktiskt, vad ska man räkna med och vad inte. Allt beror på vad man vill.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
Bajs är bajs även om man rullar det i pärlsocker.

HAHA! kan inte annat än hålla med. kör faktiskt vista sen 4 månader. och visst jag har inte installerat om sen dess. det är väl iofs bra med tanke på att xp blåstes rent ca 2ggr i månaden. men vore det inte för spelen så hadde man ju knappast funderat på att ha ett os från microsoft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det beror på hur man ser på det, teoretisk säkerhet(samma förutsättningar för alla operativ) eller den faktiskta säkerheten.
För det blir faktiskt fel att säga att linux är säkrare eftersom det finns fler okunniga användare till Windows då en kunnig användare i windows mycket väl kan ha högre säkerhet än en linux användare.
Detta är orsaken till att statistik som sagt har fått detta uttryck
Lögn, förbannad lögn och statistik. Allt beror på vad man tittar på och hur.

Ja självklart, om man talar om säkerhet med alla aspekterna av det i tankarna. Då har ju anledningar, förklaringar och annat en plats. Men i en ren jämförelse av andelar infekterade datorer så är inte anledningarna och förklaringarna viktiga, bara den faktiska andelen infekterade datorer.

Jag har aldrig menat på att något skulle vara bättre än det andra. Jag har bara pekat på bristen i att på något sätt försöka ursäkta slutresultatet med hjälp av anledningarna till resultatet. Det finns som sagt gott om anledningar till varför windows toppar jämförelser, men att man då vet varför eller förklarar anledningarna kommer ju inte trolla bort några infekterade datorer, det kommer inte förändra resultatet av jämförelsen och alltså spelar det inte någon roll om man vet dessa anledningar eller inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack Slater
HAHA! kan inte annat än hålla med. kör faktiskt vista sen 4 månader. och visst jag har inte installerat om sen dess. det är väl iofs bra med tanke på att xp blåstes rent ca 2ggr i månaden. men vore det inte för spelen så hadde man ju knappast funderat på att ha ett os från microsoft.

Måste säga att om du installerade om XP 2 gånger i månaden så är det ditt eget fel och INTE operativ systemets, SBS låter det som för mig.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Eld är kallare än Snö, hur fan ska jag kunna stödja det jag sa nu!? Eller det är ju hur man ser på saken. - Microsoft operativa chef, Robbaz.

Permalänk
Medlem

Det stämmer ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Vista är toppen sålänge du har 4gig ram

bullshit, vista fungerar alldelles utmärkt även på 2gb ram. Däremot så fungerar det ganska dåligt på 1gb. ==> Vista mår bäst med 2gb ram eller mer.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Haha det stämmer ju inte.

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Medlem

Sanning eller ej, ingen borde ju bli förvånad över att en representant för Microsoft säger att Vista är bättre än allt annat. Om man vid egna beräkningar kommer fram till samma svar eller inte beror ju så klart på vilka jämförelser man gör, men att MS valde just dessa är ju som sagt väntat och bör tas med en nypa salt pga självklara bakomliggande motiv.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Vista är toppen sålänge du har 4gig ram

Vista är bäst oinstallerat!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ett problem med säkerheten i windows är att internet explorer, OE, Media Player och så vidare är integrerade delar av operativsystemet som inte går att ta bort, enligt Ms själva. Så även om man använder firefox istället för IE så kan ändå virus eller maskar exploatera olagade säkerhetshål i IE eftersom programmet redan är installerat på PC'n.

Gör man windows till en liten kärna omgiven av andra program så kan MS snart skryta med samma säkerhet som http://www.openbsd.org/

Jag har ett namnförslag - OpenBSOD?

Visa signatur

Din sökning - läsningsvänlig - matchade inte något dokument. Your search - site:sweclockers.com mats-ats - did not match any documents.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack Slater
HAHA! kan inte annat än hålla med. kör faktiskt vista sen 4 månader. och visst jag har inte installerat om sen dess. det är väl iofs bra med tanke på att xp blåstes rent ca 2ggr i månaden. men vore det inte för spelen så hadde man ju knappast funderat på att ha ett os från microsoft.

Min tidigare burk hade jag inte installerat om XP på 3 år, och den gick snabbt och bra. Skit bakom spakarna säger jag bara.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Vista är enligt mig den säkraste och mest stabila operativsystemet Microsoft har någonsin gjort. Sen kan ni alla som har en rutten dator och som har provat köra Vista på eran ruttna dator tycka vad ni vill.
*Peace*

Visa signatur

VoDKA

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är så svårt att sätta fingert på exakt vad som är det osäkra. För det första så finns det hundratusentals Linux-distrubutioner, och alla har sina versioner av saker & ting och med sina risker.

Kernel-utvecklarna lägger sig inte i vad OpenSSH-gänget gör. Debian eller Ubuntu sen kan inte granska all kod utan förlitar sig på att varsitt projekt sköter sitt. OpenBSD och FreeBSD är dock annourlunda och mycket föredömmligare.

Som vi alla vet så finns det ett Windows XP bara, och ett Windows Vista, och alla från samma tillverkare och utvecklare. Det vi vet, vet de redan, och det de vet, vet vi inte.

Jag tycker Windows är oerhört osäkert i många aspekter. Litar inte på låtsas-säkerheten och skulle inte få för mig att direktkoppla en till Internet utan brandvägg.

Permalänk
Medlem

Årets skämt, microsoft missade tydligen första april, dom är lite sena.

Till dem som säger typ alla virus är gjorde för windows så är det inte riktigt sant, många regeringar, företag osv använder linux, så dom försöker göra virus för att ta ned dom hela tiden. Men tyvärr är linux mycket säkrare, så det går dåligt för dem

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Spekulerar lite.
Windows har störst del av marknaden just nu nästan alla färdigbyggda datorer kommer med Windows(Sen är Windows Xp med mest användarvänliga OS'et idag för nybörjare och ja jag har prövat Linux och Mac OsX sudo apt get.) Windows bygger på ett ganska gammalt filsystem? vilket gör att det blir lättare att hitta kryphål?
Alla olika Linux(ubuntu mm.) är byggda på Linux plattformen men skiljer sig åt tillräckligt mycket för att man ska kunna sprida ett virus till alla med Linux?
Eftersom det är användare som gör Sina linux versioner(dem som är kompatibla till att programera virus+) inte vill ha det till sitt fungerande OS?

Det går att ha Windows och inte ha virus/trojaner, ganska lätt.
Först Gå in på säkra hemsidor(man förstår själv vad en seriös hemsida är), ha en bra firewall, surfa inte allt för mycket gratis porr då de har fina cookies till din dator, när/om du använder msn be dina kompisar använda bra antivirus och acceptera inga "Grattis gå in på den här sidan www.blablanisse.nisse så får du se nakenbilder på mig"
Kort sagt ett bra förnuft vad ni gör på datorn.

Har inte pluggat datorsäkerhet eller något bara egna tankar ^^ mvh//oscar

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Den dagen de nyaste spelen görs till Ubuntu Linux så fimpar jag Window$ förgott!

Ubuntu är gratis och kommer alltid vara det. Snyggare oxo!

2/3 datorer är ubuntu, önskar det vore 3...

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Fort Knox nja, har du inte sett Die Hard 3?

hahaha, word!

Personligen tycker jag det är löjligt att behöva installera extraprogram och sätta upp brandväggar för att kunna surfa säkert.
för att ta en till bil-association... "köp en Volvo men du måste installera säkerhetsbältet själv."

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eureka
Personligen tycker jag det är löjligt att behöva installera extraprogram och sätta upp brandväggar för att kunna surfa säkert. för att ta en till bil-association... "köp en Volvo men du måste installera säkerhetsbältet själv."

både XP (från sp2) och vista har inbyggda brandväggar, jag antar att det sker automagiskt i ubuntu också.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hjälpsam

Ett problem med Windows, tycker jag, är att det knappt finns några gränser mellan OS och applikationer.
Det gör att det är lätt för elak kod att ta sig in i systemet.
Det är också orsaken att Windows-installatiionen blir sämre med tiden, det tillförs en massa skräp i OS:et utifrån nästan hela tiden.
Hade man haft mer vattentäta skott från början, hade också säkerheten varit mycket högre och mindre kostsam att upprätthålla.
En arkitekturfråga som KimTjik skrev tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt han har rätt. Då den största säkerhetsrisken är användaren. Och jämför vi användarna i Linux med Windows så finns där en viss skillnad och hur säkerhetsmedvetna dessa användare är. Det spelar liksom ingen roll hur mycket säkerhet man trycker in om användaren ändå matar in root-password när han ska spela upp en mp3-låt som han precis laddat hem. Och Trojaner/Virus finns alltid mest till det operativsystem som är störst på marknaden och har den största mängden amatör-användare. Vilket Windows blivit tilldelat.

Jag har aldrig problem med Virus/Trojaner/Säkerhetshål oavsett om jag sitter vid Linux eler Windows...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

När jag kör XP så har jag aldrig problem med virus, om jag nu råkar ha det så fixar anti-virus prog det i bakgrunden.
Men i Vista som jag hade i en hel månad så kunde man knappt öppna några "semester filmer" utan att det pluppa upp en ruta med varning och vissa filer inte gick att öppna, vissa program gick inte att installera (testa serialz2k..eller vilket det nu var)

Om jag visste hur man tar bort ALLT SÅ KALLAT SKYDD I VISTA SÅ JAG KAN ANVÄNDA DATORN DET ÄR TÄNKT FÖR, så skulle jag fundera att installera Vista igen.

Så skydden i Vista är värre än självaste viruset... då betyder det att Vista är ett virus... eller?

Jag vill ha Vista men inte problemen med vistan, get it?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.