Köpa billig/begagnad systemkamera till flickvänen, tips?!

Permalänk
Graded.se

Köpa billig/begagnad systemkamera till flickvänen, tips?!

Hej.

Min flickvän fyller snart år, och är sugen på en systemkamera. Detta är ett område jag har noll koll på, men det verkar ju finnas endel kameror på blocket.

Har dock ingen aning om vad jag ska titta efter, eller om man enns rekomenderas köpa begagnat?

Jag har tänkt lägga runt 1500kr, vilket iufs är lite i systemkamera synvinkel. Men går det tror ni?

Vilka modeller ska jag titta på, och vilka frågor kan vara aktuella till en säljare? Även något man bör titta på när man köper?

Permalänk
Medlem

man får inte så mycket för 1500, men du får en Nikon D40 för 3500 ny.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
man får inte så mycket för 1500, men du får en Nikon D40 för 3500 ny.

Mjo, verkar så efter att ha googlat runt lite...

Så mycket tror jag fasiken inte jag vill lägga. Får jaga efter något annat kanske då

Permalänk
Medlem

Du får knappt ett vettigt objekitv för 1500 begagnat. Det finns visserligen många bra analoga systemkameror för 1500, men det kanske inte är vad hon vill ha? Isåfall kan du ju kolla på Nikon F80 som går på runt 500 kronor. Om du ska ha digitalt kan du hitta D50 eller 300D för runt 2000 om du har tur. Sett lite sådant på http://www.fotosidan.se/classifieds/ ibland.

Permalänk
Medlem

Man kan hitta en begagnad D70s för det priseto m man har tur!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Låna tråden? Lite snabb priskoll. Är det värt att köpa en D70s med AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED,
Linsskydd, 2st batterier (1 original), 2 GB ultra II minneskort samt övrigt krafs för 4900?

Är den bättre än D60?

Har hört att objektivet ska va bra, stämmer det? Då kan man ju ha nytta av det sen när man byter upp sig också.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem

Objektivet är bra, kameran är bra men rätt gammal. Jag tycker inte en D70 + 18-70 skall kosta mer än 3500, max 4000 i kanonskick med mycket tillbehör. Minneskort och extrabatterier skall man få "gratis" när man köper beggad kamera.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Re: Köpa billig/begagnad systemkamera till flickvänen, tips?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalare
Hej.

Min flickvän fyller snart år, och är sugen på en systemkamera. Detta är ett område jag har noll koll på, men det verkar ju finnas endel kameror på blocket.

Har dock ingen aning om vad jag ska titta efter, eller om man enns rekomenderas köpa begagnat?

Jag har tänkt lägga runt 1500kr, vilket iufs är lite i systemkamera synvinkel. Men går det tror ni?

Vilka modeller ska jag titta på, och vilka frågor kan vara aktuella till en säljare? Även något man bör titta på när man köper?

Hey din snåla fan, hur mycket lägger du på bilen varje månad

Köp en beggad 350D med kit objektiv. Borde inte gå på mera än 3k typ.

Eller så kan du ju sluta vara snål och köpa henne en 450d med kittobjektiv.

Eller sälj bilen och köp en 1Ds med några L objektiv.

Visa signatur

Nuvarande rigg | Antec Sonata II | SmartPower 2.0 450W iATX12V v2.01 powerl supply | Asus 975X P5W DH DELUXE | Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" | Asus 7900GT 256mb | 2*1024 crosair pc6400
Monitor: Dell 2007WFP 20" WideScreen Monitor