Permalänk
Medlem

Öppna upp en MacBook

Läget är så att tjejen ganska nyligen skaffade sig en MacBook, och hon har redan lyckats tappa den i golvet en gång. >.<
Självklart låg det en skiva i som nu inte kommer ut, går det att plocka ut den själv? (jag har tillgång till små skruvmejslar på jobbet där jag plockar isär hp laptops).

Eller måste jag lämna in den på lagning?

Permalänk

Lämna in den på lagning. Det är ganska lätt gjort att spräcka plasten, så det är bättre att någon med erfarenhet tittar på det.

Är det inga synliga skador på den så kan du ju försöka dra till med att cd:n är trasig och det är ett garantiärende!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Det är inga synliga skador alls, det är bara skivan som hamnat snett i läsaren.

Kanske ta o prova o få det till ett garantiärende. ^^
Känns bara som att man borde klara av att skruva upp den själv.

Permalänk
Medlem

Jag skruvade upp min ibook g4, som ska vara bland det hårigaste att serva i laptop väg!

Finns kanonbra guider med bilder på nätet, Jag använde mig av en guide med nummrerade steg och la alla saker från varje steg i små påsar. Sparade många fina lappar eftersom garantin var utgången sedan länge

Permalänk
Medlem

Hittade en guide för att öppna upp en MacBook, verkar inte vara allt för klurigt.
Tror jag tar och provar på det.

Permalänk
Medlem

Tänk på att garantin ryker.

Permalänk
Medlem

är det säkert att det är ett mekaniskt fel?

http://www.raymond.cc/blog/archives/2007/12/01/how-to-eject-a...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är det säkert att det är ett mekaniskt fel?

http://www.raymond.cc/blog/archives/2007/12/01/how-to-eject-a...

Tack för länken, ska ta o prova tipsen där. Problemet som länken beskriver stämmer dock inte, läsaren försöker läsa skivan i typ 1 minut sen slutar den, jag har provat att trycka på eject utan att det har hänt nåt mer än att det låter lite från läsaren. ^^
Och det är inga problem att boota upp datorn och använda den normalt.

Permalänk
Medlem

Om det inte går. Tänk en gång extra innan du ev. öppnar upp den själv. garantin ryker så det visslar om det.

Permalänk
Medlem

om du har en sladdbunden mus, så tror ja man kan hålla in vänster musknapp under uppbottning, alltså när datorn startar, så ska det tvinga ur en skiva, vet dock inte om det hjälper dig, men kan ju inte skada att försöka.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
om du har en sladdbunden mus,

ska även funka med plattknappen på själva boken.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan ta och prova det också. Har inte riktigt bestämt mig för om det är värt det att öppna datorn och antagligen bränna garantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zirxo
Kan ta och prova det också. Har inte riktigt bestämt mig för om det är värt det att öppna datorn och antagligen bränna garantin.

Har du hört med flickvännen (ÄGAREN) om vad hon säger om saken?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

"Bränna garantin"

Ska du vara ärlig så brände du ju redan garantin när ni tappade den...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
"Bränna garantin"

Ska du vara ärlig så brände du ju redan garantin när ni tappade den...

Exakt, sen beroende på hur duktig du e på att skruva samt vad du tänker göra så finns det inga garantiklistermärken eller dylikt som man måste sprätta så det syns inte att den har varit öppnad... Men tänk på ESD risken när du skruvar i en öppen bärbar som du kommer göra...
Men "mustricket" fungerar oftast väldigt bra faktiskt så testa det i första hand, dvs håll musknappen på datorn intryckt och starta datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Har du hört med flickvännen (ÄGAREN) om vad hon säger om saken?

Hon tycker promt att jag ska öppna den så fort som möjligt. >.<

Edit: Verkar som att det fungerade med att hålla in musknappen under uppstart.

Permalänk
Medlem

iFixit.com där har du din guide igenom öppnandet i dina appleprodukter.

Älskar sidan, har hjälpt mig hur många gånger som hellst sen är det ju ditt val om du vill öppna eller ej

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Fungerar inte eject knappen så kan du pröva att hålla in f12 under uppstart, eller eventuellt koppla in en usb-mus och hålla ner en musknapp vid uppstart, fungerar in det så är det dessvärre en service på maskinen som gäller.

Det har varit en del problem med macbooken och just det att skivan inte ploppar ut, men i det här fallet när den har gått i golvet.. så är det ingenting som går på garantin, och ja, en Apple-tekniker har rätt så lätt för att se om det är accidental damage eller ej

Jobbar på apple

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaxB
Fungerar inte eject knappen så kan du pröva att hålla in f12 under uppstart, eller eventuellt koppla in en usb-mus och hålla ner en musknapp vid uppstart, fungerar in det så är det dessvärre en service på maskinen som gäller.

Det har varit en del problem med macbooken och just det att skivan inte ploppar ut, men i det här fallet när den har gått i golvet.. så är det ingenting som går på garantin, och ja, en Apple-tekniker har rätt så lätt för att se om det är accidental damage eller ej

Jobbar på apple

Mvh

Han har redan fått ut skivan.

Apple och apple, du jobbar säkert på den tekniska staden eller telefon prestandan som det heter nu...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaxB

Jobbar på apple

Mvh

Varför en USB-mus? när touchpaden fungerar fint?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc