Flytta en hårddisk till en annan dator

Permalänk
Medlem

Flytta en hårddisk till en annan dator

Om jag installerar ubuntu på min dator hemma (dator 1) och sen tar hårddisken från dator 1 och stoppar in den på en annan dator (dator 2) med annat moderkort och grafikkort. Kan jag köra operativsystemet direkt på dator 2? Är de bara tuta och köra?

Anledningen till att jag vill göra så här är för att jag har en server med en 20gb hd med ett operativsystem som saknar system filer och en massa annat. Och den jobbiga delen är att jag kan bara vara i serverrummet i cirka 10min (fråga inte varför ) och därför så tänkte jag installera ubuntu på en dator hemma och sen koppla in den på servern snabbt och smidigt.

Permalänk
Medlem

Tror det kommer att snurra igång men räkna inte med att drivisarna fungerar.
Om du har en till disk så kan du ju köra partimage och klona över disken och prova.

Permalänk
Vila i frid

Om installationen är på en SATA-disk är det troligen inga problem, däremot IDE/ATA/PATA diskar kan ha problem med sektoröversättningen i moderkortens BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeezam
Tror det kommer att snurra igång men räkna inte med att drivisarna fungerar.
Om du har en till disk så kan du ju köra partimage och klona över disken och prova.

Jag kommer självklart behöva nätverkskortet och kommer bara vara i terminal/konsol style (eller vad man nu än kallar det) behöver inget GUI. Inget ljud eller annat tjafs behövs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Om installationen är på en SATA-disk är det troligen inga problem, däremot IDE/ATA/PATA diskar kan ha problem med sektoröversättningen i moderkortens BIOS.

tyvärr är det IDE

Permalänk
Medlem

Flyttade över ide hårdisk från min gammla dator till min nya, och allt fungerade direkt, grafik och ljud osv allt fungerade perfekt. Men då var bägge AMD med nvidia grafik kort oxå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

ska inte vara några som heslt problem med senare versioner av ubuntu .
Ett störande detalj kan dock vara att nätverkskortert döper sig till eth1 men borde gå och lösa på ett eller annat sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
ska inte vara några som heslt problem med senare versioner av ubuntu .
Ett störande detalj kan dock vara att nätverkskortert döper sig till eth1 men borde gå och lösa på ett eller annat sett.

udev strikes again!

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --