Permalänk
Medlem

Fast Mac Adress?

Hej!

Jag har en trådlös router kopplad till mitt nätverk här hemma:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=41609

Jag e inte så bra på nätverk och exakt hur det fungerar men det verkar som om min router bytar Mac address ganska ofta. Detta leder till att jag blir automatiskt blockerad av Bredbandsbolaget och jag måste ringa till dom och be dom starta om mig.

Finns det nåt sätt att göra så att min router behåller samma mac address hela tiden?

Visa signatur

AMD 6000+ 3 Ghz, Radeon HD3870 512 MB, 2048 MB DDR RAM

Permalänk
Medlem

En macadress på en enhet ska vara unik, dvs den ska inte bytas såvida du inte har en defekt router. Om din router byter macadress ser det ut som om det är ytterligare en dator på din port, om nu din router macspammar så byter den macadress om och om igen och ganska ofta vilket gör att porten till slut stängs ner pga detta.

För att lösa problemet införskaffa en ny router alternativt byt den om du har garanti kvar, detta är ett ganska vanligt problem med vissa fabrikat av routrar.

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte har inställt i routern att den ska använda din dators MAC (val2 nedan).
Finns under Basic Settings längst ner , 3 val:
1: Use Default adress
2: Use Computers MAC adress
3: Use this adress <fyll i valfri adress>

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri
Kolla så du inte har inställt i routern att den ska använda din dators MAC (val2 nedan).
Finns under Basic Settings längst ner , 3 val:
1: Use Default adress
2: Use Computers MAC adress
3: Use this adress <fyll i valfri adress>

Så vida han/hon inte sitter med 15-20 olika nätverksenheter hemma så bör inte det vara problemet.