Permalänk
Medlem

BIOS visar fel CPUhastighet

Började leka lite med klockning och ville få fram hur högt FSB jag kan ha.

Med multipeln 9 kan jag ha 400 i FSB, tänkte därför sänka multipeln och öka FSBn.

SAgt o gjort, sänkte mulipteln till 7 men under uppstarten visas det ändå som att multipeln är 9 när den visar CPU-speed. Inne i Windows så visar systemegenskaper densamma, medan CPU-z och everest visar rätt hastighet (dvs med multipeln 7)

Jag har sökt lite men kommer ingenvart, haft svårt att veta vad exakt jag ska söka på också.

Är HTPCn i sign det gäller...

Permalänk
Medlem

Du hänger här mycket så jag vet att du vet lika mycket som oss "andra", så sedvanliga spydiga svar hoppas över

Enda vettiga lösningen jag kan komma på (som du säkert redan tänkt på och kanske provat) är väl en BIOS uppdatering?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk

Du sänkte multipeln till 7 i BIOS hoppas jag?

Program i Windows sänker inte permanent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Du sänkte multipeln till 7 i BIOS hoppas jag?

Program i Windows sänker inte permanent.

Om du läser trådskaparens inlägg igen (fast noga), vad gissar du på?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Du hänger här mycket så jag vet att du vet lika mycket som oss "andra", så sedvanliga spydiga svar hoppas över

Enda vettiga lösningen jag kan komma på (som du säkert redan tänkt på och kanske provat) är väl en BIOS uppdatering?

Hehe, tack för skippandet av de spydiga svaren

Hmmm... Uppdaterade BIOS rätt länge sen, ska prova med det imorgon och hoppas att det hjälper, återkommer då

Men det kan inte vara annat än BIOS-versionen då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Du sänkte multipeln till 7 i BIOS hoppas jag?

Program i Windows sänker inte permanent.

Ja, ändringen gjordes i BIOS

Permalänk

Det känns ju som att det är dina mätprogram som inte hänger med och visar korrekta värden, men om du går efter CPU-Z så borde det väll visa ett korrekt värde?

Posta ett CPU-Z print...

Permalänk
Medlem

Systemegenskaperna i windows kommer alltid visa fel multipel, dvs sänker du i bios kommer windows fortfarande visa orginal, även om den verkliga är nått helt annat.
Windows indentiferar bara vilken modell av CPU du har och presenterar default inställningar och windows kollar inte om multipel är nått annat än orginal.
Angånde uppstarten är det nog samma där, Bios kollar vad du har för CPU och presenterar en spec bara för just den CPU, som den hämtar från CPU själv, och tar inte nån hänsyn till eventuella ändringar som gorts i bios

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det känns ju som att det är dina mätprogram som inte hänger med och visar korrekta värden, men om du går efter CPU-Z så borde det väll visa ett korrekt värde?

Posta ett CPU-Z print...

Vilka mätprogram syftar du på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Systemegenskaperna i windows kommer alltid visa fel multipel, dvs sänker du i bios kommer windows fortfarande visa orginal, även om den verkliga är nått helt annat.
Windows indentiferar bara vilken modell av CPU du har och presenterar default inställningar och windows kollar inte om multipel är nått annat än orginal.
Angånde uppstarten är det nog samma där, Bios kollar vad du har för CPU och presenterar en spec bara för just den CPU, som den hämtar från CPU själv, och tar inte nån hänsyn till eventuella ändringar som gorts i bios

Den visar förvisso inte multipeln, men när den räknar ut frekvensen så ändras ju den allteftersom jag ändrar på FSBn, så jag tycker det är konstigt att den inte kan räkna ut rätt frekvens om jag ändrar multipeln istället. Detsamma gäller BIOS, varför visar den rätt om jag kör med multipeln 9 men inte tex 8 eller 7... Men vad vet jag.

Permalänk

Du är inte ensam min visar oavsett clock visar samtliga övervakningsprog x6 multipel även fast jag kör 9. Senaste drivisar och bios hjälper ej.. Provat diverse dynga utan tur. Kör asus p5n-t deluxe vilket är känt att strula... funkar i övrigt fint om man nu bortser från det här då...

Visa signatur

q6600 @3,2Ghz, [scythe ninja mini]Asus P5N-T deluxe, 2x8800 GT, 4gb 1066Mhz mem, 2x750gb raid 1, win 64xp, Antec P190, 3dmark 06 - 16102 oklockad grafik,25,5 tum viewsonic VX2640w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tulksvenne
Du är inte ensam min visar oavsett clock visar samtliga övervakningsprog x6 multipel även fast jag kör 9. Senaste drivisar och bios hjälper ej.. Provat diverse dynga utan tur. Kör asus p5n-t deluxe vilket är känt att strula... funkar i övrigt fint om man nu bortser från det här då...

Jobbigt!

Nu har jag dessutom upptäckt att min diskettenhet har... dött... av att stå där över sommaren... Skit.

Så måste köpa ny station eller en USB-sticka...

Edit: och när jag väl kommer in för att flasha BIOS (via alt+f under POST) så kommer rutan upp som den ska, men inte fan kan jag göra något där, tgt är dött, inget händer oavsett vad jag än trycker på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tulksvenne
Du är inte ensam min visar oavsett clock visar samtliga övervakningsprog x6 multipel även fast jag kör 9. Senaste drivisar och bios hjälper ej.. Provat diverse dynga utan tur. Kör asus p5n-t deluxe vilket är känt att strula... funkar i övrigt fint om man nu bortser från det här då...

...låter ju som Speedstep? har du fortfarande x6 om du kollar medan du kör orthos?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Vad windows visar för cpuspeed ger jag inte mycket för, men den borde ju visa rätt vid uppstart

Hoppas det löser sig med en BIOS-uppdatering, annars är det väl bara att köra ändå.

Och Tulksvenne, ja det låter som speedstep. Pröva att belasta cpun i orthos eller liknande och håll ett öga på cpu-z

Visa signatur

E8400 @ 4050 MHz | Asus P5Q-E (P45) | Gigabyte 8800GT| 2x2 GB OCZ Reaper PC8500 | Lian Li PC-B25B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
...låter ju som Speedstep? har du fortfarande x6 om du kollar medan du kör orthos?

speedstep disabled glömde skriva d, d är just därför d ä så skumt vid belastning är det fortfarande samma, däremot står det hela tiden att den går i 3,2ghz.... men den visar fel cpu core som visar är felaktig....

FSB 356 x9 har jag men den visar CPU core i 2136Mhz (x6 multi)

Prime körs och belastar cpu 100% = samma multi...

När jag klocka till vad jag trodde skulle bli 3,2 med 400fsbx8 så tog den x9 multiplier istället (3,6ghz). Det var ju skumt också hehe, jaja det gick ju det med, lite mera varm cpu dock heh. Gör ju inget direkt men är ju kul om övervakningsprogrammen kan visa rätt. Jaja är väl mitt mobo som halvstrular eller va d kan va... Dock ej sett ngt på forumet för det...

Visa signatur

q6600 @3,2Ghz, [scythe ninja mini]Asus P5N-T deluxe, 2x8800 GT, 4gb 1066Mhz mem, 2x750gb raid 1, win 64xp, Antec P190, 3dmark 06 - 16102 oklockad grafik,25,5 tum viewsonic VX2640w

Permalänk
Medlem

Men asså nu är det jävligt konstigt.

Ska gå att flasha mitt BIOS med en USB-sticka med men det händer absolut ingenting när jag är inne för att flasha (via BIOS), sidan kommer upp men sen nada.

Kan inte göra något förutom att reboota datorn...

Nån som vet vad det beror på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men asså nu är det jävligt konstigt.

Ska gå att flasha mitt BIOS med en USB-sticka med men det händer absolut ingenting när jag är inne för att flasha (via BIOS), sidan kommer upp men sen nada.

Kan inte göra något förutom att reboota datorn...

Nån som vet vad det beror på?

Kollat asus sida om ditt mobo på deras forum? Kanske fler som har samma prob?

Visa signatur

q6600 @3,2Ghz, [scythe ninja mini]Asus P5N-T deluxe, 2x8800 GT, 4gb 1066Mhz mem, 2x750gb raid 1, win 64xp, Antec P190, 3dmark 06 - 16102 oklockad grafik,25,5 tum viewsonic VX2640w

Permalänk
Medlem

tråd skaparen !!

varför fråga när du har gjort denna tråd ? eller har du bara kollat på google om det trodde du kunde detta..

gäller denna tråd

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tulksvenne
Kollat asus sida om ditt mobo på deras forum? Kanske fler som har samma prob?

Kollade på ASUS forum men hittade inget om mitt mobo där.

Skickade iväg ett mail till deras support, får se när och vad jag får för hjälp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
tråd skaparen !!

varför fråga när du har gjort denna tråd ? eller har du bara kollat på google om det trodde du kunde detta..

gäller denna tråd

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jo, jag kan detta, men om du läser lite noggrannare i tråden så ser du att det inte rör sig om speedstep eller liknande saker.

Med andra ord så ändras inte min CPU-hastighet under belöastning eller liknande, utan BIOS+ windows skriver en annan hastighet än CPU-Z och Everest, vilket var huvudfrågan.

Jag fick rådet att flasha BIOS men det vill inte funka för mig och det är mitt andra problem.

Och inget av dessa saker besvaras ju i tråden du länkade till

Permalänk

Löst mitt fel nu iaf. Windows och 3dmark tyckte min processor gick i 3,2 Ghz men realtemp och nvidia monitor tyckte den hade lägre core speed. Detta löstes genom att slå av thermal cpu control i bios(infon där stog att den kunde gå ner i multiplier och vid...) så nu stämmer alla bevakningsprog med det jag har min cpu score i 3dmark var lägre än standard clock heh men nu så har jag 5120 mot 3428 jag hade tidigare. 3dmark score 16102. Kul 3500P mer än tidigare...

Visa signatur

q6600 @3,2Ghz, [scythe ninja mini]Asus P5N-T deluxe, 2x8800 GT, 4gb 1066Mhz mem, 2x750gb raid 1, win 64xp, Antec P190, 3dmark 06 - 16102 oklockad grafik,25,5 tum viewsonic VX2640w