Permalänk

9800GT SLI vs 4870 1GB

Som rubriken lyder, 9800GT SLI vs 4870 1GB vilket ger mest prestanda?

mvh.

Visa signatur

Finns la inge bra att skriva här..

Permalänk
Medlem

9800GT i SLI ger normalt bäst prestanda, men å andra sidan ger 4850 i Crossfire ännu bättre ...

4870 1GB är bara bättre än 4870 512MB i upplösning 2560x och högre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag har hört att vissa spel kräver mer minne men gäller det enbart om man spelar i jätte höga upplösningar?

Så 9800GT i SLI ger mig bättre prestanda en om jag skulle köpa ett 4870.

Visa signatur

Finns la inge bra att skriva här..

Permalänk
Medlem

Tycker att enkorts lösningar är att föredra vare sig man använder Nvidia eller ATI. Så jag tycker du ska gå på ett 4870 eller alternativt ett GTX 260
http://www.inet.se/kampanj/kampanj/kampanj/sweclockers?switch...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Tycker att enkorts lösningar är att föredra vare sig man använder Nvidia eller ATI. Så jag tycker du ska gå på ett 4870 eller alternativt ett GTX 260
http://www.inet.se/kampanj/kampanj/kampanj/sweclockers?switch...

Ger enkel korts lösningar stabilare prestanda? För annars så känns ju två 9800GT som en prisvärd lösning.

Visa signatur

Finns la inge bra att skriva här..

Permalänk
Medlem

Det drar ju mindre ström med 1 kort.

Permalänk
Medlem

Problemet med SLI/Crossfire är att det bara fungerar med ett spel om det finns stöd för det i drivrutinen dvs om just det spelet är supportat av AMD/Nvidia. Ett single-kort går lika bra i alla spel, man behöver inte vänta på drivrutinsstöd. En viss fördel, indeed.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

eller så vänta du nån vecka till så kan du köpa ett 4850x2 som spöar ett gtx280.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Tycker att enkorts lösningar är att föredra vare sig man använder Nvidia eller ATI. Så jag tycker du ska gå på ett 4870 eller alternativt ett GTX 260
http://www.inet.se/kampanj/kampanj/kampanj/sweclockers?switch...

Jo, det är bra men ännu bättre att beställa ett 4870 för 1800 på misco (inkl frakt)

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Vill inte starta ny tråd men.

Skulle ett 9800gt Med normal g92kärna och ett 8800gt funka i sli?
Samma fråga fasst med 8800gs och 9600gso?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

När man ska dra till med 2x1800 tycker jag man ändå kan dra till med ett 4870x2 för ett par hundra med och få 512MB per kort mer. Dock är ju 9800gt eller 8800gt en väldigt billig lösning om man har ett sli-moderkort.

Permalänk
Medlem

Tja!

Funderar väldigt mycket på vilket grafikkort jag ska köpa just nu när misco har ett sådant bra pris.

Antingen blir det 4870 512mb eller 4870 1GB.

Kommer jag märka någon skillnad på min 22" 1680x1050?

Är man lite mer framtidssäker om man tar 1GB versionen?

/Axan

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axan
Tja!

Funderar väldigt mycket på vilket grafikkort jag ska köpa just nu när misco har ett sådant bra pris.

Antingen blir det 4870 512mb eller 4870 1GB.

Kommer jag märka någon skillnad på min 22" 1680x1050?

Är man lite mer framtidssäker om man tar 1GB versionen?

/Axan

Läste du inte vad som skrevs? 1gb börjar först ge utdelning vid 2560+ , innan dess är det bara slöseri. Och i 2560 så kommer spelet ändå hacka ^^

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Läste du inte vad som skrevs? 1gb börjar först ge utdelning vid 2560+ , innan dess är det bara slöseri. Och i 2560 så kommer spelet ändå hacka ^^

Jo jag har läst det men blir jag lite mer framtidssäker eller tycker ni att jag ska köpa 512 och uppgradera sedan när det behövs?

Har nämligen läst att crysis tex tar 800mb minne.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Skulle ett 9800gt Med normal g92kärna och ett 8800gt funka i sli?

- Väldigt skeptiskt till det, iallafall kommer det inte att fungera oflashat då korten har olika BIOS-versioner. Borde gå att kolla hur många som har flashat ett 8800GT till ett 9800GT eller tvärtom isåfall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
9800GT i SLI ger normalt bäst prestanda, men å andra sidan ger 4850 i Crossfire ännu bättre ...

4870 1GB är bara bättre än 4870 512MB i upplösning 2560x och högre.

Då har man gjort bort sig då genom att beställa ett kort med 1 gb! trodde det skulle hjälpa lite vid 1920*1200!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axan
Jo jag har läst det men blir jag lite mer framtidssäker eller tycker ni att jag ska köpa 512 och uppgradera sedan när det behövs?

Har nämligen läst att crysis tex tar 800mb minne.

Tro inte på allt du läser, det har jag läst....

Skämt o sido. 512 räcker idag, även för crysis. Svårt o se att dagens kort (me sina smala bussar) ska kunna utnytja 1024meg minne. Kanske ev GTX280 men då har vi 512-bitars buss.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

Asså som redan skrev innan så är mer än 512 bara för ritigt höga uplösningar

Vad gäller ursprungsfrågan så är det inet alls omöjligt att du i praktiken kommer får mer ut av ett 4870 än 2x 9800gt du får inte glömma att det konstant är strul med drivers osv när det gäller både CF och SLI. Det kan ju iofs vara lite av tjusningen att hålla på att leka emd Beta drivers men är man mer gamer än geek så är det tveksamt

Utan AA presterar SLI bättre men i lägre uplösningar och med AA blir det i princip igen större skillnad. Du bör dock tänka på att 2st 9800gt kostar dig ca 500kr mer än 1st 4870 samt att det även kräver nättagg och mobo som fixar 2kort på ett bra sett.

Här är lite siffror (tänk på att 8800gt i sli bör ge mer eller mindre exact samma prestanda som 9800gt i sli)

http://en.expreview.com/2008/06/24/first-review-hd-4870-and-h...

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=13

Synd att inte 4870x2 är med i dessa bara då hadde det funnits en till stapel som hadde legat en bra bit till åt höger

Btw kan inte se en ända anledning till varför någon skulle vilja köpa ett Nvidia GTX 260 eller 280 idag apropå dem

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Tro inte på allt du läser, det har jag läst....

Skämt o sido. 512 räcker idag, även för crysis. Svårt o se att dagens kort (me sina smala bussar) ska kunna utnytja 1024meg minne. Kanske ev GTX280 men då har vi 512-bitars buss.

Jo men har inte GtX 280 slöare minnen än ati´s?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Jo men har inte GtX 280 slöare minnen än ati´s?

Jo nvidia har gddr3 minnen 4870 och 4870x2 har gddr5.

Vilket ju iofs egentligen spelar mindre roll det ända man egentligen behöver bry sig om är att ett GTX280 kostar som ett 4870x2 trots nvidias sänkningar. 4970x2 kortet spöar GTX280 i allt så pegar i sjön att köpa GTX280 eller GTX 260 enligt mig.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Asså som redan skrev innan så är mer än 512 bara för ritigt höga uplösningar

Vad gäller ursprungsfrågan så är det inet alls omöjligt att du i praktiken kommer får mer ut av ett 4870 än 2x 9800gt du får inte glömma att det konstant är strul med drivers osv när det gäller både CF och SLI. Det kan ju iofs vara lite av tjusningen att hålla på att leka emd Beta drivers men är man mer gamer än geek så är det tveksamt

Utan AA presterar SLI bättre men i lägre uplösningar och med AA blir det i princip igen större skillnad. Du bör dock tänka på att 2st 9800gt kostar dig ca 500kr mer än 1st 4870 samt att det även kräver nättagg och mobo som fixar 2kort på ett bra sett.

Här är lite siffror (tänk på att 8800gt i sli bör ge mer eller mindre exact samma prestanda som 9800gt i sli)

http://en.expreview.com/2008/06/24/first-review-hd-4870-and-h...

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=13

Synd att inte 4870x2 är med i dessa bara då hadde det funnits en till stapel som hadde legat en bra bit till åt höger

Btw kan inte se en ända anledning till varför någon skulle vilja köpa ett Nvidia GTX 260 eller 280 idag apropå dem

http://www.legitreviews.com/article/745/6/

Ser ut att ligga i mitten någonstans. Att tro att 4870x2 äger på allt är bara dumheter, läs på lite vet ja.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
http://www.legitreviews.com/article/745/6/

Ser ut att ligga i mitten någonstans. Att tro att 4870x2 äger på allt är bara dumheter, läs på lite vet ja.

lol det "äger" alla i sin prisklass även om nu nivida varit tvungna att sänka priset på sina GTX 280/260 kort för att dem inte får sålt dem. Så är det fortfaraden mest prestanda för pengarna med 4870x2.

Jag säger inte att det inte går att få mer gpu kraft än ett 4870x2 en 4kort SLI rigg med GTX280 får ju troligtvis ett 4870x2 att se ut som något från stenåldern om man kollar benchmarks.

Med det har även hänt en del på catalyst fronten sedan den reviewn du länka till. Samt att kortet i testet i länken är ett engineering sample med troligtvis inte helt färdiga drivers.

Då är detta betydligt fräshare:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6089&page=8

Sen kan man ju kanske skippa den spydiga tonen om man nu ska komma och vara så himla smart

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
lol det "äger" alla i sin prisklass även om nu nivida varit tvungna att sänka priset på sina GTX 280/260 kort för att dem inte får sålt dem. Så är det fortfaraden mest prestanda för pengarna med 4870x2.

Jag säger inte att det inte går att få mer gpu kraft än ett 4870x2 en 4kort SLI rigg med GTX280 får ju troligtvis ett 4870x2 att se ut som något från stenåldern om man kollar benchmarks.

Med det har även hänt en del på catalyst fronten sedan den reviewn du länka till. Samt att kortet i testet i länken är ett engineering sample med troligtvis inte helt färdiga drivers.

Då är detta betydligt fräshare:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6089&page=8

Sen kan man ju kanske skippa den spydiga tonen om man nu ska komma och vara så himla smart

Du tror väl inte att alla andra kort i reviewn hade den senaste drivrutinen heller? Dom testar ju inte igenom alla kort i en sån review på nytt utan använder gamla resultat. Ganska trist att det jämt snackas om bättre drivrutiner när det gäller ATI. Sen ligger 6 månader gamla GX2 ungefär 4 fps sämre till än 4870x2 i den den länken du hänvisar till. Det är inte typ låååångt ut till höger som du ville få det till i ditt föregående inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Du tror väl inte att alla andra kort i reviewn hade den senaste drivrutinen heller? Dom testar ju inte igenom alla kort i en sån review på nytt utan använder gamla resultat. Ganska trist att det jämt snackas om bättre drivrutiner när det gäller ATI. Sen ligger 6 månader gamla GX2 ungefär 4 fps sämre till än 4870x2 i den den länken du hänvisar till. Det är inte typ låååångt ut till höger som du ville få det till i ditt föregående inlägg.

"Vilket ju iofs egentligen spelar mindre roll det ända man egentligen behöver bry sig om är att ett GTX280 kostar som ett 4870x2 trots nvidias sänkningar. 4970x2 kortet spöar GTX280 i allt så pegar i sjön att köpa GTX280 eller GTX 260 enligt mig." skrev jag i det inlägget

Vad gäller det ännu äldre och ännu dyrare 9800Gx2 så

klurar jag lite på vilken länk du menar för de finns iget 4870x2 med där bara 4870 och 4850 Hur vad det med att läsa på

Skit samma det som framför allt störde mig med ditt relativt osakliga inlägg var den spydiga tonen jag hänvisade till innan

Om du har en annan åsikt eller vet bättre så framför den på ett konstrutivt och vettigt vis.

"er ut att ligga i mitten någonstans. Att tro att 4870x2 äger på allt är bara dumheter, läs på lite vet ja."

Är inte direkt trevligt varför inte bara skriva något i still med "är du säker på det? jag har läst att ..... osv osv

Kan ju inte vara så svårt

Btw apropå drivers,narturligtvis testar man med de sennaste officiella drivers som är släppta det är däremot rätt ont om sådanna när korttet som testas är ett engineering sample . då det inte ens är släppt officiellt ännu.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Jag reagerade på ditt påstående att 4870x2 spöar allt i allt vilket är en ren lögn. När det gäller 9800gx2 så kostar det faktiskt inte så mycket som du försöker påskina. Själv betalade jag 2767 :- inklusive frakt för mitt gx2 i början av juli från inet.
Lite mer priser på gx2
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=9800gx2

Permalänk
Inaktiv

9800GX2 lider av mikrostuttering till stor utsträckning vilket gör att FPSen verkar lägre än vad den är. Hd4870X2 är det bästa singelkortet idag. Men det är ju klart, du kan köpa GTX 280 tri-SLI vilket spöar x2 i de flesta tester.
(Obs! Eftersom ATIs R600-arkitektur har en mycket mer programmerbar pipeline än nvidias kort så hjälper driveruppdateringar väldigt mycket med att boosta kortens prestanda).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Jag reagerade på ditt påstående att 4870x2 spöar allt i allt vilket är en ren lögn. När det gäller 9800gx2 så kostar det faktiskt inte så mycket som du försöker påskina. Själv betalade jag 2767 :- inklusive frakt för mitt gx2 i början av juli från inet.
Lite mer priser på gx2
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=9800gx2

jaja vi säger så orkar inte bjäbba med dig mer

Tro vad du vill det är helt ok och det är tur att det finns tjokskalliga personer

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
9800GX2 lider av mikrostuttering till stor utsträckning vilket gör att FPSen verkar lägre än vad den är. Hd4870X2 är det bästa singelkortet idag. Men det är ju klart, du kan köpa GTX 280 tri-SLI vilket spöar x2 i de flesta tester.
(Obs! Eftersom ATIs R600-arkitektur har en mycket mer programmerbar pipeline än nvidias kort så hjälper driveruppdateringar väldigt mycket med att boosta kortens prestanda).

Instämmer att 4870x2 är det bästa singel kortet idag. Men jag tror att även 4870x2 lider av microstuttering. Jag har 2 maskiner till här hemma vilka jag har 4870 kort i och givetvis var jag nyfiken på hur det funka att köra CF med dessa och upplevde då i stort sett samma nivå av microstuttering som med mitt gx2. Detta kan iofs bero på att jag körde CF konfigurationen på mitt Maximus II. Dom båda andra maskinerna har nvidia chipset så har jag inte kunnat testa på något annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
jaja vi säger så orkar inte bjäbba med dig mer

Tro vad du vill det är helt ok och det är tur att det finns tjokskalliga personer

Haha, antiligen, bra svar, du vann enligt mig! Hi5!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ...Dubadai...
Haha, antiligen, bra svar, du vann enligt mig! Hi5!

Ja då får man väl ta och gratulera vinnaren för en god match