Permalänk

Räcker mitt nätagg till?

Hej, Har ett ColorsIt nätagg som jag inte tycker verkar så bra, postar specs här.

Specs:

520Watt

+ 3,3v = 28a

+ 5v = 35a

+ 12v = 25a

- 5v = 0,5a

- 12v = 0,8a

+5VSb = 2,5a

Min dator:

Amd Athlon X2 6000+ 3,1ghz
M2n E-SLI
8600gt
2 chassiefläktar
1st 500gb hdd 7200rpm
3gb 667 ddr2

Räknade ut på nån hyffsat seriös sida att min datorn förbrukade 330w.

Jag hade tänkt att köpa ett 4870 OC i framtiden och köra mitt gamla 8600gt som fysikkort, är lite orolig att nätagget inte ska räcka till detta, vad tror ni ?

Som sagt, kommer nätagget flaska på något sätt ?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Tjena Bävern

Nah det där agget hade jag aktat mig för.
En polare som vart i stan fick "panikköpa" ett ColorsIT till mig för en trave år sedan. Kände direkt på tyngden vad det var för kvalle, då det väger som balsa ungefär, dvs nästan ingenting.

(Ett enkelt knep som faktiskt nästan alltid stämmer även om det låter skitdumt, är att känna på tyngden, kvalitets agg väger blytungt)

Den specen du länkar är ett peakvärde, dvs vad agget klarar att ge som max under en MYCKET kort stund.
Normalt visar seriösa tillverkare inga peakvärden, utan vad agget klarar under kontinuerlig drift.

Attans låga Amps på 12linan för att kallas "520W", indikerar ett ålderstiget nätagg då moderna nätagg har nästan all juice på just 12V.

Din dator drar just nu ca 250W (mest beroende på din Cpuvolt och om du klockat/volmoddat din Gpu) under maxload, skulle du lägga till ett 4870, så skulle jag bli extremt förvånad om det ens skulle boota upp.
Det agget är inte i närheten av att kunna leverera vad du då skulle behöva, du behöver byta ut det.

Btw, går det att köra så med ett nvidia som fysmotor och ett ATI som grafikkort ? Vet att det håller på att hända saker ditåt, men har ej läst på mig denna saken ännu.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

lånar denna tråd lite.

undrar också om mitt nätagg är "bra". fick nämligen med de är ja köpte ett chassi

iaf här är spec på agget. agget är ett 400W cooler master.

+12v1 = 14A

+12v2 = 15A

+5v = 28A

+3.3v = 30A

+5Vsb = 2A

-12V = 0.8A

delar i datorn

AMD X2 6000+ 3.33 Ghz

2x 512 mb 2x1 gb ram

1 HDD

8800GT 512MB OC

X-Fi xtreme

separat nätverkskort PCI

1 DVD läsare.

5 st 120mm fläktar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puppisen
lånar denna tråd lite.

undrar också om mitt nätagg är "bra". fick nämligen med de är ja köpte ett chassi

iaf här är spec på agget. agget är ett 400W cooler master.

Cooler Master lirar i en annan liga än föregående ColorsIt även om det inte är högsta divisionen.
De 29 Ampen du har på de 2 12V, V1 och V2 räcker gott till din rigg, då det säkert inte är "peakwatt"

En kommentar bara. Det är egentligen bara 1 st lina och ibland har de mindre gemensamt än de kan levera på varje lina.
Kolla om du har en maxangivelse i watt på 12 volt och dela den summan med 12...så får du maxampen på 12 V.

Märker att jag uttrycker mig suddigt men du fattar va ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Cooler Master lirar i en annan liga än föregående ColorsIt även om det inte är högsta divisionen.
De 29 Ampen du har på de 2 12V, V1 och V2 räcker gott till din rigg, då det säkert inte är "peakwatt"

En kommentar bara. Det är egentligen bara 1 st lina och ibland har de mindre gemensamt än de kan levera på varje lina.
Kolla om du har en maxangivelse i watt på 12 volt och dela den summan med 12...så får du maxampen på 12 V.

Märker att jag uttrycker mig suddigt men du fattar va ?

tror ja förstår

de står 12v v1 + v2 = 348 watt

348 delat på 12 = 29 ampere

vad de de du menade?

och de du sa om tyngden, så väger den en hel del mer än ett FSP 250watt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puppisen
tror ja förstår

de står 12v v1 + v2 = 348 watt

348 delat på 12 = 29 ampere

vad de de du menade?

Alldeles korrekt

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Ni som undrar om era nätagg. Köp ett Corsair HX620 Watt så blir ni mer än glada.

Tysta, kraftfulla + 8st SATA-kablar. Inte fel väl?

Kostar bara 1095:-

Lycka till!

/Mvh sedde.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Tjena Bävern

Nah det där agget hade jag aktat mig för.
En polare som vart i stan fick "panikköpa" ett ColorsIT till mig för en trave år sedan. Kände direkt på tyngden vad det var för kvalle, då det väger som balsa ungefär, dvs nästan ingenting.

(Ett enkelt knep som faktiskt nästan alltid stämmer även om det låter skitdumt, är att känna på tyngden, kvalitets agg väger blytungt)

Den specen du länkar är ett peakvärde, dvs vad agget klarar att ge som max under en MYCKET kort stund.
Normalt visar seriösa tillverkare inga peakvärden, utan vad agget klarar under kontinuerlig drift.

Attans låga Amps på 12linan för att kallas "520W", indikerar ett ålderstiget nätagg då moderna nätagg har nästan all juice på just 12V.

Din dator drar just nu ca 250W (mest beroende på din Cpuvolt och om du klockat/volmoddat din Gpu) under maxload, skulle du lägga till ett 4870, så skulle jag bli extremt förvånad om det ens skulle boota upp.
Det agget är inte i närheten av att kunna leverera vad du då skulle behöva, du behöver byta ut det.

Btw, går det att köra så med ett nvidia som fysmotor och ett ATI som grafikkort ? Vet att det håller på att hända saker ditåt, men har ej läst på mig denna saken ännu.

Ok, låter oroväckande =( Har tyvä'rr bara pengar till ett grafikkort Nästa gång det köps någonting så är det en ny dator. Nätagget satt i en dator som affären byggde ihop, jag kunde inte alls lika mycket om datorer då (även om jag inte kan så mycket nu heller xD)

Finns det något sätt att testa? Jag har inga bekanta med bra kort, de bästa jag kan låna är ett 9600gt och de pressar väl inte nätagget så mycket.

Inte kul att höra =/

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D