Permalänk
Medlem

Minnesfel (ibland)

Hej!
Något skumt har hänt med min dator. Hel plötsligt så ville den inte boota längre, så jag antog att det var ett minnesfel, vilket stämde. Jag körde Memtest86+ och fick sjukt många fel.

Sedan plockade jag ut alla minnena och satte i dom en efter en och testade med Memtest86+ emellan utan att få några fel. Sist när jag hade alla 4 minnena i så körde jag Memtest86+ i 1½ timma utan fel.

Då så tänkte jag prova att boota Ubuntu, men det gick inte, så jag provade att köra Memtest86+ en gång till och då får jag återigen massa fel.

Om jag trycker på Clear CMOS på moderkortet innan boot så kan jag boota ett OS, men utan det verkar det krångla. Under alla tester så jag har kört med defaultinställningar i BIOS. Kan det vara fel på minnena?

Någon som har en idé till lösning, all hjälp uppskattas.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Fel kan det vara men inte det troligaste.
Vad för minnen har du ? antar du har PC6400
Ganska vanligt att det inte fungerar så bra med defultvärden i bios när man kör 4 moduler på många moderkort.
timings, volt till minnen och nordbrygga, samt hastighet på minnet kan behöva justeras.
börja med minnesvolten och höj den något. minnet ska också defenitivt ha mer volt också om du vill köra enligt minnets spec, tex CL4 istället för nu troliga CL5

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Jag har nu höjt spänningen och ändrat från CL5 till CL4, och då kunde jag boota datorn som vanligt. Körde Memtest86+ i några minuter och fick endast ett fel (så jag behöver nog fortfarande finjustera lite).

Men tack för hjälpen, löste problemet

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1