Permalänk
Medlem

Blue Ray

Är det någon som vet om/när Apple får Blue Ray?

Visa signatur

AMD Athlon 64x2 Dual Core 5000+ | 4*1024 kingston PC5300 667Mhz | 1036GB | Geforce EN7950GX2 | Win2k3 | Iphone 3Gs | Mac Book Pro 15" |

Permalänk
Medlem

Troligtvis i och med nästa uppdatering.
Har hört att kommande versionen av osx har stöd för bluray, så snart!

Permalänk
Medlem

Re: Blue Ray

Citat:

Ursprungligen inskrivet av istex
Är det någon som vet om/när Apple får Blue Ray?

Apple får väl Blu-ray vid nästa eller näst, nästa uppgradering.

Permalänk
Medlem

Då får man väll fortsätta vänta, någon som vet nått datum när dem kommer ut eller dem håller det hemligt.

Visa signatur

AMD Athlon 64x2 Dual Core 5000+ | 4*1024 kingston PC5300 667Mhz | 1036GB | Geforce EN7950GX2 | Win2k3 | Iphone 3Gs | Mac Book Pro 15" |

Permalänk
Medlem

Ryktas om Bluray-stöd i 10.5.6, dock mycket osäkert. Apples datorer lär inte få Bluray-spelar förens OSX stödjer det (HDCP osv).

Jag har personligen ingen direkt längtan efter Bluray så jag bryr mig inte så mycket.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Apples datorer lär inte få Bluray-spelar förens OSX stödjer det (HDCP osv).

det lär ju alla Macar redan göra sedan länge, särskilt de som inte ens har videoutgångar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det lär ju alla Macar redan göra sedan länge, särskilt de som inte ens har videoutgångar.

Förstår inte riktigt hur du menar.. men ja, HDMI är ju också en fördel för att kunna utnyttja Bluray fullt ut.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem

Implementationen av Blueray har länge hängt på att Apple inte velat implementera DRMen i kärnan. Vilket har varit ett krav för att få använda blueray.

Men det finns 3e-parts stöd för blueray och har funnits länge. Roxio skickar med blueray-stöd med Toast 8 och nyare.

Du behöver inte HDMI för att utnyttja blueray. Det du inte får om du använder DVI istället för HDMI är High-bandwidth Digital Content Protection och Ljud.

Ljud behöver du ändå inte via en videokabel oftast, det har du en separat förstärkare för. Och vem fan vill ha High-bandwidth Digital Content Protection.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Implementationen av Blueray har länge hängt på att Apple inte velat implementera DRMen i kärnan. Vilket har varit ett krav för att få använda blueray.

Men det finns 3e-parts stöd för blueray och har funnits länge. Roxio skickar med blueray-stöd med Toast 8 och nyare.

Du behöver inte HDMI för att utnyttja blueray. Det du inte får om du använder DVI istället för HDMI är High-bandwidth Digital Content Protection och Ljud.

Ljud behöver du ändå inte via en videokabel oftast, det har du en separat förstärkare för. Och vem fan vill ha High-bandwidth Digital Content Protection.

Ah tack för informationen.

HDCP är väl inget någon vill ha.. men jag har förstått det så som att det krävs för att kunna spela upp vissa filmer och om man inte har HDCP-stöd så får man extremt reducerad upplösning = hela meningen försvinner.

Är också helt med på att HDMI är ganska onödigt då det i princip är DVI i smidigare utformning tillsammans med ljud - som precis som du säger är onödigt då man vill koppla ljudet separat i förstärkaren ändå.

Så då återkommer jag till HDCP, krävs det för filmer (alla, några, flesta?) ska fungera i rätt upplösning?
I så fall så krävs det ju att Apple implementerar HDCP-stöd för att kunna leverera "It just works"-känslan med Bluray innan dom bestämmer sig för att erbjuda det. Tråkigt att dom inte har något annat mycket val än att gå med på DRM-kravet isf.

Men åter igen, jag bryr mig inte allt för mycket om Bluray och liknande lagringsmedia öht. Hade utan problem klarat mig utan en optisk enhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår inte riktigt hur du menar.. men ja, HDMI är ju också en fördel för att kunna utnyttja Bluray fullt ut.

nu när jag läser vad jag skrivit igen fattar inte jag heller riktigt..

Citat:

Så då återkommer jag till HDCP, krävs det för filmer (alla, några, flesta?) ska fungera i rätt upplösning?

Men åter igen, jag bryr mig inte allt för mycket om Bluray och liknande lagringsmedia öht. Hade utan problem klarat mig utan en optisk enhet.

here you go: http://www.behardware.com/articles/656-1/hdcp-protection-is-n... (lite gammal, men det mesta stämmer bra)

det finns egentligen bara 3 typer av folk som säger sådär:

1. de som aldrig sett en bra film i äkta HD. och med äkta HD menat alltså inte nödvändigtvis 1080p, men inte heller en sönderkomprimerad piratbukt "HDDVD-rip" från Kinesisk kabel-TV eller liknande. (så med risk för att då inte hamna i kategori 2 istället bör eller bör man heller inte göra det) Blurays styrka ligger i betydligt mer än upplösningen.

2. de som verkligen inte bryr sig ändå. (lyckligt operfektionistiska alternativt ovetande nissar som åtminstone sparar lite pengar, oavsett orsak)

3. de som verkligen vill övertyga sig själva för att inte ens riskera hamna i kategori 1 med risken att se ljuset. (och svärtan, och färgdjupet osv)

så det är bara att välja och ev svälja läget, lycka till.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint