Lagg i Crysis efter 5 min?

Permalänk
Medlem

Lagg i Crysis efter 5 min?

Hej! Har nu skaffat ny dator med ett 9800GX2. Jag testade Crysis med allt på High 1680*1050. Det flyter på bra dom första minutrarna men sedan börja det lagga. Beror dettta på att grafikkortet blir för varmt?

Mvh Hannes

Permalänk
Medlem

Förmodligen beror det på värmen, ladda ner HWMonitor och kolla tempen. Det ska helst inte överstiga 80-90c i full load.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem

Vad har du för övriga grejer? kanske ramminnet som tar slut?

Permalänk
Medlem

Antec Three Hundred
Evga 9800GX2 SC
Evga nForce 780i
Intel Core 2 Quad Q9550
OCZ Sli Ready minne 4GB
Samsung 500gb
3 st. 120mm Revoltec

Går det inte lika bra att kolla tempen med GPU-Z?

Permalänk

Du ska ha ett program som kollar "real temp" som t ex realtemp 2.7..finns säkert miljontals andra, fast jag känner bara till realtemp

EDIT: Kom på att realtemp bara var för cpus...testa med rivatuner eller hardware monitor ist

Permalänk
Medlem

Okej. Men är det värmen som är problemet då ?

Permalänk
Medlem

Troligen blir processorn överhettad. Det bör inte vara graffet (även om fabriksmonteringen av kylningar är värdelös). Hur ser det ut mellan processorn och kylningen? Kolla så du har kylpasta innan du river. Händer samma sak i andra tunga spel?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem innan. Och det var min hårddisk som behövde formateras(inte snabbformatering). Hur ligger det till med din hdd?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Hmm hur vet jag om jag behöver formatera? Och processorn kommer upp i ca 55-60 grader i load. är det för varmt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Jag hade samma problem innan. Och det var min hårddisk som behövde formateras(inte snabbformatering). Hur ligger det till med din hdd?

Varför var du tvungen att formatera den och varför var du tvungen att köra en fullständig??? Aldrig hört talas om att man måste formatera för att det laggar i ett spel.

Defragmentera däremot, det är en helt annan femma och det gör normalt folk när filerna på en hårddisk blir fragmenterade. Känns bökigt att formatera en gång i månaden istället för att köra en defrag en gång i månaden... Men det är klart, har man massa tid över och tycker om att ominstallera allt hela tiden så kör på formatering!

On-topic: Hur laggar det? Hela tiden eller blir det någon gång ibland som det hackar till lite? 4gb bör räcka till även på vista. Är det temperaturrelaterat brukar det bli konstant lagg, är det minnes/hårddisk så brukar det bli lite hackigt mellanåt. Kör du något i bakgrunden, t.ex antivirus som kan störa?

Ang temp, 55-60 i load är inte för varmt för processorn.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Men varför lägger du inte upp load-temp på grafikkortet också? suck..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Varför var du tvungen att formatera den och varför var du tvungen att köra en fullständig??? Aldrig hört talas om att man måste formatera för att det laggar i ett spel.

Defragmentera däremot, det är en helt annan femma och det gör normalt folk när filerna på en hårddisk blir fragmenterade. Känns bökigt att formatera en gång i månaden istället för att köra en defrag en gång i månaden... Men det är klart, har man massa tid över och tycker om att ominstallera allt hela tiden så kör på formatering!

On-topic: Hur laggar det? Hela tiden eller blir det någon gång ibland som det hackar till lite? 4gb bör räcka till även på vista. Är det temperaturrelaterat brukar det bli konstant lagg, är det minnes/hårddisk så brukar det bli lite hackigt mellanåt. Kör du något i bakgrunden, t.ex antivirus som kan störa?

Ang temp, 55-60 i load är inte för varmt för processorn.

Jag hade inte formaterat på ca ett år så det var dags med tanke på att man hade fyllt den ganska rejält. Var bara ett förslag som funka för mig och min burk

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Jag hade inte formaterat på ca ett år så det var dags med tanke på att man hade fyllt den ganska rejält. Var bara ett förslag som funka för mig och min burk

Tror du dom formaterar stora servrar varje år också eller tror du dom kör ett defragmenteringsprogram?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Tror du dom formaterar stora servrar varje år också eller tror du dom kör ett defragmenteringsprogram?

Haha jag tycker det tar sån satans tid med defrag så jag formaterar hellre ^^

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Haha jag tycker det tar sån satans tid med defrag så jag formaterar hellre ^^

Defrag ofta när du inte använder datorn = nån timme bara, ominstallation varje månad för att få samma prestanda = 10 timmar för att ominstallera allt man använder.

Bara ett tips Och använd gärna något annat program än windows egna, finns många som är bättre och erbjuder olika slags defragmenteringsalternativ så att du kan anpassa vad du har disken till

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Ok har nu fått tempen på allt.

GPU: ~80 C
CPU: ~50 C

Är inte det normala temperaturer?

Permalänk

Jo, det är normalt.

Har du patchat spelet? Crysis hade ju lite minnesläckor i orginal-versionen, som sedan fixats i patcharna.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Defrag ofta när du inte använder datorn = nån timme bara, ominstallation varje månad för att få samma prestanda = 10 timmar för att ominstallera allt man använder.

Bara ett tips Och använd gärna något annat program än windows egna, finns många som är bättre och erbjuder olika slags defragmenteringsalternativ så att du kan anpassa vad du har disken till

Aha sedär. Det kanske sparar mig en del jobb i framtiden

Du vet inget program som rensar bort skräpfiler?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Aha sedär. Det kanske sparar mig en del jobb i framtiden

Du vet inget program som rensar bort skräpfiler?

CCleaner är ett bra gratisprogram som renser onödiga filer och registerposter (OBS! Ta backup på registret innan du använder denna funktion)

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
CCleaner är ett bra gratisprogram som renser onödiga filer och registerposter (OBS! Ta backup på registret innan du använder denna funktion)

Ah tack. Det är väl det som är den stora risken med sådana program? Hittade ett man kunde köpa, som skulle låta bli viktiga filer men är inte riktigt villig till att betala för det haha ^^

Bazooka91: Btw vi har ju samma mobo, är du nöjd med ditt?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Tempen ser bra ut, måste vara något annat som spökar, eventuellt din hårddisk. Är det lite utrymme kvar på den?

@Emerald: Windows har ett inbyggt t.o.m. Men man bör vara observant när man använder sånna program och rensar ut filer, kan resultera i en formatering och ominstallation då dom har lite olika kriterier när dom klassar "skräpfiler" och sånt som inte används ofta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

nej har 450 gb kvar på hårddisken. Föresten glömde nämna att det är demot:P. Gör det någon skillnad?xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
nej har 450 gb kvar på hårddisken. Föresten glömde nämna att det är demot:P. Gör det någon skillnad?xD

Vad för slags demo? Vet inte om det någonsin är uppdaterat, så innan du har testat med senaste patchen så kan du glömma felsökningen, crysis är inte direkt det bästa progammet att köra för att sen starta en felsökning........

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Demot har fina minnesluckor , det är likadant för mig med. I fullversionen har jag inga probs med Crysis

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED