Permalänk

P5E Deluxe+E8400 fsb ej över 400.Tips?

Jag har Asus P5E deluxe X48 med dominatorminnen och E8400. Jag har klockat en E8400 till 4 ghz på ett gigabyte P45 utan problem men med denna rigg tar det stopp vid 3,6 ghz (400x9). Det konstiga är att den lätt går dit upp med 1,25 i vcore men efter det går det inte. Jag har testat med vcore upp till 1,35 V för att få den att boota i fsb 410. Tänkte att det måste vara nån annan inställning som är fel för jag borde med den ökningen nå fsb 410 lätt. Det finns lite inställningar i biosen som jag inte riktigt har koll på och det kanske är där problemet ligger.
Ja satte vdimm på 2.2 V och drog hela tiden ner minnena så de inte skulle överklockas något. alla insttällningar som man kunde välja disabled på för bättre överklockning har jag satt disabled på. nb har ja inte så stor koll på så där hade jag volten på auto men testade manuell och köre liite högre än orginal. Är det nån som har tips på vilka inställningar jag ska expreimentera med? För vcoren borde det inte vara?
obs jag har läst noobguiderna.
Tacksam för seriösa svar.

Permalänk
Medlem

Vilken strap kör du med?

Permalänk

Jag vet inte vad det är tyvärr men jag kan nog kolla om du berättar det är och kanske hur man kollar.

Permalänk
Medlem

"FSB Strap to North Bridge", finns under AI Tweaker-menyn. Ställ den på 400 och se om du kommer vidare då.

Edit: Glöm inte att hålla koll på vilken minneshastighet du får när du ändrar den.

Permalänk

Jaja, den har jag säkert på auto nu då. Tack det ska jag testa.

Edit: Det funkar fint nu. Det var tipset jag behövde, tack så mycket! Googlade lite om strap också för at lära mig vad det var jag ändrade men jag tycke det var lite komplicerat så jag förstår inte riktigt, men nåt nytt har jag iaf lärt mig. Tack igen!

Permalänk
Medlem

Ingen fara, skönt att det löste sig

Permalänk
Medlem

Strapen ändrar på diverse timings så att de anpassas efter aktuell frekvens, om man kör med lägre fsb kan nordbryggan använda mycket snabbare interna timings för att prestandan fortfarande skall vara god vid lägre fsb. Men när man klockar så går det inte såklart, det blir för snabba timings. Då ändrar man strapen för att lätta på timingsen, så att man kan komma upp i frekvens. Normalt sett ändras det helt automatiskt utan att man kan kontrollera det, på mitt Gigabyte finns det inte ens någon inställning för strap utan den är bara automatisk. Det kan ge en del lustiga effekter, som att 499MHz fsb ibland kan vara snabbare än 505MHz fsb tex. Därför kan det vara bra att den även går att ställa manuellt, som på den aktuella Asus-brädan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Strapen ändrar på diverse timings så att de anpassas efter aktuell frekvens, om man kör med lägre fsb kan nordbryggan använda mycket snabbare interna timings för att prestandan fortfarande skall vara god vid lägre fsb. Men när man klockar så går det inte såklart, det blir för snabba timings. Då ändrar man strapen för att lätta på timingsen, så att man kan komma upp i frekvens. Normalt sett ändras det helt automatiskt utan att man kan kontrollera det, på mitt Gigabyte finns det inte ens någon inställning för strap utan den är bara automatisk. Det kan ge en del lustiga effekter, som att 499MHz fsb ibland kan vara snabbare än 505MHz fsb tex. Därför kan det vara bra att den även går att ställa manuellt, som på den aktuella Asus-brädan.

Samt man får möjlighet att köra med andra minnesratios