Försöker installera Vista 64 på sata hdd

Permalänk
Medlem

Försöker installera Vista 64 på sata hdd

Under installationen av operativsystemet tycker jag att Vista 64 Business med SP1 borde hitta sata-hårddisken (en Raptor) utan extra drivrutiner.

I bios har jag valt följande:

SATA Configuration
OnChip SATA Channel [Enabled]
OnChip SATA Type [SATA]
SATA IDE Combined Mode [Enabled]

Main Settings
Primary IDE Master [HL-DT-STDVD-RAM GS]
SATA1 [WDC WD360ADFD-00NL]

Boot Device Priority
1st Boot Device [1st FLOPPY DRIVE]
2nd Boot Device [CDROM:PM-HL-DT-STD]
3rd Boot Device [SATA:3M-WDC WD360A]

MB är Asus M3A78-EH.

Jag har laddat ner alla Vista 64 drivrutiner jag hittat på asus sajt och packat upp dem och bränt dem på cd. Vista hittar inga drivrutiner när jag försöker ladda dem manuellt under installationen. Tips mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

prova peta in dem på en usb sticka.
enda du behöver e sata drivarna i roten på usb stickan eller en flöppy

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Vista kan ju läsa drivrutiner från skiva & man kan ju även själv rota bland mapparna.
Med andra ord har du packat upp dem & bränt på skiva lägg till SATA drivrutinerna manuellt under installation
Den asus skiva som följer med moderkortet innehåller också drivrutinen så du borde kunna använda den direkt.

Denna skall du använda iaf vad jag kan se.

Make ATI RAID/AHCI Vista64 Driver for Windows Vista 64bit
http://dlsvr04.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/Makedisk_ATIRAIDA...
Den måste dock köras först för att packa på en floppy ser det ut som.
Kan ju vara därför det inte fungerar under installation.

EDIT: Hade inget för mig ändå så packade upp dem åt dig.
http://web.telia.com/~u05200250/etc/ahcix64s.rar

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Jag ska testa igen med usb-minne den här gången. Jag har installerat Vista på en pata hdd nu och gjort partitionsbackup så nu blir det ett nytt försök att hitta Raptorn. Jag köpte ett demoexemplar från Komplett för 450:- så jag har ingen original-cd. För att få igång Hybrid CrossfireX (kräver Vista) så uppdaterade jag bios eftersom originalversionen inte stödde funktionen. Inget traditionellt sätt gick så till slut blev det WinFlash trots att det känns skumt att göra det från Windows. Efter uppdateringen installerade jag om Catalyst och då dök fliken för Crossfire upp.

Om jag hade köpt ett Gigabyte-moderkort för ca 700:- så hade jag kunnat överklocka moderkortets grafikkrets men det blev okej prestanda ändå parat med ett HD3450 för 350:-. I AMD overdrive så klev hybridkopplingen aldrig över 485 MHz för gpu och 400 MHz för minnet så jag klockade ner HD3450 till 485/400 MHz enligt teorin lika grafikkort leka bäst. Med Gigabyte hade det antagligen blivit minst 750/400 MHz. När jag tröttnat på att spela i 800x640 så blir det ett roligare grafikkort.

Uppdatering:
Jag la märke till att det finns en ruta som visar drivrutinerna om man kryssar i den. Det verkar som att Vista inte tycker att min hårdvara (Raptorn) passar ihop med drivrutinerna. Väl inne i Vista kan jag använda hårddisken men jag kan inte se den under installationen av Vista (ej heller vid återställning av säkerhetskopierat os...).