Permalänk
Medlem

Dela ut via SMB, olika routrar

Jag har två routrar.
Router 1: Router/iptelefoni-grej från Bredbandsbolaget, ej trådlös. Denna sitter i nätverksuttaget i väggen.
Router 2: D-Link DIR-655 trådlös router. Denna är inkopplad till en av portarna på BBB-routern.

Vad jag nu vill göra är att ha de två routrarna i olika rum; router 1 i vardagsrummet kopplad till Xboxen, samt en kabel in till den trådlösa routern i det andra rummet. Och målet är att på Xboxen kunna komma åt SMB-delningar som finns på datorn. Kommer detta att gå? Räcker det att Xboxen och datorn ligger på samma subnet? Eller har Gateway-inställningen något med saken att göra?

Permalänk
Medlem

dom bör ligga bakanför samma NAT. varför har du två routrar. skapar ju väldigt många problem med två NAT.

eller är det bara ett modem från BBB?

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
dom bör ligga bakanför samma NAT. varför har du två routrar. skapar ju väldigt många problem med två NAT.

eller är det bara ett modem från BBB?

Som jag skrev innan så är BBB-lådan kombinerad router/iptelefoni, trådburen. Så jag måste ha den i först.
Den ger adresser som följer, exempelvis:
IP: 213.112.97.X
Subnet mask: 255.255.255.192
Router: 213.112.97.65

Jag hittar ingen webb-administrering för routern, så jag antar att det är som det är. Men det ska ju inte vara några problem egentligen, för som jag förstår det så om jag stänger av DHCP på den trådlösa och sätter en kabel LAN till LAN mellan BBB-routern och den trådlösa så ska det funka. Och det gör det, datorer inkopplade i den trådlösa får adresser som liknar den ovan, dvs som delas ut av BBB-routern. Men ändå funkar det inte... Förslag?

Edit: Jag felsöker för fullt nu. Just nu har jag min Macbook med SMB-delade mappar inkopplad via kabel i BBB-routern. Även min Windows-dator och Xboxen är inkopplade på samma router. Alla datorer får adresser via DHCP och tillgång till internet. De delade mappar jag kommer åt är mappar på Windows-datorn. Inget på Macen. Rimligtvis är det ju något fel på Macbooken då. Båda datorerna och Xboxen har ip, nätmask och router som värdena ovan. Vad kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem

behöver du en extra router. bbb delar ju ut 5st riktiga ipnummer...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Jag har fått ihop det nu, någurlunda. Jag har BBB-routern i ett rum, med Xboxen i en LAN-port och med en kabel LAN till LAN till den trådlösa routern i ett annat rum. I den trådlösa har jag en PC via kabel, en Linux-server via kabel och en Mac trådlöst. Allt funkar fint och jag kommer åt SMB-delningarna i Macen från Xboxen, precis som jag vill.

Dock har jag fått andra problem. Märkliga sådana. På servern har jag apache och vissa grejer funkar, andra inte. T ex så funkar underadresser som rrooako.supaknerka.com, men inte huvudadressen som är supaknerka.com. Jag har Loopia som leverantör av domännamn, och jag kommer inte in på loopia.se från Macen, men från PC:n går det fint. Jag kommer in på supaknerka.com från servern via Lynx.

Min första tanke är att vissa grejer blockas i routern. Men jag har stängt av brandvägg etc, utan framgång. Jag tänkte också på att kanske öppna portar men jag får inte ihop det alls.

Vad kan det vara som pågår? Jag förstår ingenting.

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta routrar stödjer inte att man kommer åt webservrar med dess externa adress, är det det du försöker göra? Att du inte kommer åt huvuddomänen kanske är ett konfigurationsfel. Dubbelcheckat allt i vhosts.conf i Apache?

Kan du pinga loopia från din Mac?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+