Konstiga reboots, möjligen grafikkortsfel.

Permalänk
Medlem

Konstiga reboots, möjligen grafikkortsfel.

Hej på er gott folk!

Detta är vad jag köpte denna vecka:

Operativsystem: Windows Vista Ultimate 64
Processor: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16 GHz
Processorkylare: Standard/Orginal
Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3R
Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 = 2x CM2X2048-6400
Grafikkort: Gainward Radeon HD 4870X2
Hårddisk: SAMSUNG HD501LJ 500gb SATA
Nätaggregat: Corsair Powersupply 650W
Chassi: Antec Three Hundred
Temperaturer: Grafikkort: 75° C idle 85°-89° Load. CPU: 41° Idle

Jag har ett problem med min dator jag köpte här om dagen. När jag spelar ett spel, så blir skärmen svart, ljudet loopar och datorn rebootar. Så simpelt kan det förklaras, men någon lösning har jag inte hittat. Jag har kollat på temperaturer på grafikkortet som ligger runt 70-76° idle och 85-89° Load, först så tycket jag dom låg lite för högt, men efter ett tags läsande så förstår jag att det är rätt normala för kortet jag har.

Första gången felet inträffade var inte i ett spel, utan då jag satt och klickade runt i Windows, sedan två andra gånger efter det. Men detta tycks inte hända längre, utan nu uppstår det bara och alltid då jag spelar ett spel, sedan har det vart allt ifrån 1 sekund till 2 minuter innan skärmen har slocknat när jag väl är ingame. Jag har testat att byta plats på ramen, till alla olika platser och att bara köra men en ramsticka, inget hände. Catalyst 8.7, 8.8 och 8.9 är också testade, men samma fel inträffade.

Jag har nyss, en stund innan jag skrev denna tråd, bytt grafikkort med en polare. Jag tog hans Geforce 8800 GTX, han tog mitt ATI Radeon HD 4870x2. Då funkar det såhär:

Jag: Felfritt, ingen svart skärm, inget loopande ljud eller oönskade reboots.

Polaren: Felfritt där också, han sitter i skrivande stund och lirar Crysis Warhead på Entusiast (Very High).

Kan detta bero på för hög temperatur, och att grafikkortet slår av och orsakar en reboot? Är det ett defekt kort? Nätaggregatet?

Jag är helt lost...

Såhär ser det ut i GPU-Z, Idle på mitt system.

Någon övrig information ni vill veta för att komma fram till ett svar, berätta gärna vad, så uppdaterar jag inlägget.

Tack för svar!

Mvh Staffan

Permalänk

Kan säga att jag lider av exakt samma problem. Även jag har Gigabyte-mobo, corsair-minnen och Vista 64bit, och får samma typ av random reboots.

Så jag följer gärna upp detta så kanske vi båda kan bli av med problemen?

Jag har testat det mesta, uteslutit minnesproblem genom live-test-cd genomfört av psx-care i sthlm och jag kan köra datorn oavbrutet i felsäkert läge, så det är troligtvis inte nätagget som plötsligt bara dör.

Har dock inte provat med nåt annat grafikkort då jag bara har agp-kort liggandes här, får försöka hugga tag i nån polares kort och testa det också!

Har du i Eventviewer i windows om det loggas nån rapport när datorn startar om? Alltså nån anledning till varför den stänger?

Visa signatur

Gigabyte B560M Aorus Pro | i5 11400 | 16GB Corsair Vengeance DDR4 | FireCuda 520 M.2 NVMe 1TB | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX | Corsair Strafe RGB mkII Cherry MX Red | Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios med hjälp av programet som ni fick på skivan till moderkortet, tror det heter @BIOS.
Hoppas det hjälper er!

Visa signatur

| MSI P67A-C45 | 2500k @ 4.5 - Pure Rock | Corsair 16GB | Asus GTX 980 Strix | Samsung 850 PRO 256GB | Corsair 750w | Antec P182 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av team polly_sONic
Kan säga att jag lider av exakt samma problem. Även jag har Gigabyte-mobo, corsair-minnen och Vista 64bit, och får samma typ av random reboots.

Så jag följer gärna upp detta så kanske vi båda kan bli av med problemen?

Jag har testat det mesta, uteslutit minnesproblem genom live-test-cd genomfört av psx-care i sthlm och jag kan köra datorn oavbrutet i felsäkert läge, så det är troligtvis inte nätagget som plötsligt bara dör.

Har dock inte provat med nåt annat grafikkort då jag bara har agp-kort liggandes här, får försöka hugga tag i nån polares kort och testa det också!

Har du i Eventviewer i windows om det loggas nån rapport när datorn startar om? Alltså nån anledning till varför den stänger?

Vi kan ge oss på detta problem tillsammans! Eventviewer! Har inte alls tänkt på det. Måste testa nu direkt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppah
Uppdatera bios med hjälp av programet som ni fick på skivan till moderkortet, tror det heter @BIOS.
Hoppas det hjälper er!

Ger även detta ett försök, borde vara rätt riskfritt att uppdatera med "@BIOS" visst?

Tack båda för de snabb svaren! Återkommer om ett tag med en uppdate på hur detta går!

/Staffan

Permalänk

Gött! Jag uppdaterade bios till senaste versionen igår (från F2 till F7 tror jag nyaste hette) utan resultat..

Gör så! Ta en kik i Eventviewer och lämna sedan rapport här! Lycka till!

Visa signatur

Gigabyte B560M Aorus Pro | i5 11400 | 16GB Corsair Vengeance DDR4 | FireCuda 520 M.2 NVMe 1TB | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX | Corsair Strafe RGB mkII Cherry MX Red | Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

"Jag har nyss, en stund innan jag skrev denna tråd, bytt grafikkort med en polare. Jag tog hans Geforce 8800 GTX, han tog mitt ATI Radeon HD 4870x2. :"

I mitt tycke så var det ett dåligt byte..

uppdatera och installera om drivrutinerna till kortet.

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Köpråd
"Jag har nyss, en stund innan jag skrev denna tråd, bytt grafikkort med en polare. Jag tog hans Geforce 8800 GTX, han tog mitt ATI Radeon HD 4870x2. :"

I mitt tycke så var det ett dåligt byte..

Kanske lånade varandras kort?

Jag brukar också råka ut för liknande, fast med mitt HD3870. Men datorn startar endast om då två skärmar är inkopplade.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av team polly_sONic
Gött! Jag uppdaterade bios till senaste versionen igår (från F2 till F7 tror jag nyaste hette) utan resultat..

Gör så! Ta en kik i Eventviewer och lämna sedan rapport här! Lycka till!

Nu har jag kollat i Event Viewer, och stod inget annat än att det inträffade en "oväntad" omstart. Men jag uppdaterade också bios med @BIOS och det tror jag fixade det, spelade en bra stund, 30 minuter kanske. Uppdaterade från F5 till F10, laddade ner den senaste från http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_List.aspx till mitt GA-EP45-DS3R och sedan öppnade jag dom med @BIOS "Update BIOS from file" -fliken. Är lite svårt att säga om det funkar 100% eftersom det verkar vara så väldigt olika när datorn rebootar.

Det känns iaf som att uppdatering fixade felet!

team polly_sONic, var F7 den senaste som fanns?, hade du samma moderkort som mig? Hoppas du får det att fungera, vad säger dina loggar i Event Viewer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Staaffan
Nu har jag kollat i Event Viewer, och stod inget annat än att det inträffade en "oväntad" omstart. Men jag uppdaterade också bios med @BIOS och det tror jag fixade det, spelade en bra stund, 30 minuter kanske. Uppdaterade från F5 till F10, laddade ner den senaste från http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_List.aspx till mitt GA-EP45-DS3R och sedan öppnade jag dom med @BIOS "Update BIOS from file" -fliken. Är lite svårt att säga om det funkar 100% eftersom det verkar vara så väldigt olika när datorn rebootar.

Det känns iaf som att uppdatering fixade felet!

team polly_sONic, var F7 den senaste som fanns?, hade du samma moderkort som mig? Hoppas du får det att fungera, vad säger dina loggar i Event Viewer?

Grattis verkligen! Så sjukt skönt när problem löser sig!

Ja, F7 var det senaste för mitt moderkort, GA-MA770-DS3 Rev 1.0

Jag lämnade dock in datorn idag hos en datafirma i närheten, "Elektronikhuset". Kände att jag litegrann tappade orken när det inte löste sig med biosflash.. Men vi får se, förhoppningsvis kan de lösa problemet! Återkommer med en uppdatering när jag hör av dem
Skriv gärna ifall du nu skulle ha sån otur att problemet fortfarande lurar, men "peppar peppar", du har nog blivit kvitt det hoppas vi!

Visa signatur

Gigabyte B560M Aorus Pro | i5 11400 | 16GB Corsair Vengeance DDR4 | FireCuda 520 M.2 NVMe 1TB | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX | Corsair Strafe RGB mkII Cherry MX Red | Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Gött att det hjälpte Staaffan

Citat:

[B]Ursprungligen inskrivet av team polly_sONic
Ja, F7 var det senaste för mitt moderkort, GA-MA770-DS3 Rev 1.0
[/B]

Vad jag vet så förekommer alltid det problemet som staaffan hade med Gigabyte GA-EP45-DS3R och liknande och då hjälper det genom att uppdatera bios, vet tyvärr inte hur det är i ditt fall

Visa signatur

| MSI P67A-C45 | 2500k @ 4.5 - Pure Rock | Corsair 16GB | Asus GTX 980 Strix | Samsung 850 PRO 256GB | Corsair 750w | Antec P182 |

Permalänk
Medlem

Tjena, jag har samma problem som ni i denna tråd. Jag har dock updaterat bios. Samma problem
Dock en sak som jag testade var att byta till 8x porten, då funkar det som de ska. Förlorar dock prestanda på det. Någon ide ?