Beslutsångest (Asus eee pc901 eller MSI Wind)

Permalänk
Medlem

Samsung NC10 hade varit finfint om den fanns i sverige. 10" LED skärm

http://www.akihabaranews.com/en/news-16742-Samsung+kicks+out+...''+Netbook,+the+NC10.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Player74
Winden är det bästa köpet jag gjort på länge känns det som....

Instämmer helt

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeimrotH
Om man beställer från utlandet är det då svårt att få ÅÄÖ att funka?

För priset på den sidan verkar ju helt okej. Hur funkar det med frakt/tull/moms osv från uk?

Har själv ingen eee men det är bara att ändra lite i inställningar och sen har du ÅÄÖ, vill man sen ha ett svenskt tangentbord finns det att köpa från asus dock kostar den en hel del.
Du åker inte på någon tull iom du köper inom EU.

Eee 1000h
Frakt: Normal 16£ eller UPS 28£
moms:54.78£
Totalt: 367.80£

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeimrotH
Om man beställer från utlandet är det då svårt att få ÅÄÖ att funka?

För priset på den sidan verkar ju helt okej. Hur funkar det med frakt/tull/moms osv från uk?

Bara att ändra till svensk layout, du förlorar dessa tecken: <|> och har såklart inte svenskt tryck på tangenterna. Finns klistermärken att köpa för att märka tangentbordet med svensk layout eller så kan man spendera lite pengar och köpa ett svensk tangentbord för 288 kr på http://www.asusparts.eu, dom har kontor i sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atiko
Bara att ändra till svensk layout, du förlorar dessa tecken: <|> och har såklart inte svenskt tryck på tangenterna. Finns klistermärken att köpa för att märka tangentbordet med svensk layout eller så kan man spendera lite pengar och köpa ett svensk tangentbord för 288 kr på http://www.asusparts.eu, dom har kontor i sverige.

Om det är US-layout ja. UK har ju lika många tecken som nordiskt.

Permalänk
Medlem

Har wind LED eller vanlig LCD-teknik?

Har hittat motstridiga uppgifter så berätta gärna vad er källa är.

På webbhallen står det så här:

Citat:

The U100 has selected a 10” wide LCD display as oppose to the typical smaller sizes to provide better comfort while viewing or reading.

In addition, the 1024x 600 resolution can relief concerns of the full display of WebPages while browsing, giving you the freedom when exploring the internet.

The U100 is embedded with the LED power-saving backlight technology in providing better color fullness and brightness, elevating the total quality of imagery. Furthermore, the lower usage of power can offer a longer operating time.

Permalänk
Medlem

Alltså det är olika saker LCD och LED. Wind'n har en LCD skärm som belyses med LED. Alltså istället för "vanlig" bakgrundsbelysning så sker denna istället med LED.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Alltså det är olika saker LCD och LED. Wind'n har en LCD skärm som belyses med LED. Alltså istället för "vanlig" bakgrundsbelysning så sker denna istället med LED.

Ja jag var av den uppfattningen också, men behövde något vettigt ord för "vanlig" belysning, och kallade det lite felaktigt för LCD.

Har nog suttit i för många timmar och jämfört produktspecs mellan Wind, N10, eee901, eee904HD, eee1000H, Acer one m. fl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atiko
Bara att ändra till svensk layout, du förlorar dessa tecken: <|> och har såklart inte svenskt tryck på tangenterna. Finns klistermärken att köpa för att märka tangentbordet med svensk layout eller så kan man spendera lite pengar och köpa ett svensk tangentbord för 288 kr på http://www.asusparts.eu, dom har kontor i sverige.

Så det är inte svårare än så? Goda nyhter.
288kr är ju inte jättemycket pengar för ett tangentbord heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Har nog suttit i för många timmar och jämfört produktspecs mellan Wind, N10, eee901, eee904HD, eee1000H, Acer one m. fl

Hehe samma här, man blir lite förvirrad.

Permalänk
Medlem

Det blir nog en MSI wind för min del så fort dom kommer in på lager. Batteritid är inte jätteviktigt för mig, och Wind verkar passa mig bättre bygg- och utseendemässigt.

Permalänk
Sötast

Vet inte hur Wind är.... men jag skulle aldrig byta ut min Eee901... Batteritiden är sjuk. Skärmen skarp som en kniv, touchpaden underbar, tangentbordet otroligt bra *för sin storlek

Men storleken... ja den är avgörande Perfekt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en 901:a vilket jag nu ångrar, hade köpt en med vanlig disk om jag kunnat ångra mig. Tycker att den är ganska slö i windowsmiljö och att den 4Gb stora systemdisken begränsar mitt användade för mycket.
I övrigt är jag mycket nöjd med den men det är ju omöjligt att byta systemdisken, därav ångest

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

En liten presentation över 901/1000.. http://www.youtube.com/watch?v=47__AIKRNYY

Värt att notera är väl att 1000 påstås ha bättre ljusstyrka på sin skärm.

Själv så skulle jag aldrig stå ut med 901ans lilla tangentbord, känns som att man måste ha väldigt små händer för att det ska funka.

Permalänk
Medlem

Har koilat lite mer på 1000H nu och den verkar ju vara identisk med 901 förutom storleken, har jag rätt?

Priset verkar ju inte bli mycket högre än 901, så det kanske är bättre att sattsa på antingen 1000H eller MSI Wind? Nu blev valet svårare igen.

Både 1000H och Wind har ju 10" men Wind har ju enbart ett 3 cells batteri. Och dessa rykten om att det ska komma en Wind med 6 cells batteri verkligen stämmer är det värt att välja wind framför 1000H då?

Ni får ursäkta att jag ändrar mig hela tiden, men det är inte lätt när det är så lite som skilljer modellerna åt.

Permalänk
Medlem

Jag stod inför samma dilemma för ett tag sen.
Kunde inte bestämma mig, velade fram och tillbaka mellan 901, 1000H och Winden.
Läste massa recensioner och kollade videos på youtube.

Bestämde ganska snabbt att 8,9" var för litet och tyckte dessutom att 901'an var ganska ful. 1000H ser likadan ut, men snäppet större.

Enda skillnaden förutom batteritiden (som inte gör mig så mycket) var touchpaden. Jag hade redan planerat att köpa en Bluetooth mus (logitech v470 vit) till datorn så touchpaden skulle nästan aldrig användas.

Därför köpte jag mig en vit MSI Wind.
Den är precis lagom storlek. Inte för stor så att den blir klumpig men inte heller för liten då den har ett stort tangentbord och perfekt storlek på skärmen.

Den känns robust och välbyggd.
Allting har hittills fungerat felfritt och jag kunde inte vara mer nöjd med valet.

Kommer dock förmodligen att köpa ett större batteri i framtiden.

Jag tror inte att du blir missnöjd med något utav valen.
Båda datorerna är likvärdiga och nästan identiska på insidan.

Jag valde Winden för att den fanns tillgänglig och dessutom tycker jag att det är den för tillfället snyggaste netbooken på marknaden

Kör på din gut-feeling så blir det säkert perfekt!

Visa signatur

AMD64 3200+ Winchester @ 4100+(2.6ghz) med Zalman 7000b | 2x 512mb Kingston PC3200 HyperX | MSI K8N Neo2 Platinum |
GeForce Leadtek 6800LE (12/6 pipes & 1,4v mod) @ 395/890 med NV Silencer 5 | 60gb + 120gb WDC SATA

Permalänk
Medlem

Beställde en svart wind idag från webbhallen. Får väl hoppas att dom får in dom på utsatt datum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Samsung NC10 hade varit finfint om den fanns i sverige. 10" LED skärm

Har någon färsk info om detta? Kommer den till Sverige eller inte och vad kommer den i så fall att kosta med 6 cells batteri?

Permalänk
Medlem

Samsung har ju börjat sälja laptops nu i Sverige i alla fall. Men de har sagt att de inte har några planer på att lansera NC10 just nu.

Gissar att den kommer dock, men det kan nog dröja lite (som vanligt).
Verkar vara väldigt nice när man kollar på recensionerna

Den kostar ju 300GBP, så runt 4000kr verkar väl rimligt