Problem med portabla hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Problem med portabla hårddiskar.

Hej!
Jag har sedan ett år tillbaka använt en äldre LaCie 500gig USB-hårddisk utan problem, och den har alltid varit inkopplad i samma USB-port på baksidan av min dator.
Idag när jag gick och köpte en ny Western Digital Passport Essential 320gig USB-hårddisk, kom hem, kopplade i den, så hände ingenting. Min gamla USB-hårddisk fungerade som vanligt.
Jag startar om datorn, och låter båda hårddiskarna vara inkopplade, och märker till min förvånad att min LaCie inte dyker upp i 'Den här datorn' när windows har startat färdigt, och det gör inte min Western Digital heller.
Smått förbannad så stänger jag av datorn, kopplar ur min LaCie, låter min Western Digital vara ikopplad och startar upp. Ingen hårddisk i 'Den här datorn'. Stänger av, rycker ut båda, startar upp, sätter i min gamla LaCie, inget händer.

Någon som vet hur man kan lösa detta? Problemet ligger i min dator, för att båda hårddiskarna fungerar utmärkt på min brors två datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Nyare 2,5"-diskar tar all sin ström från USB-porten, så troligen orkar porten inte, eller har brunnit av överbelastningen med både WD och LaCie. Max 500mA/port (oftast är det ett par uttag som delar).

Lösningen om porten brunnit är att använda ett annat par portar, som förhoppningsvis är separata från de trasiga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro