Permalänk
Medlem

Science Fiction

Vilka böcker tycker ni är bäst inom denna genre? Läser inte mycket själv men känner för att testa något, behöver således tips. Jag gillar historier som går mer åt det mystiska/filosofiska hållet, och är inte intresserad av historier som Star Trek eller Star Wars

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Tad Williams: Otherland. En hel bokserie som jag bara läst första boken av ännu. Men riktigt bra var den.

Frank Herbert: Dune. Samma där

Sedan kom jag att tänka på lite riktigt gammal SF som jag ångrar att jag inte läst mer av.
Jules Vern, även om dennes böcker är mer åt äventyrs hållet är dom läsvärda.

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Avstängd

Isaac Asimovs böcker är ju en självklarhet, kanske något av Ayn Rand också?

Permalänk
Medlem

Vad är du för hemsk sadist som rekommenderar Ayn Rand?

Jag tänker inte hävda att följande böcker är bäst i genren, men det är SF-böcker som jag tyckte var trevliga att läsa:

Stranger in a Strange Land, Robert Heinlein

Snow Crash, Neal Stephenson

Diamond Age, Neal Stephenson

Cryptonomicon, Neal Stephenson

Ringworld, Larry Niven

Den här listan är nog en bra plats att leta på

Permalänk
Medlem

Philip K Dick är ju en favorit.

Permalänk
Medlem

Läste nyligen 'Childhood's End' av Arthur C Clarke. Gillade den starkt!

"Straightforward writing propels this intriguing tale about the evolution of humanity. Dreaded aliens invade and impose peace on the planet. They turn out to be reasonably benevolent as they go about unselfishly raising humanity to a new plane of spiritual evolution. A breath-taking climax tops things off, making this Clarke's best by far."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som tidigare nämndes är ju Frank Herberts böcker om Dune att rekommendera.

Senaste jag läste inom genren var nog "The Damned Trilogy", en trilogi av Alan Dean Foster. Intressant på det viset att den handlar mycket om hur mänskligheten och dess beteende kan ses "utifrån", i utomjordingarnas perspektiv.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Har fått upp ögonen lite för för författaren Alastair Reynolds.
Har läst hans "Galactic North" och håller just nu på att läsa "Century Rain".
Jag gillar dem bla för att de är hyfsat lättlästa och givetvis för att de är spännande.
Många engelska sci-fi böcker har en tendens att vara så tjocka och invecklade att iallfall jag tappar bort mig helt efter ett par kapitel.

En annan bok jag rekommenderar stark är "Vacuum Diagrams" av Stephen Baxter. Den handlar om mänsklighetens öden fram till tidens slut och därefter..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Var det bara jag som tyckte Dune var i paritet med Sagan om Ringen, alltså långtråkig, seg och med ofta återkommande stycken som bäst kan beskrivas som tio sidor beskrivning av en grotta respektive ett vajande majsfält? Gäsp.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk

Gillar du brutal Science Fiction ala film noir ska du läsa Richard K. Morgans böcker. Förbannat bra action i dom
Det förekommer brutala fighter, erotik och givetvis moral xD
Börja med altered carbon, va den som fick mig att fastna. En ren slump att jag ens fundera på att börja läsa den. Fick en gratis biljett till ett seminarium på bokmässan 2006 där han diskuterade vetenskapen vs moral i framtiden
Blev imponerad och köpte altered carbon plus fick den signerad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
Var det bara jag som tyckte Dune var i paritet med Sagan om Ringen, alltså långtråkig, seg och med ofta återkommande stycken som bäst kan beskrivas som tio sidor beskrivning av en grotta respektive ett vajande majsfält? Gäsp.

Det är ju inte direkt min uppfattning om Dune, men visst, det är mycket fokus på "politik" i Dune.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

en bok som hette "möte med RAMA" vet inte vilken författaren är men bra var den iallafall!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
en bok som hette "möte med RAMA" vet inte vilken författaren är men bra var den iallafall!

Arthur C Clarke.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

The Moon is a Harsh Mistress - Robert Heinlein
World War Z - Max Brookes

Permalänk
Medlem

Neuromancer - William Gibson, är väll ett måste om man är bara en gnutta datanörd
Gärna tacksam för boktipps liknades Gibbsons böcker också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Neuromancer - William Gibson, är väll ett måste om man är bara en gnutta datanörd
Gärna tacksam för boktipps liknades Gibbsons böcker också.

Walter Jon Williams har skrivit några cyberpunknoveller som på många sätt liknar just Neuromancer - dystopiska framtidsvisioner med AI:s, nervimplantat och anti-hjältar. De jag har läst är Hardwired och Voice of the Whirlwind och jag kan rekommendera bägge två.

Ytterligare en bok jag kan tipsa om är Tom Maddox novell Halo, även den i samma stil.

Permalänk
Medlem

Finns det inga som utspelar sig i världar i stil med Warhammer 40 K och Star Wars? Liksom massa raser och massa magi eller liknande i rymden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Finns det inga som utspelar sig i världar i stil med Warhammer 40 K och Star Wars? Liksom massa raser och massa magi eller liknande i rymden?

Varför inte läsa just böckerna som handlar om världarna i WH40K och Star Wars i så fall? Finns hur många som helst, av varierande kvalitet dock, ska tilläggas.

Annars är just William Gibson mitt främsta tips angående sci-fi-böcker.

Visa signatur

"The gate opens, the gate closes. It does not help."

Permalänk

Star Wars är så mjölkat av George Lucas att jag mår illa av nästan allt som har med det att göra
OffT:
Någon som sett senaste avsnittet av South Park btw?
Där talar metaforerna för sig själva

George Lucas och Steven Speilburg blir arresterade för att ha våldtagit flera roller från deras populäraste filmer. Det förekommer flera "rape" scener där G.L. och S.S. våldtar Indiana Jones.

Dold text
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Star Wars är så mjölkat av George Lucas att jag mår illa av nästan allt som har med det att göra
OffT:
Någon som sett senaste avsnittet av South Park btw?
Där talar metaforerna för sig själva

George Lucas och Steven Speilburg blir arresterade för att ha våldtagit flera roller från deras populäraste filmer. Det förekommer flera "rape" scener där G.L. och S.S. våldtar Indiana Jones.

Dold text

Haha, så jävla kul när dom tar Spielberg på flipperspelet.

Permalänk
Medlem

Hm såg just filmen Babylon A.D tyckte att den var riktigt häftig.
I normal fall så känns det som att de som skriver manus till filmer inte bara sysslar med det. så om nån som är instatt i ämnet kanske vet av nånting som denne man/kvinna har skrivit?.

själva övergången från S.T.A.L.K.E.R till Cyberpunk var det som gjorde att jag gillade filmen, & Vin Diesel är väl inte sämst heller. han har ju ivf gjort det flesta roller som passar honom.

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

*Orson Scott Card - Enders game med uppföljare. Där har du definitivt de filosofiska inslag du söker, i synnerhet i uppföljarna såsom "Speaker for the dead"
*Asimov generellt, i synnerhet orginaltriologin om Stiftelsen.
*Heinlein har också skrivit en hel del kul... "Stranger in a strange land" som någon tipsade om tycker jag dock mest bara är konstig hippieromantik...

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Vad är du för hemsk sadist som rekommenderar Ayn Rand?

Jag tänker inte hävda att följande böcker är bäst i genren, men det är SF-böcker som jag tyckte var trevliga att läsa:

Stranger in a Strange Land, Robert Heinlein

Snow Crash, Neal Stephenson

Diamond Age, Neal Stephenson

Cryptonomicon, Neal Stephenson

Ringworld, Larry Niven

Den här listan är nog en bra plats att leta på

Ringworld var mycket bra även ringworld engineers, uppföljaren. Har just lyssnat på dessa ljudböcker

enders game och enders shadow också väldigt bra fast dom är nog också redan blivit nämda, värda att bli nämnda en gång till:)

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, hade kollat igenom lite listor på nätet redan innan jag startade tråden och nästan alla tips som dykt upp här fanns ju med på dessa också så jag kör på några böcker därifrån.

Har läst ut Cryptonomicon och Childhood's End, börjar på Dune i dag, får se om den är något för mig, är inte helt säker.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Borde ju hålla den här tråden vid liv
Skulle ju kunna göras en lista i första posten med en sammanställning av förslagen som postas här. Alltid intressant med ny läsning

Permalänk
Medlem

Jag kastar in Peter F. Hamiltons böcker på listan.
Passar iofs bäst om man gillar tegelstenar, även om han har några tunnare verk på sitt samvete.
Välj valfri bok eller trilogi och glöm verkligheten i några timmar eller dagar.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk

gillar man starship troopers, så är jag ganska säker på att man kommer att tycka old mans war av John Scalzi vara läsvärd!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Enders Saga av Orson Scott Card är grymt bra, framför allt första och andra boken. De är även lite filosofiska.

Snow Crash av Neal Stephenson är helt ok med.

...och så får man inte glömma Liftarens guide till galaxen...

Permalänk
Medlem

The Giver av Lois Lowry.
Lite barnslig kanske, men tycker att den är väldigt läsvärd. Kort är den också så du har inte slösat bort större delen av ditt liv ifall du inte tycker om den :).

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2