Permalänk

ASUS Xonar DX testat

Tjo alla.. tänkte bara dela med mig lite lätt om detta kort.

Har haft det mindre än en dag så jag har inte hunnit testat alla funktioner ännu.

Köpte det för att ha bra ljud i spel och har dessutom tröttnat lite på Creative. Speciellt efter att jag fick höra att man måste betala för deras drivisar till Vista.. kör med Xp fortfarande men nån gång ska man väl uppgradera

Över till kortet.. litet och smidigt.. low-profile som sagt så det passar i små HTPC om man vill ha det i ett sånt.. följer med bakplåt modell mindre i lådan.

Anslutningar.. ganska standard.

* -- SPDIF | Line/mic In
* -- Front out
* -- Side Surround
* -- Center & Subwoofer
* -- Back Surround

Det följer inte med någon frontpanel men det finns en anslutning på kortet där man kan sätta i en kabel för antingen AC97 eller HD Audio.

Man får dock med en liten plastplupp (ja det ser ut som det ) som tydligen är en "High Bandwidth TOSLINK optical transmitter". Man sätter in den i SPDIF och får då en ingång som passar med optisk kabel till sitt surroundsystem.

Har testat kortet i COD4 och positionering och ljud var klart över förväntan. Mycket bättre än mitt gamla Audigy2 ZS som jag hade innan.

Lite bilder på konsollen:

Kanske inte världens vackraste konsoll men alla är vi barn i början.

En funktion som kanske kan vara användbar för dem som sitter med högtalare kan vara den ovan.. (orka folk som har högtalare på vent )
Den ska tydligen hjälpa till med att ta bort eko från det man hör från högtalarna.. har inte testat själv.

En grej som kanske inte är så användbar men kul.. att ändra på din röst.. vet inte om den funkar i tex Ventrilo.. ska prova om en timme, kommer en kompis och vi ska lana då.. ska testa på honom

Tja det var väl allt just nu.. ska testa lite mer under natten/morgondagen, kommer jag på nåt mer bättrar jag på denna tråd.

Update: Rofl o allt vad det heter.. knäppte på ljudförvrängaren och tjöta lite på vent.. lol.. satt o skratta i en halvtimme.. låter heeeeelt sjukt

MVH Rikard

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Inaktiv

tack för detta, verkar vara en intressant produkt

Permalänk
Medlem

Kan skriva om mina erfarenheter av Asus Xonar D2X här då

Fick mitt idag och är riktigt nöjd. Hade ett Creative X-Fi XtremeGamer Fatality Pro innan och jag ville testa något annat. Förväntade mig inte att det skulle vara speciellt mycket bättre. Men ack så fel jag hade. Spel, Musik och Film låter så otroligt mycket bättre nu med mina Sennheiser HD-555 hörlurar. Basen, mellanregistret, diskant är super rent. Finns även stöd för EAX 5.0 nu med senaste drivrutinerna. Mycket nöjd och rekommenderas varmt till alla som letar eftet ett riktigt bra ljudkort till spel och musik. Slår Creative med hästlängder.
10/10

Förövrigt så hade jag väldigt svårt att välja mellan Auzentech Prelude och detta. Men valde Xonar D2X då jag ville testa något annat än X-Fi chipset och då Xonar D2X hade fått fins reviews

Permalänk

kk.. låter fint det oxå.. lite dyrt för mig och mina behov dock..

Kör för övrigt med Sennheiser jag med.. fast gamingvariant då pc150 heter de.
För dem som vill köra med ett headset som låter utomordentligt och även har en mic av högsta kvalitet och ljud så rekommenderas de varmt.

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

Härligt med ett test på detta kortet! Funderar på att köpa ett sånt här, och det låter ju bra med ljudet

Visa signatur

[E6600][ASUS P5B][2GB PC6400][8800GTX][3Dmark06: 10273]

Permalänk
Medlem

En närbild på kortet + längd/höjd-måtten skulle sitta fint...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
En närbild på kortet + längd/höjd-måtten skulle sitta fint...

Om jag ändå hade kamera Sitter med en sunkig wannabe-lins i min sketna ericsson.. blir så suddigt så man tror att man tappat synen. Ska kolla om jag kan låna någon..
Kan uppskatta så länge..

luftmätt med tumstock: ca 18cm djupt och 6cm högt, inget uppstickande på baksidan och ingenting högre än 1 cm på framsidan.

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk

Verkar som ett fint kort

Btw hur är det med spdif?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Verkar som ett fint kort

Btw hur är det med spdif?

Citat:

Man får dock med en liten plastplupp (ja det ser ut som det ) som tydligen är en "High Bandwidth TOSLINK optical transmitter". Man sätter in den i SPDIF och får då en ingång som passar med optisk kabel till sitt surroundsystem.

..från första posten

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightportier
luftmätt med tumstock: ca 18cm djupt och 6cm högt, inget uppstickande på baksidan och ingenting högre än 1 cm på framsidan.

Tackar, ska mäta på/i moderkort/låda när jag får hem nya moderkortet. Ser tight ut när det är så pass långt.

Men på de lågupplösta bilderna man hittar ser det ut att vara 1 eller 2 (är det en extra strömförsörjning?) interna kontakter som pekar inåt/mot fronten på lådan? Och om man använder dom så blir den totala längden yterligare någon cm?

Permalänk
Citat:

Men på de lågupplösta bilderna man hittar ser det ut att vara 1 eller 2 (är det en extra strömförsörjning?) interna kontakter som pekar inåt/mot fronten på lådan?

Japp du har alldeles rätt. Det är extra strömförsörjning.. en exakt likadan kontakt som finns på gamla floppydrives.

Kan meddela att jag har lite strul med frontpanelen.. försöker connecta med en HD-audio kontakt på ljudkortet.. men det är lite strul med HD-audio drivisarna.. tydligen fler som har detta problem. Men jag har inte riktigt förstått om det är ljudkortet som strular eller om det är drivisar till moderkortet som inte installerats korrekt.. ska försöka mer under dagen och återkommer.

Just ja.. en sak till.. SPDIF på baksidan kan även anslutas med en koaxial kabel.. Så man kan välja mellan optisk och koaxial beroende på vad man har för anslutningsmöjligheter eller vad man föredrar.

MVH

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

Vad är det man förlorar om man tex skulle köpa detta istället för d2?

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XS7
Vad är det man förlorar om man tex skulle köpa detta istället för d2?

Fler in och utgångar.. du har ju dedikerade outs för spdif på D2-kortet. Är dock ett PCI-kort men jag kan inte se att det ska va nå sämre. Lite dyrare än DX då..

Har dock upptäckt ett litet minus med DX-kortet.
Vet iofs inte om det beror på kortet eller Fronpanel anslutningen men jag får störningar om jag ansluter lurar till frontpanel.
Det yttrar sig som följer, statiskt brus när jag använder sidebaren för att röra ett fönster upp och ner och ett irriterande vinande klickljud när jag använder scrollen på musen för att göra samma sak.

Som sagt, vet ej om det beror på kortet eller frontpanel anslutningen i lådan men jag misstänker kortet. Lite synd så jag hade tänkt ansluta spdif samtidigt som lurar/mic.

MVH

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag köpte ett xonar d2x pci-express. Jag tycker ljudet är kanon! Som tidigare berättat så är det sanslöst bra till tex CoD 4.

Hur som helst. Min mic fungerar ca 6 ggr utav 10. Med det menar jag att jag startar datorn och går in i ventrilon, 6 ggr utav 10 hör folk mig men 4 ggr av 10 fungerar inte mikrofonen i mitt head set. Jag behöver då bara starta om datorn så fungerar det fint igen.

Så här ska det väl inte vara? Någon annan som har problem med mic?

Det är ett sennheiser 165, dvs ett USB-ljudkort. Dock har jag tagit bort USB-ljudkortet och kör in headsetet direkt i xonar-kortet.

Tilläggas ska att jag hade samma problem med mina sennheiser PC350 som inte är ett USB-ljudkort.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mojkan
Hej!

Jag köpte ett xonar d2x pci-express. Jag tycker ljudet är kanon! Som tidigare berättat så är det sanslöst bra till tex CoD 4.

Hur som helst. Min mic fungerar ca 6 ggr utav 10. Med det menar jag att jag startar datorn och går in i ventrilon, 6 ggr utav 10 hör folk mig men 4 ggr av 10 fungerar inte mikrofonen i mitt head set. Jag behöver då bara starta om datorn så fungerar det fint igen.

Så här ska det väl inte vara? Någon annan som har problem med mic?

Det är ett sennheiser 165, dvs ett USB-ljudkort. Dock har jag tagit bort USB-ljudkortet och kör in headsetet direkt i xonar-kortet.

Tilläggas ska att jag hade samma problem med mina sennheiser PC350 som inte är ett USB-ljudkort.

Tacksam för svar!

Inte upplevt några sånna problem. Du kör med senaste drivrutinerna från Asus va?

Permalänk
Medlem

Senaste o senaste, där finns väl bara en tidigare version och en beta? Jag har provat båda och även betan ger samma problem. Det händer ju inte varje gång jag startat datorn, bara ibland. Jag har även haft ute ljudkortet och kontrollerat så att det sitter i ordentligt samt får sin strömförsörjning.

Väldigt märkligt. Jag har kanske fått ett måndagsexemplar

Permalänk
Medlem

Vilka är de senaste drivrutinerna? tycker hemsidan är lite krånglig med just drivrutiner...
En länk skulle uppskattas

Permalänk
Medlem

Jag har planerat att köpa ett Xonar DX i några veckor, tänkt att lägga beställningen imorgon. Men jag ser nu att det inte kommer få plats på mitt moderkort då jag kyler grafikkortet med accelero s1. DX finns bara till pcie?
Man kanske ska slänga på 700kr till och få ett Xonar D2 annars, för dessa Asus-kort har fått mycket fin kritik.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på att köpa mig ett Xonar dx2, men så tittade jag in i lådan och ser att ett av mina två grafikkort sitter ivägen för pci express*1 slotten. Det finns ingen möjlighet för mig att flytta på detta då jag kör SLI. Frågan är om det går att installera en pci express *1 slot i den mittersta pci express *16 slotten?
Kanske dum fråga...
Om detta inte får, har ni något bra förslag på ett liknande ljudkort med vanlig pci?
Jag kör med vista 64 bitar.

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Medlem

Ja det ska gå att köra i PCI 16x sloten istället för PCI 1x slotten.

Permalänk
Medlem

Vet du om det är säkert? Trist att beställa kortet om det sen inte funkar=)

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Medlem

PCIe är uppbyggt så att alla olika verisioner av PCIe kort fungerar i alla slottar. Du kan t.o.m. köra ett PCIe X16 kort i en PCIe X1 port om du har en sån port utan kant på ena sidan.

Alltså, ja

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket Dags att beställa nu då

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Medlem

Jag är något av en nybörjare när det kommer till ljudsystem och sammankoppling mellan, dator-ljudkort-till teven-till ljudanläggning.

Så därför undrar jag om ljudkortet skulle göra någon nytta, alltså, komma till sin rätt om jag skaffar mig följande hembiopaket.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=229410

Är mycket tacksam för svar.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tjena,
Jag snylltar lite på denna tråd

Jag fick mitt Xonar D2x idag och det funkar kanon, Men finns det ingen digital passthrough ( eller vad det heter ) som släpper igenom signalen helt orörd från en fil om man vill det ?

Jag undrar för när jag tex ser på x264 filer med DD eller Dts så kommer det inget ljud innan man väljer att ljudkortet ska typ omvandla det.

/Sibbe

Permalänk

Någon som kan reflektera lite över Dolby Digital Live-encoding vid surroundspelande över SPDIF?

Jag skulle vilja köpa kortet för att slippa tre ljudsladdar, och istället ha en coaxial/optisk.

Fira gärna upp BF2, CoD4 och andra roliga spel och återkom med resultat!
Det borde fungera bra, då det står att det har stöd för det hela, men jag är ändå nyfiken!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bad21
Tjena,
Jag snylltar lite på denna tråd

Jag fick mitt Xonar D2x idag och det funkar kanon, Men finns det ingen digital passthrough ( eller vad det heter ) som släpper igenom signalen helt orörd från en fil om man vill det ?

Jag undrar för när jag tex ser på x264 filer med DD eller Dts så kommer det inget ljud innan man väljer att ljudkortet ska typ omvandla det.

/Sibbe

Ja, meddela gärna mig om du får nys hur man gör, har just nu bytt till mitt gamla ljudkort på grund av det.

Permalänk
Inaktiv

som natt och dag jämfört med mitt gamla audigity 2zs
köp 780 kr inkl frakt

Permalänk
Medlem

Testresultat för mitt Xonar DX innan modifikationerna, kört med en halvkass loopback-kabel.

RMAA Xonar DX 24/48

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.