Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Melding Plague

Jetway NC81-LF

Utbudet av små mini-ITX-moderkort har länge dominerats av moderkort med långsamma processorer och styrkretsar från VIA. Moderkortet vi testar i denna recension använder sig däremot av AMD:s 780G-styrkrets och bör därmed vara allt annat än långsamt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Omg vad förväntade ni er 4 vägars SLI lr?

Permalänk

Mycket integrerat på det där kortet. P-ata/s-ata kontakter och två nätverkskontakter gör den klart intressant som liten router/filservermaskin.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

att ha minnet på baksidan av moderkortet fungerar bra så länge det inte går sönder som ramminnen tyvärr har en tendens att göra.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

fint kort. fin recention önskar jag kunde göra mina egna :')

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Avstängd

haha det såg så fel ut med zalman kylaren på den där lilla moderkortet xD

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
att ha minnet på baksidan av moderkortet fungerar bra så länge det inte går sönder som ramminnen tyvärr har en tendens att göra.

Jag kan ju såklart bara prata för mig själv men jag har aldrig varit med om att något ramminne gått sönder. Och då menar jag inte att jag har haft en dator i några år utan under ~13år har ingen minnessticka, har/har haft en massa olika allt från edo till ddr2, gått sönder.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Tyckte slutklämmen var lite rolig:
Än så länge har dock har AMD ett större urval av strömsnåla processorer som passar perfekt till ett litet ITX-moderkort.

Vad är då E2XXX, E5200 och E7200, inte är de effekthungriga i alla fall.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

De som recenserar moderkort här på Sweclockers verkar inte ha koll på intel G45:s problem med 1080p24...

Det här kortet är mycket bättre för HTPC anv. än G45 pga detta. Nog dock mest värt att vänta på moderkorten med MCP79 kretsen från NVIDIA...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Jag kan ju såklart bara prata för mig själv men jag har aldrig varit med om att något ramminne gått sönder. Och då menar jag inte att jag har haft en dator i några år utan under ~13år har ingen minnessticka, har/har haft en massa olika allt från edo till ddr2, gått sönder.

innan nuvarande dator så har jag inte heller varit med om det, men i min nuvarande så har jag bytt ut bägge mina minnen. De rasade vid olika tillfällen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vad är då E2XXX, E5200 och E7200, inte är de effekthungriga i alla fall.

Jo men det hjälper ju inte om man har det moderkortet, eftersom du inte kan använda en Intel-CPU med det.
Sedan om man kanske ska satsa på ett Intel-system om man vill vara strömsnål låter jag vara osagt. Men detta moderkort är ju heller inte tänkt att vara ett extremt strömsnålt, utan mera av ett standard-moderkort men i Mini-ITX-utförande. Anledningen till att man kanske vill ha en hyfsat strömsnål till detta ändå är ju främst för att man ska kunna använda ett mycket litet nätagg, typ Pico-PSU.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Det hade varit kul att få se skillnaden i strömförbrukning mellan det vanliga 600w nätagget och picopsu:n.

Permalänk
Medlem

Jag ogillar skepticismen mot SO-DIMMar. Det är snarare de stora DIMMarna som borde stryka på foten, även på normalstora kort. De små prisskillnaderna som finns idag skulle försvinna direkt.

Att den har en gammel-PCI är förvisso synd, men mer synd är att PCI-porten får dela bandbredd med ett av gigabitnäten. I det fall man vill utnyttja båda nätverksportarna till fullo får man räkna bort PCI-porten. Bättre hade varit att ha båda nätverksportarna på PCI-express, och en PCIe x1 eller x4 (om man nu absolut inte vill ha en fullstor port av utrymmesskäl)... och hjälpa till med utrotandet av förlegad teknologi. Sen fattas ju bara EFI.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

Trevligt moderkort och test.
Jag har Jetway J7F4K1G5D som server, förvisso integrerad processor men riktigt smidigt, tar knappt nån plats och drar lite ström.
Bygger jag en HTPC blir det nog ett Jetway moderkort, relativt billiga och bra.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Tyckte slutklämmen var lite rolig:
Än så länge har dock har AMD ett större urval av strömsnåla processorer som passar perfekt till ett litet ITX-moderkort.

Vad är då E2XXX, E5200 och E7200, inte är de effekthungriga i alla fall.

Dom är ju helt klart de snålaste serierna om man tittar i mainstreamklassen. Slår AMD rejält på fingrarna. Intel/Nvidia har dock inga styrkretsar som är tillräckligt strömsnåla för att systemet ska kunna konkurera i prestanda/watt med AMDs lösningar.

Men håller med om att det var konstigt formulerat. Intel är tyvärr överlägsen när det gäller processortillverkningen. Men AMD är långt fram när det gäller inbyggd grafik.

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Hedersmedlem

Så vitt jag kan se har AMD ett större urval. Det betyder inte att Intel helt saknar strömsnåla processorer. De tre 65W E2xxx processorerna är helt rätt exempel på detta. Men hos AMD har vi en hel drös med 45W processorer och åtminstone när jag testade för ett bra tag sedan (kom just på att jag nog har en E21xx nånting liggande någonstans ....) så klarade sig AMD-systemet med en 45W X2's sig bättre i strömförbrukning. Självklart är det väldigt svårt att göra en direkt jämförelse mellan olika styrkretsar och arkitekturer så exakt vilken som är "bäst" får väl diskuteras.

Normalt bryr jag mig inte om några watt hit eller dit men just för sådana här moderkort tycker jag det är en plus ju strömsnålare komponenter man kan hitta. Min picoPSU var på 120W men annars verkar många av dessa små mikro-strömagg ligga runt 90W.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_p4
Dom är ju helt klart de snålaste serierna om man tittar i mainstreamklassen. Slår AMD rejält på fingrarna. Intel/Nvidia har dock inga styrkretsar som är tillräckligt strömsnåla för att systemet ska kunna konkurera i prestanda/watt med AMDs lösningar.

Men håller med om att det var konstigt formulerat. Intel är tyvärr överlägsen när det gäller processortillverkningen. Men AMD är långt fram när det gäller inbyggd grafik.

Men inbyggd grafik är ju prestanda så det sjunger om det... Fast i det här fallet är det ju viktigt

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt skönt att VIA och de sega inbyggda processorerna äntligen får lite konkurens. Mini-itx är grymt om man vill bygga litet/osynligt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Chipset och processor stöds, så AMD Overdrive borde kunna fixa överklockningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ah, man tackar för denna recension! Har letat efter ett vettigt litet mobo till filserver med lite fler än 2 satakontakter på

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Jag blev blind när jag läste 2 fel på en mening på sista sidan under fördelar.

Förvånansvärt & inte förvånandsvärt.

Välutrustat & inte väl utrustat.

Hur står det till med recensenternas svenska?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Välutrustat & inte väl utrustat.

välutrustad kan man väl mycket väl skriva?

edit: nu var det jag som såg fel
men skulle vilja säga att om moderkortet är väl utrustat så skulle man kunna säga att det är väl utrustat och även välutrustat. någon gråzon tror jag. ursäkta för missförstånd och off topic!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd

Skillz:

Tydligen lika illa som läsarna

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_p4
Dom är ju helt klart de snålaste serierna om man tittar i mainstreamklassen. Slår AMD rejält på fingrarna. Intel/Nvidia har dock inga styrkretsar som är tillräckligt strömsnåla för att systemet ska kunna konkurera i prestanda/watt med AMDs lösningar.

Men håller med om att det var konstigt formulerat. Intel är tyvärr överlägsen när det gäller processortillverkningen. Men AMD är långt fram när det gäller inbyggd grafik.

Hmm intel's Athlon EE CPU's är ju strömsnålare än intels E2XXX, E5XXX och E7XXX serie. Alla intels har en TDP på 65w medan AMD's ligger på 45w. TDP är ju inte hur mycket de drar men en bra fingervisning.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_p4
Dom är ju helt klart de snålaste serierna om man tittar i mainstreamklassen. Slår AMD rejält på fingrarna. Intel/Nvidia har dock inga styrkretsar som är tillräckligt strömsnåla för att systemet ska kunna konkurera i prestanda/watt med AMDs lösningar.

Men håller med om att det var konstigt formulerat. Intel är tyvärr överlägsen när det gäller processortillverkningen. Men AMD är långt fram när det gäller inbyggd grafik.

Hmm intel's Athlon EE CPU's är ju strömsnålare än intels E2XXX, E5XXX och E7XXX serie. Alla intels har en TDP på 65w medan AMD's ligger på 45w. TDP är ju inte hur mycket de drar men en bra fingervisning.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Hmm intel's Athlon EE CPU's är ju strömsnålare än intels E2XXX, E5XXX och E7XXX serie. Alla intels har en TDP på 65w medan AMD's ligger på 45w. TDP är ju inte hur mycket de drar men en bra fingervisning.

Jasså Intel har en athlon serie^^

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Hedersmedlem

Merkill: Gissa vilket moderkort jag har hemma nu :). Fått det privat och har precis börjat leka med det. Det är definitivt ett intressant moderkort och även om jag inte hunnit köra igång det så verkar det snäppet vassare än detta Jetway. Vet däremot inte om någon tar in dessa kort till Sverige.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Hmm intel's Athlon EE CPU's är ju strömsnålare än intels E2XXX, E5XXX och E7XXX serie. Alla intels har en TDP på 65w medan AMD's ligger på 45w. TDP är ju inte hur mycket de drar men en bra fingervisning.

silentpcreview ger en fingervisning om att intels ny processorer är snåla...
http://www.silentpcreview.com/article869-page5.html

Här är en intelprolle som är effektiv.
http://www.tomshardware.com/reviews/intel-e7200-g31,2039-13.h...

Några AMD-prollar testade.
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-power-cpu,1925-11.htm...

AMD är bra men tror nog att Intel är snålare. Dock så har ju AMD inbyggd minneskontroller i sina processorer vilket gör att de drar lite extra.

Svårt att jämföra

EDIT: såg precis denna review. Nvidia och intel börjar komma ifatt ordentligt. http://techreport.com/articles.x/15690/12

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Hedersmedlem

Det är självklart väldigt svårt att jämföra. Tack för länkarna! Att E7200 var så strömsnål visste jag faktiskt inte. Så man lär sig något varje dag. Men återigen, jag sa inte att Intel saknar strömsnåla processorer utan att utbudet just nu (och med den fart som nya processorer släpps kommer det kanske ändras) är något bättre hos AMd än hos Intel.

Att AMD's 780G-moderkort har högre strömförbrukning vid full last än t ex G45 är inte konstigt då till exempel grafikkretsen är så pass snabbare. Så det är definitivt väldigt svårt att jämföra hela system rakt över och lista ut vad exakt en av komponenterna har för påverkan.

Du har helt rätt - GeForce 9300 ser väldigt smarrigt ut! Måste säga att utvecklingen inom integrerad grafik sker i stormsteg nu. Det var inte länge sedan jag testade integrerade grafikkretsar och geForce 8200 var det bästa Nvidia hade.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com