Permalänk

vattenkylnings problem

hello! behöver lite hjälp för varje gång jag sätter in min vattenkylning så går mitt grafikkort sönder eller så så börjar bilden fladdra. jag vet inte vad det beror på. på grafikkortet har jag ett swiftech MCW60.

Permalänk

Förklara lite mer/TYDLIGARE?

Visa signatur

Tack å bock, Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Fel forumsdel.

Menar du att det börjar flimmra när du startar pumpen eller menar du att det flimmrar efter att du bytt från luftkylning till vattenkylning?

Om det var det senare skulle jag gissa på att du missat att kyla minnena/voltregulatorerna på graffekortet eller att du har dålig kontakt mellan blocket och coren.

Permalänk

det var när jag bytade från fläkt till vatten kylning. men kan det vara att blocket är för tungt och typ knäcker kortet eller pajjar slotten?

Permalänk
Medlem

Kör GPU-Z och rapportera vilka temperaturer du ser på GPUn.
Det kan vara dålig kontakt (kylpasta) eller överhettning av minnena
(har du kylflänsar på minnen?)
Kontrollera också vilken drivrutin du har till grafikkortet.
Jag kör själv med heltäckande vattenblock (dvs inte bara GPUn utan även RAM och voltregulatorer är i kontakt med blocket).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

jag har små kylflänsar på graffets ramminne. me nu när jag kollade så såg jag att de hade läckt lite dest vatten på graffet. jag har hört att dest vatten inte leder ström men kan de förstöra komponeneter endå?

Permalänk

När du byter ut stockkylningen mot ett vattenblock då så finns de visa faktorer som spelar in. Ett heltäckande block innebär att du helt enkelt inte behöver oroa dig över att några komponenter kommer gå varma men däremot ett GPU-only/core-block kyler ju som sagt bara kärnan och alltså inga minnen och heller inte heller några voltregulatorer precis som *hez* antyder.
Att du har ett mcw60 är en sak men du bör också nämna vilket kort de är fråga om så att vi kanske kan leda dig till orsaken av problemet.

Antingen har du inte försett hela kortet (över + undersida om så är fallet) med småkylare/kylprofiler som håller kortet i shack från värmerubningar eller också så har du dragit åt skruvarna utav bara sjutton, fast ja skulle vilja säga att de är nästintill omöjligt att krossa något med mcw60 just bara för att blockprofilens gängor är anpassade till skruvarna och de blir i princip omöjligt att dra sönder nåt.

Edit: Kylprofiler alltså.

Angående vatten. Destillerat ska inte förstöra nåt igentligen men de finns "alltid" en tendens att de kan gå illa så man ska inte vara nog för säker.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare