Permalänk

4GB på OS X

Jag vet att man märker stor skillnad på Vista med 2GB vs 4GB. Är skillnaden lika stor på OS X? Har aldrig använt en mac så...

Permalänk
Medlem

Ja, det är en skillnad som lätt är värt pengarna. Kolla i Activity Monitor under Memory och sen titta på "Page Out". Om där är data som blivit skickade till disken (page-filen) så lär du märka stor skillnad att öka minnesmängden.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

När jag säger aldrig använt så menar jag det. Har ingen mac. Tänkte om man skulle köpa mac och i så fall om man skulle köpa 2 vs 4.

Permalänk
Medlem

har du stålarna köper du, men du klarar dig bra me 2 gb också

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
När jag säger aldrig använt så menar jag det. Har ingen mac. Tänkte om man skulle köpa mac och i så fall om man skulle köpa 2 vs 4.

Köp dom inte av apple bara, finns vääääääldigt mycket billigare. Vanliga DDR2 667/800 stickor tror jag. Lätta att få tag på är dom iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ah, missade det. Då är det inte så lätt.
Men hur som helst så är det alltid att föredra 4 jämfört med 2.

Som wannabeee sa så kan det löna sig att köpa minnena lösa. Dock så notera att både den nya Macbook Pro och den nya Macbooken (den i aluminium) kör med DDR3-minnen som betyder att vinsten att köpa löst inte är lika stor längre.

Komplett säljer t.ex. Crucial DDR3 SO-DIMM 2GB för 700:- vilket betyder 1400:- för 4GB - samma pris som Apple tar. Enda skillnaden är att du får 2x1GB över om du gör bytet själv.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag mycket ram passar till OS X av den anledningen att jag oftast inte stänger ner programmen utan de ligger i docken startklara. Tar ju 100år att öppna upp office tex. från helt avslutat.
Och de flesta programmen beter sig så att kryssas de ner så stängs de inte av helt om man nu inte cmd-Q ner eller högerklick+avslutar dom.
Det är skönt att slippa tänka på grejen att spara minne i de avseendena.
Sen om man tänkt sig köra paralells eller liknande virtualisering så skadar det inte med extra.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Jag tycker att OSX är det mest ramkrävande OSet jag använt. Jag skulle aldrig rekomendera mindre än 4GB ifall man multitaskar lite.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Jag har beställt den nya macbooken som kommit i dagarna. Den har ju 2GB minne ifrån början. Jag valde 2GB med tanke på att det borde vara billigare att köpa mer ram själv än att låta apple sätta in det.
Nu så kikar jag lite på minnen. Det är ju 2x2GB SO-DIMM DDR3 i 1066Mhz jag letar efter, men finns det något bra men billigt fabrikat? Tycker det såg glest ut på DDR3 SO-DIMM-fronten.

Svara gärna med citat.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Lånar tråden lite.
Jag har beställt den nya macbooken som kommit i dagarna. Den har ju 2GB minne ifrån början. Jag valde 2GB med tanke på att det borde vara billigare att köpa mer ram själv än att låta apple sätta in det.
Nu så kikar jag lite på minnen. Det är ju 2x2GB SO-DIMM DDR3 i 1066Mhz jag letar efter, men finns det något bra men billigt fabrikat? Tycker det såg glest ut på DDR3 SO-DIMM-fronten.

Svara gärna med citat.

kolla här:
http://prisjakt.nu/#rparams=ss=sodimm%20ddr%201066%202gb

Tyvär kommer du nog inte undan billigare än så.

Permalänk

Man ångrar lite att man inte uppgraderade från början, kommer kosta en hel
del att köpa lösa. Jag antar att stickorna i datorn inte har något högt andrahandsvärde.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk

Ah, bra att veta!

Ska spara upp lite och sen köpa en MacBook med 4GB eftersom det verkar lika bra att köpa det via Apple.

Permalänk
Medlem

Hur illa kan det gå ifall man köper en sticka till på 2GB som har samma specifikationer men kanske inte samma märke vet inte vilken de skickar med de nya MacBook PRO. Verkar ju dumt att slänga en 2BG sticka och stoppa i en annan 2GB.

Permalänk

De skickar inte 1x2GB, de skickar 2x1GB. Du måste alltså byta ut båda.

Permalänk
Medlem
Citat:

De skickar inte 1x2GB, de skickar 2x1GB. Du måste alltså byta ut båda.

hehe då var det problemet löst. tack

Permalänk

Kan man köpa vilka minnen som helst? Eller är det gnälligt att man måste ha speciella MAC-kompatibla? Skulle Corsair Valueselect PC5300 DDR2 SO-DIMM funka? Tänkte köpa två stycken 2Gb stickor. Är det lätt att byta? Det påverkar inte garantier eller så väl?

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unforgiven
Kan man köpa vilka minnen som helst? Eller är det gnälligt att man måste ha speciella MAC-kompatibla? Skulle Corsair Valueselect PC5300 DDR2 SO-DIMM funka? Tänkte köpa två stycken 2Gb stickor. Är det lätt att byta? Det påverkar inte garantier eller så väl?

Vilken dator skall du ha dem till?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Vilken dator skall du ha dem till?

Till en vit Macbook jag tänkte beställa idag.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

De minnerna borde fungera. Vad gæller speciella "apple minnen" kan jag inte sæga något om.
Det ær lætt att byta och du behåller garantin.

Permalänk
Medlem

jag har en 1 år gammal mb o tänkte uppgradera te 4 gb ram, funkar ddr3 minnena lr äre ddr2 som gäller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Istället för att gissa poå vad för minnen oc hliknande så tycker jag man ska kolla på apple.com/support/ochsåvidare för at tfå svart på viit.
För MacBook gäller < http://support.apple.com/kb/HT1651 >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
jag har en 1 år gammal mb o tänkte uppgradera te 4 gb ram, funkar ddr3 minnena lr äre ddr2 som gäller?

DDR2 gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
DDR2 gäller.

ok, tack:)

Visa signatur

Permalänk

Jag brukar alltid beställa minnen från Crucial. Snabba leveranser, bra minnen och den enda gången ett minne strulat bytte dom det snabbt.

Gå in på sidan och välj vilken datorn du har så får du fram en lista över kompatibla minnen.

http://www.crucial.com/eu/

Permalänk
Medlem

Man har större chans att få hela, väl fungerande minnen med ett något dyrare märke, minne är viktigt så jag lägger gärna lite xtra på just den biten.

Visa signatur

Workstation: Power Mac G5 2x2GHz, 4Gb ram, 2x500Gb hdd, ATI Raedon 9600, ACD 23"
Laptop: Power Book G4 15" 1,25 GHz FW 800, 2Gb ram, 100Gb hdd, ATI Mobility Raedon 9600.
Fileserwer: iMac G3 233 Mhz Rev A + Sonnet HARMONi™ G3 500MHz + FW 400, 512 Mb ram, 128Gb hdd ATI Rage II, Mac OS Server 10.3

Permalänk
Medlem

Så länge man köper från stora märken (Crucial, Kingston) så brukar det gå bra. Noname är aldrig bra.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

MAC Pro vill väl ha minnen med FB-funktionen? FB = Fully Bufferd
De brukar även ha rätt stora kylare monterade också.
De andra MAC:arna går säker att köra vanliga DDR2 minnen i.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
MAC Pro vill väl ha minnen med FB-funktionen? FB = Fully Bufferd
De brukar även ha rätt stora kylare monterade också.
De andra MAC:arna går säker att köra vanliga DDR2 minnen i.

Ingen som pratat om Mac Pro i denna tråd heller.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.