Permalänk
Medlem

9600GT piper

När mitt Gigabyte 9600GT blir belastat så piper de.
Är passivt kylt som standard så är väl knappast kylningen som låter?

Nån konding som håller på att ge upp?

Låter ganska högfrekvent och kommer direkt när man börjar spela eller kör igång folding@home GPU klient.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Avstängd

Helt vanligt det gör nästan alla kort..

Permalänk

ytterst troligt en spole i någon/några av voltregulatorerna som låter, inget farligt.

Permalänk

Termen om du vill söka på Google är "Coil Whine".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, inget defekt som jag bör byta då?

Minns inte att det varit så sen nytt, kan de bli så av för mycket värme?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Inget att göra åt. Men ditt HX520 kanske piper i kör med grafikkortet, så är det med mitt HX620.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Inget att göra åt. Men ditt HX520 kanske piper i kör med grafikkortet, så är det med mitt HX620.

Ja det piper faktist lite de också kom jag på igår när jag la örat mot alla grejer för att lokalisera ljudet men inte alls så mycket.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

Ni har full rätt till rma vid missljud på samtliga komponenter, nätagget hade jag personligen skickat tillbaka, ett såpass dyrt och högkvalitéts agg så räknar man väl i första hand med att de inte ska tjuta?

Ang. Grafikkortet så är jag tveksam, stör det extremt så hade jag skickat in det, men chansen att man får ett nytt som piper lika mkt eller mer är rätt stor då det är ett vanligt fenomen på high-end kort idg, tyvärr!

Permalänk

Hade ett nätaggregat som pep, öppnade upp det och blandade ihop två tuber epoxylim (2-komponent) Hällde ner röran över spolarna, väntade en timme... Och viola, nätagget var nu tyst igen.

Dock inget att rekommendera, bara om du är extremt desperat kanske...

Permalänk
Medlem

Re: 9600GT piper

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
När mitt Gigabyte 9600GT blir belastat så piper de.
Är passivt kylt som standard så är väl knappast kylningen som låter?

Nån konding som håller på att ge upp?

Låter ganska högfrekvent och kommer direkt när man börjar spela eller kör igång folding@home GPU klient.

Har ett passivt kylt Asus 3650 som jag fick utbytt pga att det pep och sprakade från kylflänsarna, tror det var en heatspreader som var dålig.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk

Re: Re: 9600GT piper

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Har ett passivt kylt Asus 3650 som jag bytade pga att det pep och sprakade från kylflänsarna, tror det var en heatspreader som var dålig.

byta, bytte, bytade - FTW!

Permalänk

Mitt Gtx 260 tjuter lite vid uppstarta av vissa spel så det är inte alla!
Nån som vet om det är farligt och man borde byta?

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6850 3.8Ghz 24/7|Noctua NH-U9B SE2|Msi P7N SLI Platinum|EVGA Nvidia Gerforce Gtx 260|Corsair Hx650w|2x Western Digital 1Tb+ 1x 500Gb Green Power + Samsung 830 256GB SSD OS disk|Corsair Carbide 500R Vit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurraGamer
Mitt Gtx 260 tjuter lite vid uppstarta av vissa spel så det är inte alla!
Nån som vet om det är farligt och man borde byta?

Samma sak för mig när jag startar spel/3d program. Då piper det under uppstarten.

Permalänk
Medlem

Har pratat med Inet nu angående mitt HX520 och enligt en kille på serviceavdelningen ska inte nätagregat pipa. Ska undersöka detta vidare mer exakt när och var det händer så ska jag skicka in de.

Angående grafikkortet får jag ta de med annan leverantör. Lite störande är de faktist med högfrekventa ljud så jag ska nog försöka få de bytt iaf.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 9600GT piper

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus Ladulås
byta, bytte, bytade - FTW!

Fan att klockan inte kunde varit mindre. Skyller på min skånska eller nåt.
Har redigerat inlägget nu iallafall.

Kan inte förstå Er som accepterar att det piper från eran hårdvara, enligt mig är det helt oacceptabelt och ska anses som hårdvaru fel.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken komponent som piper, dom flesta nya High-end grafikkort piper nu för tiden, dock inte konstant. Vid uppstarter och dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
Det beror på vilken komponent som piper, dom flesta nya High-end grafikkort piper nu för tiden, dock inte konstant. Vid uppstarter och dylikt.

Att de flesta gör de behöver ju inte betyda att det är rätt? Mitt piper t.o.m. olika mycket när jag rör mig i menyerna på Crysis, inte direkt hårdbelastande.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Mitt HX 620 sprakade, knastrade och pep högljutt så jag RMA:ade det. Fick ett nytt som fortfarande piper och som brummar lite under belastning även om det inte sprakar längre.

Jag gissar att ni kan RMAa era Corsair till ni blir blåa i ansiktet utan att det blir tyst.

Kör jag med EW650 som inte är tillverkat av Seasonic så piper bara grafikkortet lite svagt på 3dmark06-laddningsskärmarna, annars är det tyst.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Att de flesta gör de behöver ju inte betyda att det är rätt? Mitt piper t.o.m. olika mycket när jag rör mig i menyerna på Crysis, inte direkt hårdbelastande.

Jo, det är det visst, om du kör utan V-sync kan du komma upp i ett tusen fps där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |