Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Tro't eller ej, men nu har jag också beställt abbonemang hos ComHem. 24/10 till att börja med och den 4e november när deras 50mbit- tjänst lanseras så byter jag till den. Hoppas på en stabil tjänst, den kommer åtminstone vara snabbare än mitt adsl där jag får ut ca 11mbit/sec på en 20mbit- tjänst...

Permalänk
Medlem

Jag kommer flytta till ett "comhem-hus" på gärdet i mitten av november. Jag står och vacklar mellan att antingen vänta in deras 50/10-tjänst för 399kr/mån som ska komma i november eller BBB 24/1-tjänst för 299kr/mån. Har enl. uppgift av BBB ca 2 km till telefonstationen.

Efter har läst denna tråd har man blivit alldeles kallsvettig av alla era problem med comhem. Har haft Bonet/bostream/bbb i många år nu och kan inte klaga på någonting än så länge. Men det är väll ett lotteri antar jag.

Det som skulle vara välldigt praktiskt med comhem är att man bara kan knalla till första bästa återförsäljare och köpa ett modem som jag förstått, och sen ska det vara klart?

Finns det liknande kriterier hos comhem att man måste "bo" med ett visst avstånd till en "station" eller liknande för att uppnå så bra hastighet som möjligt eller är det bara adsl-tekniken som drabbas utav det?

Så, vad anser ni?

EDIT: Finns det prövotid hos comhem med rätt att avsluta abbonemanget utan kostnad om det skulle visa sig att man var missnöjd?

Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk

Har precis flyttat ihop med min flickvänn i hennes lägenhet och hon hade comhems 8/1 tjänst. Hon har aldrig märkt något fel på den eftersom hon bara surfar lite och använder msn.

När jag skulle testa att spela på den så märke jag dick att linan var totalt instabil så fort det blev lite belastning på kväll/eftermiddag. Pingen hoppar konstant upp och ner mellan tal runt 20 och upp till 400 så det laggar som fanken. Det tillkommer också packetloss lite då och då.

Gjorde massa loggar med pingplotter som jag visade för deras support när jag kontaktade dem. Fick dock bara massa dumma frågor tillbaka hela tiden om saker som jag redan gett dem svar på flertalet gånger. Till slut blev jag sur på dem och undrade vad fan de slysslade med som ställer oreleventa frågor hela tiden som de redan har svaren på. Det verkar som de aldrig läser det som sagts tidigare i ärendet utan bara ställer en snabb fråga för att bli av med ärendet.

Till slut gjorde de dock en felanmälan på problemet! Har nu gått ett par veckor och ingenting har hänt överhuvudtaget. Kände dock på mig att det skulle gå på det viset efter de problem en bekant har haft med dem i snart ett år och de har inte löst det än. Så jag har redan sagt upp abonnemanget och jag väntar på inkoppling utav bredbandsbolagets ADSL istället.

Hade ett tag liknande problem med min tidigare ISP Blixtvik och de skickade ut en tekniker direkt som fixade det på 2 dagar. Problemet kan ju vara större hos comhem men det är ändå ett tecken på skillnad i serviceanda olika företag emellan tycker jag.

Kommer aldrig mer att befatta mig med internet ifrån comhem, det är en sak som är säker! Tycker också att bildkvalitén på deras kabel-TV är sämre än tele-2 som jag hade tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pondus
Jag kommer flytta till ett "comhem-hus" på gärdet i mitten av november. Jag står och vacklar mellan att antingen vänta in deras 50/10-tjänst för 399kr/mån som ska komma i november eller BBB 24/1-tjänst för 299kr/mån. Har enl. uppgift av BBB ca 2 km till telefonstationen.

Efter har läst denna tråd har man blivit alldeles kallsvettig av alla era problem med comhem. Har haft Bonet/bostream/bbb i många år nu och kan inte klaga på någonting än så länge. Men det är väll ett lotteri antar jag.

Det som skulle vara välldigt praktiskt med comhem är att man bara kan knalla till första bästa återförsäljare och köpa ett modem som jag förstått, och sen ska det vara klart?

Finns det liknande kriterier hos comhem att man måste "bo" med ett visst avstånd till en "station" eller liknande för att uppnå så bra hastighet som möjligt eller är det bara adsl-tekniken som drabbas utav det?

Så, vad anser ni?

EDIT: Finns det prövotid hos comhem med rätt att avsluta abbonemanget utan kostnad om det skulle visa sig att man var missnöjd?

Avståndet är dsl-rellaterat. Inget comhem berörs av. Belastat kan det dock vara om man har otur. Tror dock de mesta börjar korrigeras med deras docsis 3.0 utrullning. Du har ju ångerrätt i 10 dagar om jag inte minns fel som du kan använda dig av, finns ingen prövotid hos comhem.

Cyberdyn: Skövde, Falköping/Mariestad som kopplat mot samma huvudcentral är rätt belastad tror jag. Troligen det du led av. Förhoppningen är att det är korrigerat i slutet av året, iaf planerat att åtgärdas innan utgången på kvartal 4 i år. Hela orterna berörs inte men vissa områden har en hel del problem. Bara så du vet alltså. Hjälper inte dig nu direkt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag står och vacklar mellan att antingen vänta in deras 50/10-tjänst för 399kr/mån som ska komma i november eller BBB 24/1-tjänst för 299kr/mån. Har enl. uppgift av BBB ca 2 km till telefonstationen.

jag har precis som du drygt 2km till stationen enligt bredbandsbolaget och det är väl mycket därför jag sitter kvar med comhem trots alla problem. vidare verkar det som alla dsl-abonnemang går på minst 12mån bindningstid? comhem-modem kan man ju komma över rätt billigt och skippa bindningstiden men vettefan hur det är med bbbs? kan va bra att känna till lite alternativ

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Hur är belastningen i Uppsala ? Ska flytta snart till ett hus som har comhem och jag har det eller fiber att välja mellan (dock så erbjuder den ISP som jag kan få via fiber bara 30mbit och dom visste inte när dom skulle bygga ut till 100mbit >_> )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nebi908
Hur är belastningen i Uppsala ? Ska flytta snart till ett hus som har comhem och jag har det eller fiber att välja mellan (dock så erbjuder den ISP som jag kan få via fiber bara 30mbit och dom visste inte när dom skulle bygga ut till 100mbit >_> )

Kunde jag få 10/10mbit fiber skulle jag byta på stört. Max throughput är bara en parameter, stabilitet, latency osv är mycket viktigare så länge man kommit upp på en nivå där man kan utföra allt man vill på nätet.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Jag håller med mhe fullt ut i den frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
Kunde jag få 10/10mbit fiber skulle jag byta på stört. Max throughput är bara en parameter, stabilitet, latency osv är mycket viktigare så länge man kommit upp på en nivå där man kan utföra allt man vill på nätet.

Precis! Jag väntar fortfarande på och hoppas på, att nästa "steg" inom bredband för privatpersoner ska vara att dom slutar vara så jävla kåta på megabithysterin och istälet börjar fokusera på tjänster där en bättre SLA med precis det du nämner i fokus istället!

Citat:

Nu kan jag ju givetvis inte lova någonting, men min erfarenhet är som sagt att det inte har varit några problem att bli erbjuden hävd bidningstid om man har problem med tjänsten, jag och 1 annan polare med mkt problem har fått det erbjudandet.
Och sen är jag inte jurist, men nu när dom börjat med sitt "rättvisemärkta bredband" med spann såsom "7-10mbit" så bör ju t.ex kass hastighet (under 7mbit) vara grund för att få säga upp en bindningstid, eftersom tjänsten då inte levererar vad den utlovar.

Permalänk
Avstängd

Jaha idag är det 1 vecka kvar tills vi i Göteborg "ska" få 50mbit download, under om detta fortfarande stämmer eller om det var comhem-påhitt ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Sitter också och har 1 vecka kvar tills det att de ska finnas 50mbit här i området, har just nu 27,5mb/sek ner och 10,80mb/sek upp på min 24/10 lina.

Men linan har dykt ett oränigla gånger under de 2 senaste veckorna.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Sitter också och väntar på 50/10mb/s. Fnular på om man ska fira det hela med en ny router också. Kör mycket wlan så wlanrouter vore nog bäst. Någon som har något förslag? .n standarden vore kanske gott?

Kör idag med en gammal netgear 108mbit 624 eller 614!? någonting heter det

/R

Permalänk
Medlem

Blev uppringd av en kille som ville att jag skulle skaffa deras telefoni med, har alla 3 saker då så det skulle ändå inte bli någon extra kostnad. Han skulle öka hastigheten på min uppkoppling (från 2 till 10) och ge mig en telefon gratis med i så fall. Någon som vet var det är för telefon? Tror han sa att det var en Samsung av någon modell. Skulle tydligen ha blåtand och möjligheten att skicka sms, låter lite ovanligt för att vara en fast telefon.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Vet ej vad det är för telefon exakt men finns ett par som kan flytta kontaktlistor osv mellan mobil och telefonen via blåtand. sms klarar många fasta telefoner numera. Tror dock det är en Siemens gigaset som de alltid har haft med sin telefontjänst. De har en standard och en advanced modell. Någon av dessa troligen: http://gigaset.com/shc/0,1935,se_sv_0_23713_rArNrNrNrN,00.htm...

Nu är det nog bara någon dag kvar innan folk i Malmö kan beställa 50/10. Sista utrustningen tror jag körs klar inatt och oftast blir det då klart för beställning max 2-5 dagar senare. Stockholm och Göteborg kommer bli klart i etapper under nov-jan iom endel förseningar tyvärr. Kan dock säga att det inte är små jobb inför aktivering av 50/10 så förseningar var nog alla inblandade medveta om att det kunde bli.

Övriga orter som inte står på comhems hemsida finns det ingen tidsplan för ännu så det blir inte klart före feb 2009 iaf.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Så med andra ord kan vi som haft 50/10 ett tag nu få vänta sämre hastigheter nu när "resten av Sverige får fullt ös"?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Så med andra ord kan vi som haft 50/10 ett tag nu få vänta sämre hastigheter nu när "resten av Sverige får fullt ös"?

Självklart, dela med dig din snålis

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Självklart, dela med dig din snålis

Jag har inga problem att dela med mig
Däremot är jag rädd för att det hela går åt skogen och man inte får hastigheter som är acceptabla.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Skicka SMS finns det många telefoner för det fasta nätet som kan, problemet är väl bara att det är lite brist på operatörer som stödjer det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Såg att comhem har börjat sälja Bredband direkt.nån som vet om man köper det på samma sätt som man köper mobilt kontantkort?dvs anonymt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller

Öhh nä? Tjänsten är ju områdesberoende belastningsmässigt. Det kan alltså fungera för dig men kanske inte mitt över gatan om det är kopplat mot en annan nod. Visst kan deras backbone bli belastat eller någon peeringpunkt ut från comhems nät men det har comhem bra koll på numera.

BergLake: Anonymt? Skojar du? Någon fysisk person måste ju stå för tjänsten. Annars kan ingen stå till svars om det förekommer olagligheter.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Öhh nä? Tjänsten är ju områdesberoende belastningsmässigt. Det kan alltså fungera för dig men kanske inte mitt över gatan om det är kopplat mot en annan nod.

BergLake: Anonymt? Skojar du? Någon fysisk person måste ju stå för tjänsten. Annars kan ingen stå till svars om det förekommer olagligheter.

Så om jag köper det och ger bort det till brorsan i julklapp,då blir det ju fel om jag står för det när jag köper paketet.lite konstigt tänkande från deras sida

Permalänk
Medlem

Ja jag har heller inte fattat grejen med Bredband direkt. Den enda skillnaden är att man förbetalar hela första året i en klumpsumma. comhem får det att låta som något exklusivt... Låter detta gå under kategorin: All marknadsföring är bra marknadsföring.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja jag har heller inte fattat grejen med Bredband direkt. Den enda skillnaden är att man förbetalar hela första året i en klumpsumma. comhem får det att låta som något exklusivt...

Fördelen är väl att man får det lite billigare/mån och slipper tänka på räkningarna

Permalänk
Citat:

Ja jag har heller inte fattat grejen med Bredband direkt. Den enda skillnaden är att man förbetalar hela första året i en klumpsumma. comhem får det att låta som något exklusivt... Låter detta gå under kategorin: All marknadsföring är bra marknadsföring.

Gör inte Comhem kreditkoll på folk som skaffar deras vanliga abonnemang? Kan ju vara bra för folk som har kronofogden efter sig

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag bor i Uppsala och har aldrig problem att få ut fullt av min 8/8 lina.
Lider heller inte av några långa ping-tider.. Men det kan ju bero på vad man är ansluten till för nod och nätet i fastigheten osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Blev uppringd av en kille som ville att jag skulle skaffa deras telefoni med, har alla 3 saker då så det skulle ändå inte bli någon extra kostnad. Han skulle öka hastigheten på min uppkoppling (från 2 till 10) och ge mig en telefon gratis med i så fall. Någon som vet var det är för telefon? Tror han sa att det var en Samsung av någon modell. Skulle tydligen ha blåtand och möjligheten att skicka sms, låter lite ovanligt för att vara en fast telefon.

Jag tog erbjudande om telefoni för några månader sen och fick då en sån här
En ganska bra deal, med tanke på att det enda vilkoret var bindningstid på ett år och på det året kommer man inte ens upp samma kostnad som vad telefonen kostar i butik...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pari
Jag tog erbjudande om telefoni för några månader sen och fick då en sån här
En ganska bra deal, med tanke på att det enda vilkoret var bindningstid på ett år och på det året kommer man inte ens upp samma kostnad som vad telefonen kostar i butik...

Den såg helt ok ut. Blir bara win för min del egentligen, gratis telefon och snabbare lina helt gratis. Blir till att vänta på att de hör av sig i morgon då.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Den såg helt ok ut. Blir bara win för min del egentligen, gratis telefon och snabbare lina helt gratis. Blir till att vänta på att de hör av sig i morgon då.

Undrar om det gäller om man nybinder sig också?

comhem kör en riktig rövar stil, alla som har "sämre/lägre" uppkoppling får en massa erbjudanden medans man själv suttit med 24mbit utan biningstid i 2 års tid.

Vet att en polare fick liknande erbjudande för några månader sedan, när jag ringde comhem för att få liknande erbjudande så fick jag ett blank nej. De menade att erbjudandet endast var till för folk med 8mbit. Men de ville gärna binda upp mig endå utan erbjudande.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

håller med dig men samtidigt funkar det ju att köpa kontantkort "anonymt" när det gäller mobiltelefoni så varför inte. tror inte anonymt internet är lika eftertraktat dock eftersom det finns öppna wlan att begå brott på och även internetcaféer. risken för att åka dit på en fysisk coaxial är väl betydligt större.

däremot var ju erbjudandet rätt nice om man räknar ut hur mycket man sparar per månad. har man sen haft sina pengar på stockholmsbörsen senaste tiden hade man sparat rejält mycket om man istället betalade sin bredbandsräkning i förväg

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Internet nere mellan 01.30-03.30 inatt. Någon mer som märkte det? (Kungsladugård) Man kan ju hoppas på att det var något arbete som utfördes

Visa signatur

A little reading goes a long way...