Permalänk
Medlem

Reseta BIOS

Hej jag fixsa med en laptop och så kollade jag runt på fujitsu siemens sida hitta en flash till bios flashen gick bra så skulle man reboota och nu, svart skärm bam.

hur kan jag häva mitt problem vill få bort flashingen, så att skiten ska funka igen

Visa signatur

Awsomness

Permalänk

Kommer du in i BIOS, satt återställning av inställningar "load setup default" & sparat inställningar, sen startat om.

Vad var det för fel som gjorde att du vart tvungen att flasha om till nyare/äldre BIOS på din laptop.

Permalänk

Det är nog rätt kört om du inte kan återställa cmos eller om firmware chippet inte ligger i en sockel. Har du ingen garanti så blir det att löda dit ett nytt.

Så prova om du kan återställa cmos någonstans.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

det var väll inget fel så bara att det fans nyare bios och tänkte men jag drar in det när jag ändå håller på, så vart allt svart efter omstarten. kommer inte änns upp bios checken. så tror razor har det mest relevanta. men vet ifan om man kan reseta cmos nån stans har inga så små mejslar så jag kan få bort skalet :\

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimpish
det var väll inget fel så bara att det fans nyare bios och tänkte men jag drar in det när jag ändå håller på, så vart allt svart efter omstarten. kommer inte änns upp bios checken. så tror razor har det mest relevanta. men vet ifan om man kan reseta cmos nån stans har inga så små mejslar så jag kan få bort skalet :\

Regel nr 1.
Flasha aldrig BIOS så vida inte något uppför sig instabilt eller bara inte fungerar som det skall.

Bara kände för att flika in med det ^^;
Lider med dig nu. hoppas du lyckas fixa det på nått sätt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimpish
det var väll inget fel så bara att det fans nyare bios och tänkte men jag drar in det när jag ändå håller på, så vart allt svart efter omstarten. kommer inte änns upp bios checken. så tror razor har det mest relevanta. men vet ifan om man kan reseta cmos nån stans har inga så små mejslar så jag kan få bort skalet :\

Har du garanti och hur gammal är datorn?
Kan du inte få tag i nån servicemanual från tillverkaren? Titta efter om det finns nåt sätt att rensa cmos. Finns det ingen switch är det bara att ta ut cmos-batteriet givetvis utan huvudbatteriet och nätadaptern inkopplat. Se efter ifall firmware-chippet (där bios ligger) ligger i en sockel. Hjälper det inte att rensa cmos kan du flasha om chipet i en annan dator, programmerare eller skicka in det till ex Eksit data.
Vad är det för modell på datorn?
Mejslar är väl rätt billiga att få tag på.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

razor tackar ska kolla upp det, och det är inte min dator det är en kompis dator så känner mig hur fittig som hälst

men ska kolla upp det

edit.

nu har jag kollat allt hitta inget chip lr batteri

Visa signatur

Awsomness