Hittar inte hårddiskar

Permalänk
Medlem

Hittar inte hårddiskar

Förra söndagen blev jag förvånad när datorn frös "komplett" (när en kamrat vidrörde den) tidigt på förmiddagen, jag trodde inte att det var något större problem och startade om datorn.

Vid omstart fick jag ett felmeddelande om att NTLDR saknades och det fanns inget jag kunde göra för att få igång systemet. Jag försökte med fixmbr, fixboot och liknande, men det hjälpte inte.
Senare, istället för att 'NTLDR' saknades, så fick jag 'harddrive boot failure' och sen dess har det varit så. Med hjälp av recovery CD-skivor och liknande har jag upptäck att båda mina interna hårddiskar inte kan hittas av datorn som att man bara hade kopplat ur dem. Jag kollade så att de båda satt ordentligt i datorn (vilket de gjorde) men det hjälpte inte heller.

Det är två Samsung-hårddiskar på 250 GB i vardera, kanske runt två år gamla. En av dem hade en XP-installation medans den andra var pretty much tom och användes inte alls.

Har sökt runt och inte hittat något som fungerar, vad kan jag göra? Datorn beter sig helt enkelt som att man hade kopplat ur båda hårddiskarna. Det enda jag själv vet att jag kan göra är att installera OS på extern hårddisk, men det har jag varken resurser till eller har lust att göra (vill ha OS:et internt).

Mvh
- xiao

Visa signatur

~xiao-x~

Permalänk
Medlem

kolla så att boot priority är rätt, testa ändra, har man flera hårddiskar av samma märke och windows på ena av dem kan detta störa boot ordningen. Därav NTLDR saknas.

Hände för mig då jag köpte 2 nya 500 gigs samsung.

Permalänk
Medlem

Tyrion, önskade att det var så simpelt. BIOS eller något annat för den delen vill inte hitta hårddiskarna alls, går inte att köra chkdisk igenom recovery CD-skiva heller.

Tack för svaret dock!

Visa signatur

~xiao-x~

Permalänk
Medlem

Kolla om dina diskar funkar hos en kompis för då kan man börja misstänka att ditt moderkort gått sönder? Antar att du provat med "Clear CMOS"?

Permalänk
Medlem

Om det står NTLRD saknas...borde den ha hittat en disk (dock utan startfiler).
'harddrive boot failure' betyder dock att den inte hittas alls.

Dubbelkolla kontakter (flatkablarna framförallt). Kolla även så alla byglar sitter rätt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

olirc, har inte testat diskarna med något annat moderkort. Clear CMOS? Är inte det detsamma som att resetta BIOS? Det har jag gjort i alla fall.

JD, får just "harddrive boot failure". Har vid två tillfällen dubbelkollat kontakterna och kablarna, verkar inte vara där felet ligger.

Tack för svaren.

Visa signatur

~xiao-x~