Permalänk

CAD på mac

Jag vet att macarna inte är lika användbara som pc när det gäller cadprogram, men är nyfiken på hur de nya macbookarna klarar cad-program. Både 13-tummarn och Pro alltså, någon som har lite koll?

Permalänk
Medlem

Du bör nog tala om vad för CAD-program du menar...
...om du vill ha lite råd och rön.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

En mac klarar vilken version av autocad som helst. Du måste bara installera windows först.

Permalänk

archicad, autocad etc, Cadprogram för arkitekter

Jag vet att inte autocad funkar med os x, men man kan komma runt det med windows installerat, jag undrar mest hur det är prestandamässigt, med tanke på grafikkort och så..

Permalänk
Medlem

Grafikkorten i MacBook och MacBook Pro är väl inte direkt till för just CAD-program utan mer för spel.
Men de duger nog rätt hyfsat ändå.

nVidias Quadro-kort kostar ju en hel del men de är desto mer anpassade för just CAD mm.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Sådana program (kommer från 2D) är inte så besvärliga.
Vad tusan som helst som stödjer openGL och har hyfsat med minne (256 även om mindre funkar) lär funka fint.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

"Autocad" är ett vitt begrepp. Ska du rita kugghjul i 2D lär vilken fem år gammal dator som helst klara det (och det lär funka utan problem i vmware eller parallels på en modern mac) men om du börjar med lite mer krävande saker behövs det givetvis lite mer prestanda också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
"Autocad" är ett vitt begrepp. Ska du rita kugghjul i 2D lär vilken fem år gammal dator som helst klara det (och det lär funka utan problem i vmware eller parallels på en modern mac) men om du börjar med lite mer krävande saker behövs det givetvis lite mer prestanda också.

problemet är väl att jag inte riktigt vet vad jag ska göra.. Läser arkitektur och börjar med cadprogrammen till våren, men vet egentligen inte hur avancerat det blir.

Att skaffa en dyrare "cad-dator" är ändå inte aktuellt förrän efter studietiden känns det som..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supremeAllah
problemet är väl att jag inte riktigt vet vad jag ska göra.. Läser arkitektur och börjar med cadprogrammen till våren, men vet egentligen inte hur avancerat det blir.

Att skaffa en dyrare "cad-dator" är ändå inte aktuellt förrän efter studietiden känns det som..

Jag håller på med cad ( autocad 2008 ) pga studier, jag använder mig av vmware med xp installerad.
Jag har imac 2,4 ghz, ati radeon 2600 pro, 2 GB minne.. funkar hur bra som helst.