Datorspel tre gånger större än fotboll och hockey tillsammans

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jag gissar (och hoppas) att vi nog egentligen är någolunda på samma plan egentligen, vi har bara olika infallsvinklar
Jag påstod aldrig att datorspelare är mer sociala än fotbollsspelare. Jag påstod att datorspelare inte är mindre sociala än någon annan grupp människor över lag. Påstå något annat så skickar jag en bild på mig själv som levande exempel, och det vill du inte

Bara ett alltså? Vad sägs om att du är så beroende av fotbollen att du skippar skolan för den, får kassa betyg, ingen vidareutbildning och inget jobb utan lever på socialbidrag. Dessutom tillhörde du (förvånansvärt nog) inte de 0,01% av världens fotbollsspelare som blev så duktig att de kan leva på det utan du blir hemlös och narkoman och dör i tidig ålder av överdos. Eftersom du tog till extremfall så får jag göra det också
Som motsats kan man tänka sig en ung kille som till stor del vidareutvecklar sina språkkunskaper framför datorn (spel eller vad som helst). Han använder sedan sina kunskaper till att bli välavlönad tolk på ett multinationellt företag som kan förlora miljardbelopp på att inte ha med sig någon som kan språk, seder och bruk i en förhandling om ett viktigt avtal.
Nöjd nu?

Är man extremt beroende så bryr man sig inte ett piss om varken sitt liv eller någon annans men så är det med alla sporter(e-sporter inräknat).

Sen så känns det ganska värdelöst att diskutera detta på ett it-forum där ingen vägrar att acceptera någon nackdel med datorspelande. Jag å andra sidan kan inte påstå att jag heller erkänner nackdelar med någon sport men om man nu tar under normala omständigheter vad anser du Domifuling som gör CS till ett bättre val än till exempel fotboll eller streethockey?

Det mest självklara är såklart att man lär sig engelska och i fotboll är det motionen.

Permalänk

"vad anser du Domifuling som gör CS till ett bättre val än till exempel fotboll eller streethockey?"

Tja, man kanske har roligare?

Vad anser du själv är bäst, någon som lirar fotboll och spelar spel än någon som lirar fotboll? Ser du bara nackdelar med att spela? Varför antingen eller?

Men för att ta ett exempel ur rikta livet och jämnföra mig med någon som fokuserat på fotboll.

Själv har jag lirat en hel del men kört (inte haft tid senaste året) enduror för att hålla andan uppe. Enduro håller mig i betydligt bättre form än jag skulle lyckats med om jag lirat fotboll. Jag har även fått rejäl förståelse för teknik och motorer. Mitt intresse för datorspel har smittat av sig och gjort mig datorintresserad i allmänhet. Detta har bidragit till att jag får jobba med något jag tycker är skitkul på en marknad som aldrig kommer sinna märkvärt. Jag har i något yngre ålder lärt mig mycket om management, i stor del tack vare att leda mer eller mindre seriösa och stora gillen i MMORPG (Meridian59, EQ, WoW etc.). Med den plattformen så jobbar jag i dagsläget som seniorkonsult och leder större projekt. Tjänar helt ok.

Om vi jämnför med en kompis som lirat fotboll hela sitt liv och spelat som proffs. Han har också jobbat med något han älskar. För att komma dit har han lagt extremt mycket tid på fotboll, både i jobbet och privat (familjen, både fru och dotter har kommit i andrahand). Nu är han inte längre ung och åtråvärd utan börjat med annat. Med sig på resan har han fått fotboll, and that's about it.

Kontentan av ovanstående är att om man generaliserar har man ALLTID fel.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Jag ser inte bara nackdelar med att spela för i såfall så skulle jag absolut inte vara här, eller

Jag anser däremot att det är bättre att hålla på med en sport än att hålla på med datorn.

Permalänk

Mycket roligare att vara ute och göra något än spela datorspel eller tvspel.
Spelar inte fotboll eller hockey men där är annat kul förstås.
Sitta inne och spela är härligt på kvällar och i dessa mörkar tider.

Permalänk
Citat:

[i]Jag anser däremot att det är bättre att hålla på med en sport än att hålla på med datorn. [/B]

Men snälla, varför har du åsikter om vilket av det som är bäst? Gillar du sport mer för att det är socialt (vilket många spel också är och då kan man inte generalisera mot allt spelande) eller för att man får motion (har inte alls med hurvida man spelar eller inte och är snarar avsaknad av motion som är fel, inte att man lirar)?

Therradon, att göra saker för att man tycker det är kul är helt rätt. Tyvärr får man stå ut med åsikter från sånna som vet bättre om man gör saker man tycker är kul.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Jag tycker att fotboll och basket är mycket roligare än allt som har med dator att göra, men ändå har jag suttit mycket mer vid datorn än jag spelat fotboll. Datorn finns alltid där för dig, du är inte för tjock eller för klen för datorn, som det kan vara med exempelvis fotboll. Så det låter logiskt att datorn är populärare, alla kan ju använda den. Dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag tror den här tråden sätt annars ut om den legat på ex ett fotbolls forum.

Min åsikt är som nån tidigare nämner är att allt är bra i viss mängd datorspel kan ge vissa problem som beroende medans överdrivet idrottande kan je idrottsanorexi, megarexi osv. Men så länge det inte det blir för extremt tycker jag att det borde vara lugnt. Jag tränar (ca 9h/vecka) och tävlar i friidrott och jag kan säga att det känns betydligt seriösare än när jag lirar något spel även om jag spelar tävlingsinriktade klan matcher.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonta92
Kan bara säga att jag tror den här tråden sätt annars ut om den legat på ex ett fotbolls forum.

Min åsikt är som nån tidigare nämner är att allt är bra i viss mängd datorspel kan ge vissa problem som beroende medans överdrivet idrottande kan je idrottsanorexi, megarexi osv. Men så länge det inte det blir för extremt tycker jag att det borde vara lugnt. Jag tränar (ca 9h/vecka) och tävlar i friidrott och jag kan säga att det känns betydligt seriösare än när jag lirar något spel även om jag spelar tävlingsinriktade klan matcher.

Har du någonsin lirat i en clan som tagit sitt spelande seriöst då?
När jag lirade som mest (Bf2 och CoD4) hade vi 1-3 träningsmatcher i veckan inför våra 1-2 tävlingsmatcher. Vi hade även organiserade "specialträningar" då man exempelvis tränade koordinerade anfall mot speciella punkter, eller något så simpelt som en användbar granat någon kommit fram till att man kunde kasta från en oväntad position. Vi tog oss själva seriöst i alla fall

Permalänk
Avstängd

Va! Jag motionerar tamefan aldrig..
Det trodde jag var det vanligaste bland datorspelade personer.
Min fördom är starkare än den här statestiken, jag tror fortfarande det...

Om man däremot skulle kolla på motionerande med wii och wii fit så får man nog en väldigt hög % tvspelare som anser att dom motionerar.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE