Permalänk
Medlem

"status" program?

när jag startade datorn idag var det bara 500 mb ledigt på min hdd o jag började rensa febrilt. nu tycker jag att det borde vara mycket mer plats ledigt än va d ä..

så jag undrar om det finns något bra program som man kan se precis vad som tar vilken plats på hdd på ett smidigt sätt?

tack på förhand

akka

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Kolla in Disk Inventory X http://www.derlien.com/

Jag använder det varje gång jag tycker att jag har tappat bort utrymme.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Kolla in Disk Inventory X http://www.derlien.com/

Jag använder det varje gång jag tycker att jag har tappat bort utrymme.

tack för tipset:)

men jag hajjar inte riktigt hur d fungerar:( när jag "zoomat" in så långt det går på den mapp som allt ligger på kommer det upp en lååång jäkla lista på saker som alla ä 8mb (namnen på filerna ä typ e46 osv) , förutom lite grejjs längst ner som ligger på ett par kb.

min hem mapp ligger på 40 gig, men jag fattar inte riktigt vad som tar denna plats...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
tack för tipset:)

men jag hajjar inte riktigt hur d fungerar:( när jag "zoomat" in så långt det går på den mapp som allt ligger på kommer det upp en lååång jäkla lista på saker som alla ä 8mb (namnen på filerna ä typ e46 osv) , förutom lite grejjs längst ner som ligger på ett par kb.

min hem mapp ligger på 40 gig, men jag fattar inte riktigt vad som tar denna plats...

De olika blocken representerar oftast en katalog/sökväg och färgerna inuti dem representerar olika filtyper. Jag brukar har stora kataloger som jag kan rensa, när jag t.ex. glömt radera gamla stora virtuella maskiner eller kanske något stort ISO jag laddat hem.

Oftast kan jag ta bort hela kataloger med saker jag glömt bort eller dylik. Hoppas det hjälpte lite iaf. Det finns andra program som gör liknande saker, finns t.ex. ett betal-program som heter "Sponge" som också är till för att rensa upp på hårddisken.
Edit: GrandPerspectiv är ett annat gratisalternativt. http://grandperspectiv.sourceforge.net/#download

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
De olika blocken representerar oftast en katalog/sökväg och färgerna inuti dem representerar olika filtyper. Jag brukar har stora kataloger som jag kan rensa, när jag t.ex. glömt radera gamla stora virtuella maskiner eller kanske något stort ISO jag laddat hem.

Oftast kan jag ta bort hela kataloger med saker jag glömt bort eller dylik. Hoppas det hjälpte lite iaf. Det finns andra program som gör liknande saker, finns t.ex. ett betal-program som heter "Sponge" som också är till för att rensa upp på hårddisken.
Edit: GrandPerspectiv är ett annat gratisalternativt. http://grandperspectiv.sourceforge.net/#download

Jag tror att jag kom på varför den visade som den gjorde, tror att det har me krypteringen att göra:P anyways kom jag på vad som stal all plats, prallels me win hade snott åt sig 26 gig:O
thx för hjälpen:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
Jag tror att jag kom på varför den visade som den gjorde, tror att det har me krypteringen att göra:P anyways kom jag på vad som stal all plats, prallels me win hade snott åt sig 26 gig:O
thx för hjälpen:)

Bra att du lyckades hitta boven.

Visa signatur