Gamestop, bytesrätt?

Permalänk
Medlem

Gamestop, bytesrätt?

Hej. Vill mest bara säkerhets kolla. Men Gamestop/Eb Games har väll så att man får lämmna tillbaka spelet om man inte är nöjd inom 2 veckor?
Är 99% säker att dom har så men ville ändå kolla här innan jag går dit och gör en idiot av mig själv:) Har kollat deras sida, där står inget.

Permalänk
Medlem

Använd telefonen?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Ville höra här så det är säkert, annars har jag säkert oturen att få nån sneaki säljare som säger att det inte går fast det går eller nått.

Permalänk
Medlem

Du har 10 dagar på dig att komma tillbaks och byta spel...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Ville höra här så det är säkert, annars har jag säkert oturen att få nån sneaki säljare som säger att det inte går fast det går eller nått.

Vad är problemet, vilket/vilka spel vill du beställa?
Klart man måste få pengarna tillbaka om spelet var för lätt eller inte uppfyllde förväntningarna!? Vafan, när jag spelade HL2 för många år sedan blev jag så sur i slutet av spelet att jag lämnade tillbaka skiten eftersom jag inte var nöjd...

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike
Vad är problemet, vilket/vilka spel vill du beställa?
Klart man måste få pengarna tillbaka om spelet var för lätt eller inte uppfyllde förväntningarna!? Vafan, när jag spelade HL2 för många år sedan blev jag så sur i slutet av spelet att jag lämnade tillbaka skiten eftersom jag inte var nöjd...

Enligt lag har du ingen sådan rätt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tridz
Du har 10 dagar på dig att komma tillbaks och byta spel...

Låter som du jobbar på den affären?

""Tillbaks hit""

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Enligt lag har du ingen sådan rätt...

Nähä? Vad menas då med "att få lämna tillbaka inom x antal dagar om man inte är nöjd"...?

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike
Nähä? Vad menas då med "att få lämna tillbaka inom x antal dagar om man inte är nöjd"...?

Det är en service som butikerna själva väljer att ha.

Visa signatur
Permalänk

Godtar de verkligen spel i retur om förpackningen har öppnats? Jag kan altså "hyra" spel gratis hos Gamestop?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Låter som du jobbar på den affären?

""Tillbaks hit""

Jobbar på Gamestop, men jag tror inte jag jobbar i den affären som tråd skaparen köpte spelet i, Han verkar komma ifrån Trelleborg och jag bor på annan ort...

Permalänk
Medlem

Jag jobbar också på Gamestop och såhär fungerar det .

När det gäller konsolspel så är det öppet köp i 10 dagar under förutsättningen att spelet är i samma skick som det var när du köpte det, dvs inga repor, alla manualer kvar och inga skador på förpackningen (givetvis kan plasten vara borta).

Angående PC/MAC spel fungerar det lite annorlunda. Där gäller öppet köp endast vid obruten förpackning (med vissa undantag) eftersom de flesta spelen kräver validering via cd-nyckel. Är spelet öppnat och nyckeln är synbar gäller inte öppet köp oavsett vad man tycker om spelet i sig.

Tanka demo, se gameplay trailers osv för att få en uppfattning om spelet innan du köper det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Godtar de verkligen spel i retur om förpackningen har öppnats? Jag kan altså "hyra" spel gratis hos Gamestop?

GAME har ju kört med det sedan dom öppnade i Sverige, dock inte för PC spel / Xbox 1 när det vart akutellt av självklara själ. Nu däremot måste plomberingen vart kvar, dom blev väl less på folk som "Hyrde" gratis.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Ber om ursäkt för att jag gräver upp tråden men...

Gamestop har ett erbjudande som pågår just nu där man kan köpa ett Playstation2 och tre spel (upp till 99:-) för 699:- 1 års garanti på allt. Det låter rimligt tänker jag och köper till lillebrorsan som tjatat i snart en vecka.

Kommer hem och ska börja spela men skitspelen funkar inte! Tar 5 minuter att ladda, TV:n blir helt svart ibland och en blinkande skiva/frågetecken visas längs upp till vänster i bild. Va fan, är det här tänker jag. Jag betalar hellre dubbelt så mycket för att få ett nya pålitligare varor och drar till Gamestop för att lämna tillbaka hela skitpaketet. Men väl där säger de att det inte går!? Du kan få byta konsolen mot en annan begagnad som funkar och som vi testat säger nörden vid kassan. Tar hem den och den fungerar men låter så inihelvete, som en gammal IBM Windows 98 dator.

Nåja tänker jag, det här är smällen jag får ta som köpte begagnat och sätter i Metal Gear Solid 3 Subsistence CD:n - återigen får jag "meddelandet" om att CD:n är oläsbar. VA !%¤"%". Jag minns att den jävligt otrevliga spydiga nörden vid kassan sade att man kunde byta ut spel men tänk fall de INTE har ett till exemplar av MGS3 Subsistence? det var nämligen den ENDA och ENDA anledningen till att jag köpte PS2:an, för att kuna spela MGS2+MGS3.

Alltså kan man göra på det här viset? Jag hade ingen aning om att öppet köp inte längre gällde och de informerade inte det heller. Är det min skyldighet som konsument att känna till de nya reglerna? Det var först när jag tittade på kvittot en extra gång som jag lade märkte till "10 dagars bytesrätt" längst ner.

Egentligen vill inte veta av Gamestop längre och lämna tillbaka allt skit för att hellre köpa nytt, men nu verkar jag inte kunna göra det och det känns jävligt hopplöst. Kan jag på något sätt lämna tillbaka allt, få pengarna tillbaka (t.ex. ifall de inte har ett till exemplar av MGS3?) Eller på något annat sätt anmäla/reklamera dem? Jag menar om jag köper ett spel som jag VILL ha för 259kr (som de själva säkerligen köpt för ynka 15 spänn) då kan de väl ändå inte TVINGA på mig ett annat spel ifall det spelet jag VILLE ha inte fungerar och inte finns i deras sortiment! Helt sanslöst!

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sedan jag var inne på sweclockers men fick för mig att kolla runt lite ändå.

Om jag minns rätt var det julpaketet vi hade med en begagnad konsol + 3 begagnade spel under 99 kr. Beklagligt att konsollen inte fungerade som den skulle men du har 3 års garanti på en begagnad playsation 2 och 6 månaders garanti på spelen.

Eftersom det är begagnade spel skiljer sig sortimentet från butik till butik, däremot kan du göra två saker för att få MGS att fungera. För det första ska du ringa till Gamestop (spelar ingen roll vilken butik men ta en mindre där personalen inte är lika upptagen hela tiden) eller gå dit personligen och fråga om MGS finns i lager. Finns den det är det bara att byta annars kan du be dom ringa huvudkontoret och se om någon annan butik har det. I bästa fall kan spelet skickas till din butik eller om någon i närheten har det kan du be dem ringa och lägga undan spelet. Du kan givetvis vända dig till vilken Gamestop butik som helst i hela landet. Det går även att lämna tillbaka spelet som defekt men då garanteras inte att du får en MGS i utbyte utan troligen presentkort på summan.

OBS: Du måste ha kvittot kvar!
Den andra lösningen är att gå till en butik som slipar gamla skivor så dom blir som nya. Troligen kostar det ca 10-50 kr men det sker på plats och vips har du ett nytt MGS. Tyvärr vet jag inte om det finns någon sådan butik i din region men GAME-kedjan och Kapten Krok på backaplan (gbg) gör det.

Hoppas det har varit till hjälp.

Permalänk

Jag jobbar också å GameStop och kan ju passa på att nämna att vi inte längre har något Öppet Köp överhuvudtaget, detta eftersom allt för många har utnyttjat det faktum att man kunde "testa" spelen hemma under 10 dagar. Vi hade en del kunder som kom varannan vecka och bytte spel med samma kvitto - det håller ju inte. Numera är det bara bytesrätt i 10 dagar vid obruten förpackning, och det gäller öven begagnat så vitt jag har förstått. Självklart kan man byta om spelet inte funkar.

Permalänk
Medlem

slipar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorkelfarsan
Jag jobbar också å GameStop och kan ju passa på att nämna att vi inte längre har något Öppet Köp överhuvudtaget, detta eftersom allt för många har utnyttjat det faktum att man kunde "testa" spelen hemma under 10 dagar. Vi hade en del kunder som kom varannan vecka och bytte spel med samma kvitto - det håller ju inte. Numera är det bara bytesrätt i 10 dagar vid obruten förpackning, och det gäller öven begagnat så vitt jag har förstått. Självklart kan man byta om spelet inte funkar.

Hejsan, du om du jobbar på Gamestop kanske du vet om dem Slipar Spelen om dem skulle vara repade så dem inte ens funkar, för jag glömde ta ut mitt Moderwarfare ur mitt xbox när vi flyttade och det blev hel repat.

Hör av dig så fort du vet. Skriv gärna på min mail också.

saijmoon@live.se