Windows-operativsystem för filserver?

Permalänk

Njaei.. Det beror ju på

Det finns helt klart restriktioner med att köra WHS - f.ex. kan du inte köra den som en AD server (eller client engång, om det är nått du skulle vilja göra), dock har WHS, i min åsikt, en killer feature - och det är den autimatiska client backup'en. Fungerar mycket bra och är anledningen till att jag har kört upp en WHS box i Hyper-V under server 2008.

Sedan får du ju också "storage pool" funktionen med WHS, vilken kan vara rätt så smidig även fast du kan få till samma lösning på en standard 2003 utgåva.

Jag vill nog också anbefalla att utöka RAM minnet litegrann. Det kommer funka helt fint med de 768MB du har idag, men den kommer tugga rätt så bra på pagefilen. Har själv kört 2003 på en liknande maskin tidigare och det var inte förrän jag kom upp i 1.5GB som den var "enkel" att arbeta på/med. Men det är ju en småsak egentligen som du kan prova dig fram till.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Någon som har provat Microsoft Windows Storage Server 2003 R2 ?

Redigerade namnet lite, kan lätt misstolkas annars. //SWE|OggE

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk

OpenSolaris är riktigt trevligt. Även om du väljer någon Linux/BSD version tycker jag du ska försöka köra zfs.

Permalänk
Medlem

Nu är man kanske mossig och omodern, jag kör web och ftp-server på en gammal Compaq P2-400, operativsystemet är Windows NT4.0 sp6a, USB är bara att glömma förutom tangentbord och sånt. men fruktansvärd stabil. kan stå och tuffa i månader utan problem och nätverkshastigheten vid filöverföring ligger på 75-82Mbit på 100Mbit LAN, med XP var burken skittrött, kanske 45-50Mbit.
NT4.0 med Xerver ftp och web server igång så räckte 64Mbyte interminne, har nu 512 då jag kör mycket annat på burken också.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Nu är man kanske mossig och omodern, jag kör web och ftp-server på en gammal Compaq P2-400, operativsystemet är Windows NT4.0 sp6a, USB är bara att glömma förutom tangentbord och sånt. men fruktansvärd stabil. kan stå och tuffa i månader utan problem och nätverkshastigheten vid filöverföring ligger på 75-82Mbit på 100Mbit LAN, med XP var burken skittrött, kanske 45-50Mbit.
NT4.0 med Xerver ftp och web server igång så räckte 64Mbyte interminne, har nu 512 då jag kör mycket annat på burken också.

Jag hoppas du inte har den ut mot internet då Microsoft slutade släppa säkerhetsuppdateringar för NT för många år sen. NT4 på internet = ägd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Jag hoppas du inte har den ut mot internet då Microsoft slutade släppa säkerhetsuppdateringar för NT för många år sen. NT4 på internet = ägd.

Visst har jag den mot internet, via en router med brandväggen aktiverad i och ett ADSL-modem, har inte fått ett enda virus eller något annat skräp i den sedan den togs i drift (för några år sedan).

Några anledningar att jag kör NT är stödet för NTFS samt att den inte kräver så mycket av hårdvaran, och väldigt stabil har det visat sig.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaeFon

FreeNAS hade varit intressant om jag nu hade kört servern endast som filserver. Ska även använda den som bränningsstation

Mvh Daniel

Tänkte bara höra så jag fattade det rätt.
Med bränningsstation menar du att du ska använda den datorn till att bränna ut saker också?

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strema
Tänkte bara höra så jag fattade det rätt.
Med bränningsstation menar du att du ska använda den datorn till att bränna ut saker också?

Ja exakt

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Visst har jag den mot internet, via en router med brandväggen aktiverad i och ett ADSL-modem, har inte fått ett enda virus eller något annat skräp i den sedan den togs i drift (för några år sedan).

Några anledningar att jag kör NT är stödet för NTFS samt att den inte kräver så mycket av hårdvaran, och väldigt stabil har det visat sig.

Varför måste du ha stöd av NTFS när det finns så många andra filsystem, då du väljer filsystem efter användningsområde? (du kan ju köra NTFS i t.ex. Linux också, men då väljer man ju något av de andra hellre iaf) Linux/BSD/Solaris äter inte mycket prestanda heller.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Jag kan berätta att Windows Server 2003 kan jag få gratis faktiskt så det dära med att betala massa för licensen gäller inte för mig. Jag använder mig av "studentutgåvan" om ni vet vad jag snackar om

Trots det så skulle jag köra någon sorts nix operativ om jag var dig. FreeBSD är ganska bra men också krångligt för de som inte är instatta så enklaste skulle kanske vara ubuntu.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]