GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem

var e patchen.............................................!!!

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Medlem

Jag läste det på GTAforums också att det inte skulle hjälpa. Hoppas det kommer en hotfix snart som fixar det. Jag har precis installerat 8.12 o ska bencha nu

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Här flyter det på utan några större problem bara lite grafikbuggar i spelet ibland..mest på motorvägen har jag märkt.

Jag lirar på en

E8400 @ 4ghz
6gb OCZ 1066mhz
4850 (650/1000)
vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Kan någon berätta hur mkt 8.11 drivern hjälpte i gta?

Du menar väl 8.12. Jag tycker att dem har hjälp en hel del har inte benchat än men jag har inga texturbuggar eller som jag hade innan lagg när det inte var lagg (att det lagga fast fps låg i 40)det är inte kvar.

har 9850be 2.8
4870x2
4gb ddr2

Visa signatur

Windows 7 Ultimate 64bit | MSI k9A2 Platinum | AMD Phenom X4 9850 2.5 @ 2.95 STOCK FAN | Powercolor 4870X2 | 4 GB RAM 1066/Fan | 1 st 250mm 1st 120mm 1st 80mm 3 20mm (ram)

Permalänk

*noob007*

Mycket bra talat där. De är just som du säger att folk saknar kännedom över komponentkrav och fakta om rekommenderade och faktiska systemkrav. "Självklart" ska man ju inte behöva ha koll på all hårdvara om man i själva verket mest är intresserad av spel/spelet. Men singlecore och dual-core's som är på tok för långsamma för att efterlikna prestandan i quad-core, de går bara inte.

Till fots når jag 44-45 FPS och medan foten står på gasen kan jag ligga runt 26-35FPS.

Kan dock omöjligt förstå varifrån folks krasher (RESC10, Fatal Error's m.fl) kommer ifrån ?? Nåt på komponentnivå är de ju i alla fall!!

XP som Vista.. Skitsamma! Se bara till att ha SP1 XP eller SP3 Vista

Ja har testat original cpu frekvens 3.33ghz och min vanliga 4.6ghz klock på min dual-core och skillnaden är inte överdriven. Allt flyter på klockrent utan lagg, lite pixelproblem i grafiken på diverse vägar bara. Quad är absolut inte nödvändigt, mest bara en fördel.

Edit: Kanske är just ATI som dras med problem i form av drivare som inte är tillräckligt matchande mot GTA =( Överallt där man ser RESC10 så verkar de vara förknippat med ATI. Polare som också får problemet på 4870, han förbannar ju såklart mig som sitter på ett felfritt X2

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

8.12 hjälpte inte mycket för mig heller, spelar ingen större roll om jag lirar i 1920* och medium eller 800 med allt på low, princip samma fps på runt 23 i benchen

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Men vad är det egentligen som kan suga så mycket cpu då tro? Jag är noob själv, men kan inte förstå att spelet kan suga så mycket så min (iofs gamla) cpu går fullkomligt på knäna, ligger kanske på 15-20 fps...går att spela men inte mer. Tycker det är konstigt för så snyggt är det inte, och så otroligt mycket är det väl ändå inte som sker som kräver sån fysikberäkning eller?

Förresten, borde ju göra stor skillnad om man har extra grafikkort som kör fysik? Ingen som kan berätta om det gör nåt?

Jag kan inte svara på vad som suger så mycket kraft. Men betänk att xbox 360 CPU:n är trekärnig på 3,2 GHz och rätt saftig flyttalsprestanda. Inte så att man kan direkt se sin processor i datorn alls som överlägsen.

För att ha nytta av fysikkort eller grafikkort som gör fysikjobb måste de använda aegias API för fysikberäkningar. Jag har inte läst något om att det stödjer det alls.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jaha, nu väntar vi bara på patchen microsoft...

Har kommit ca 25% in i spelet och tvingas ju såklart lira på low med min sketna processor.
Men när det är så bra story så skiter man plötsligt i allt vad lagg och grafik heter

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk

Väntar på patchen...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Sidan 15 i "Survival Guide to Liberty City" beskriver det hela.

Finns det någonstans på nätet som man kan läsa om detta? Har googlat utan några resultat.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Jag kan ju för er som undrar sammanfatta vad som bevisats här i tråden.

Spelet är grymt processor het där x3, x4 processor nästan verkar vara ett måste för att få något flyt som helst, sen spelar det ingen roll om ni har ett 4870x2 osv.

allt från GF8800-HD4870x2 kommer inte hjälpa er så vida ni inte har en processor med fler än 2 kärnor. (med plats för vissa undantag)

ja exakt så är det! för patchen rockstar kommer släppa tror jag knappast kommer fixa mer än buggar som finns i spelet. det kommer inte att ge någon större fps skillnad, kanske 5-7fps max, det som det handlar om är ju precis det som jag sagt och det som nypifisel sammanfattat, det är helt enkelt så att spelet först och främst kräver en väldigt bra CPU,annars så kan man lägga ner direkt. det är som att jag skulle köpa en ferrari kaross, bilen går inte snabbare för att jag har bara karossen, motorn behövs.

det som krävs för i rangordning gta iv:

1. Dual core CPU på minst 2ghz, har du inte detta kommer du heller inte få höga fps, vilket resulterar att de spelar ingen roll vad för grafikkort du har, något som dom flesta inte förstår.
2. Moderkort - Ett moderkort som kan leverera all prestanda från din processor och grafikkort.
3. GPU - Krävs för att spelet ska kunna ge hög fps och snygg grafik, rekomenderat.
4. Minne - Krävs minst 2GB (ddr2) minne helt enkelt, ju mer desto bättre.

rätta mig om jag har fel.

Permalänk

Är jag den enda som tyckte att storyn i GTAIV var ganska medioker? Gillade den inte alls och själva storyn var knappast det som fick mig att fortsätta spela. Var ju några minnesvärda karaktärer men jag har spelat mycket mycket bättre spel än detta.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Jag har letat o letat både på hela vida internet och i denna tråd efter svar på min fråga. Men förgäves, någon har förhoppningsvis svaret so here i go!
Kan man på något sätt kringå grafik restriktionerna?

Permalänk
Medlem

Jag har fastnat på Ray Boccino's uppdrag Late Checkout, spelet laddar tills jag blir tvungen att starta om. Har googlat och ingen annan verkar ha problemet, har inte upptäckt några fel innan, första "buggen" som hänt mej.

Har testat att göra andra uppdrag före och gått tillbaka, har prövat att låta det stå tills jag tröttnar men dock inte testat att installera om, orkar inte det så här sent.

Tänkte bara se om någon annan har samma problem?

(Förresten, någon som har en aning om vart lägga-ut-bilder-och-info-på-kartan funktionen tog vägen? Har inhandlat på skiva förresten.)

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk

Nej en patch kan väl inte öka prestandan i våra datorer precis. xD

Permalänk

Någon mer än jag som har enorma problem med grafiken med Geforce 7900 GTX kort? Hela skärmen är nästan helt svart. Har laddat ner de nya drivrutinerna men de hjälpte inte precis något vidare.. Kan de inte bara släppa den där patchen nu?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Spelet är helt klart skumt.
Har en fräsch install av vista x64 med senaste drivrutiner till allt.

Och vad jag än väljer för upplösning 800x600 eller 1920x1080 så får jag 34-35fps.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninotramp
Någon mer än jag som har enorma problem med grafiken med Geforce 7900 GTX kort? Hela skärmen är nästan helt svart. Har laddat ner de nya drivrutinerna men de hjälpte inte precis något vidare.. Kan de inte bara släppa den där patchen nu?

Jag har exakt samma problem. Har provat alla upplösningar och detaljer. Inget hjälper.

Nyaste och nyaste beta - samma sak. GKortet 280HX E6750 @ 3.8

Permalänk

Nu blev jag besviken =( Min dator hänger att med väldigt bra i de senaste spelen tycker jag.. Kan lira COD4 på max inställningar laggfritt, har dock inte testat tex, Fallout 3, COD5 etc. Men datorn pallade inte det här spelet alls, inte ens i lägsta upplösningen.. =( Inte har jag råd att kosta på mig någon ny gamerdator heller som man skulle vilja ha.. Men det får fasen bli en Phenom II när jag fyller år. hehe

Dock har jag ett 360 så får vell inhandla mitt GTA IV till den då.. Har lånat min kusins GTA i någon vecka så man vet ju att spelet är satans kul..

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem

@ Adelante666

Gör en fil som heter commandline.txt i samma mapp som du har GTAIV.exe och launchern, skriv -norestrictions i textfilen spara filen och starta spelet.. sen kan du välj fritt i inställningarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Spelet är helt klart skumt.
Har en fräsch install av vista x64 med senaste drivrutiner till allt.

Och vad jag än väljer för upplösning 800x600 eller 1920x1080 så får jag 34-35fps.

har bara en sak att säga dig. KÖP ny processor, den flaskhalsar ditt system. sitter med exakt samma och spelar ingen roll om du kör den i 4ghz.. den är för klen, Köp ny till jul och du kommer få enormt flyt! har en kompis som körde på allt på LOW och 1024x1280 , han fick 145fps med 9600gt samt en Q6600 2,40ghz

Citat:

Nu blev jag besviken =( Min dator hänger att med väldigt bra i de senaste spelen tycker jag.. Kan lira COD4 på max inställningar laggfritt, har dock inte testat tex, Fallout 3, COD5 etc. Men datorn pallade inte det här spelet alls, inte ens i lägsta upplösningen.. =( Inte har jag råd att kosta på mig någon ny gamerdator heller som man skulle vilja ha.. Men det får fasen bli en Phenom II när jag fyller år. hehe

Dock har jag ett 360 så får vell inhandla mitt GTA IV till den då.. Har lånat min kusins GTA i någon vecka så man vet ju att spelet är satans kul..

jag säger samma sak till dig, KÖP ny processor + moderkort och du kommer få enormt flyt, din processor är till och med sämre än e2200.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kberg
Jaha, nu väntar vi bara på patchen microsoft...

Har kommit ca 25% in i spelet och tvingas ju såklart lira på low med min sketna processor.
Men när det är så bra story så skiter man plötsligt i allt vad lagg och grafik heter

håller med till 100% så mycket humor och annat skoj att det är tokigt skit totalt i att jag sitter på low på allt och puttrar och konkar i 9-19fps så mycket humor ;D
etc "out from the closet"

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob007
har bara en sak att säga dig. KÖP ny processor, den flaskhalsar ditt system. sitter med exakt samma och spelar ingen roll om du kör den i 4ghz.. den är för klen, Köp ny till jul och du kommer få enormt flyt! har en kompis som körde på allt på LOW och 1024x1280 , han fick 145fps med 9600gt samt en Q6600 2,40ghz

jag säger samma sak till dig, KÖP ny processor + moderkort och du kommer få enormt flyt, din processor är till och med sämre än e2200.

Quad verkar vara det optimala för gta4 men att min cpu flaskar på 3.2Ghz är inte hela sanningen. Har testat olika upplösningar i olika spel och det är bara i far cry 2 och gta4 det verkar flaska konstigt nog. Man tycker väl att en cpu på 3.2Ghz från intel som får 18-19s i superpi inte borde flaska.

Får väl inhandla en q6600 och klocka till 3.6+

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prynglez
@ Adelante666

Gör en fil som heter commandline.txt i samma mapp som du har GTAIV.exe och launchern, skriv -norestrictions i textfilen spara filen och starta spelet.. sen kan du välj fritt i inställningarna

Shysst! Det fungerade. Kör på allra högsta 1920x1200 nu, får 20-30 fps, tillräckligt för den här sortens spel Imo.

EDIT:Även om det skulle vara trevligt med mer >_>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Nej en patch kan väl inte öka prestandan i våra datorer precis. xD

Nej men det optimerar spelet för att flyta på bättre och komemr därmed inte kräva lite mycket av datorn då det är bättre optimerat för att nyttja den kraft som finns på bästa sätt.

Eller så vill de att det ska funka men de kommer skapa några nya buggar med en patch som förhopningsvis är mindre elaka så spelet blir emr spelbart.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

En fråga: hur kul är multiplayerdelen? Tröttnar man på det?

Permalänk

Nästan så man vill köpa en q6600 för att kolla av skillnaden

Billig begagnad rackare ^^

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostyman
Tackar, ska testa detta!

Funkade det??

Sitter här med samma problem, det verkar jobbigt att behöva installera om/nya drivisar..

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Har spelat klart storyn, sjukt bra!

Dock så finns det ett val jag ångrar mig djupt. För att inte göra en spoiler så förklarar jag det så här:

När du får ett val att sjuta en "viss" förbannad person, eller att göra ett uppdrag med han för att tjäna massa cash, välj INTE att göra uppdraget.

Spelets skönaste person dör och jag blev ledsen

Måste dock klara 100% väntar på patchen tills dess.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erva
En fråga: hur kul är multiplayerdelen? Tröttnar man på det?

Man tröttnar inte på den delen, nej Jag och en till spelade i kanske en timme om inte längre. Vi var på flygplatsen o härjade runt. Blev jagade av poliser o allt. Jag klättrade upp på "flygplats-taket" o roade mig med en sniper och en rocket launcher

Jag blev dock utkastad från min egna server pga jag laggade för mycket. Hatar den funktionen!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.