Missa inte Amazon Prime Deal Days!

GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Finns det någon som kan förklara på ett bra sätt... VARFÖR man måste ha mer än 20-25 FPS för att det ska vara spelbart? O.o

Jag förstår absolut ingenting av det ni pratar om... att det inte är spelbart och så vidare.

Håller med. Mitt va ca 20 i benchmark. Och det är ju inget jättesnabbt fps spell där du behöver jättesnabba reflexer och så vidare. Men det hade samtidigt varit roligare att ha det i 50 fps och slippa slowlagget som blir då och då.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Hm, Jag har ett problem.
Skuggorna i spelet dyker upp och försvinner hela tiden. om jag står någonstans kan t.ex skuggan från en byggnad först dyka upp sen försvinna osv

Det är likadant med alla skuggor vilket ger effekten att det ser ut som skärmen "blinkar" Skuggorna kan dyka upp och försvinna och dyka upp igen på bara någon sekund.
Hoppas någon förstod och kan hjälpa mig, har testat alla olika alternativ i "Shadow Density" Har 2x 4850 i crossfire

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ASUS M4A89GTD PRO][AMD Phenom II X6 1090T @ 3.2GHZ][Corsair TX750w][ASUS R9 290x DirectCU II][16GB Corsair XMS3 @ 1600MHZ][Win7 64-bit] GamersGate

Permalänk
Medlem

Jag har suttit och lirat i flera dagar nu, har klarat ungefär 97% hittills alldeles själv, internet var avstängt sen den 4'de så :).

Underbart spel, inte perfekt, men så himla härligt!

Glida runt i en volvo? en härlig natt... hehe,

Ville ta en bild och mms'a till edgren men den funktionen saknades.

Ett meddelande till alla GTA nördar där ute?

Bara att köra på lagom låg upplösning(1280*1024) med "save clip" funktionen som alltid spelar in avstängd. Och medel renderer, 1 på skugga, och 1 på viewdistance, och detaildistance. Och inte glömma Fraps på record och undra varför din fina 500GB-disk blev full över en natt utan bredband eller onödiga filer. Och kika överallt utom i fraps-mappen. -.- .

den bästa patchen vore nog en som Tar Bort GTA IV's inbyggda "Fraps" eller vad man nu än ska säga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Ville ta en bild och mms'a till edgren men den funktionen saknades.
http://pici.se/thumbs/t_zNqPvrRPv.gif

Haha, ja, tyvärr kan man ej det

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Det är fan inget annat än skandal att få den fps man får i PC versionen!

På ett XBOX360 flyter detta spelet hyfsat, det är i alla fall spelbart utan allt för mycket fps-irritation.

Låt oss då ta en titt på PC. Med grafik inställningar som ungefär matchar 360 så får PC versionen en ordentlig käftsmäll av 360. Aha, 360 måste ha en grym hårdvara, det är ju trots allt "next-gen".

Så fan heller!
Nu jämför jag rakt av med min dator. Min processor är fruktansvärt mycket kraftfullare än 360.
RAM då? Jag har 2Gb DDR2, 360 är väl inte i närheten av detta.
Grafikkort? Jag har ett HD4850 som fullständigt förnedrar 360:s motsvarighet.

Detta spelet behöver INTE en kraftfull processor eller ett kraftfullt grafikkort. Faktum är att en PC med samma hårdvara som 360 skulle inte kunna köra GTA IV alls. Och visst, en PC kan inte helt koncentrera sig på ett spel såsom 360 kan, en dator har mer processer å skit igång.

Om Rockstar hade lagt ner 1% av tiden det tog för dom att göra GTA IV till 360 på att anpassa GTA IV till PC, så hade vi haft en fullkomligt underbar grafik med en fps som både 360 och ps3 endast kan drömma om.

GTA IV för PC är inte dåligt optimerat, det är fan inte optimerat överhuvudtaget!

Det är inte konstigt att folk tankar hem spel när utvecklarna spottar på PC. Å andra sidan är det desto troligare att anledningen till att det är så här är att "vi" laddar ner allt och köper inget. "Vi" har nog fan skjutit oss själva i foten, varför skulle nån vilja lägga tid, energi och pengar på att göra en bra PC version om 99% laddar ner och 1% köper...

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Är det bara för mig som gas/broms har av/på-funktion bara? Alltså att man inte kan smyggasa utan allt eller inget? Lite irriterande att inte kunna smygköra osv :/
Har 360 trådlös...

Jag listade ut hur man fixar det och har gjort ett inlägg om det här (på engelska dock):
http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=381135&view=find...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
Nu jämför jag rakt av med min dator. Min processor är fruktansvärt mycket kraftfullare än 360.
RAM då? Jag har 2Gb DDR2, 360 är väl inte i närheten av detta.
Grafikkort? Jag har ett HD4850 som fullständigt förnedrar 360:s motsvarighet.

GTA IV kräver 512 MB mer minne än det du har, om du använder dig av Windows Vista. Det vill säga 2.5 GB. XP-versionen kräver 2 GB. Nu går jag efter de rekommenderade system-kraven, annars är det 1.5 GB minne i Vista och 1 GB i XP.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Håller med. Mitt va ca 20 i benchmark. Och det är ju inget jättesnabbt fps spell där du behöver jättesnabba reflexer och så vidare. Men det hade samtidigt varit roligare att ha det i 50 fps och slippa slowlagget som blir då och då.

Har du 20fps? snitt? vore kul och veta Har identisk dator men just nu är mitt 4850 kort på lagning. Vilka inställningar kör du då?

Idag får jag typ 15-19 fps med ett 8500GT som inte är så mkt å hänga i granen. Därför avstår jag tills jag fått mitt ati kort.

Men berätta gärna vilka inställningar du kör:)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
GTA IV kräver 512 MB mer minne än det du har, om du använder dig av Windows Vista. Det vill säga 2.5 GB. XP-versionen kräver 2 GB. Nu går jag efter de rekommenderade system-kraven, annars är det 1.5 GB minne i Vista och 1 GB i XP.

Jag kör XP, och att GTA behöver 2GB är bullshit det också, för 360 versionen är inte i närheten av 2Gb. Däremot så har Rockstar valt att det skall krävas yberprestanda för att kunna spela med lagg. Att spela utan lagg går inte, eftersom Rockstar är inkompetenta när det gäller att koda spel för PC.

Nån som vet vad för slags processor 360 har?
Och hur mycket RAM
Och vilket grafikkort inkl kortets minne?

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem

Processor
* Specialkonstruerad PowerPC-processor från IBM med 3 kärnor på 3,2 GHz vardera, där varje kärna har två hårdvarutrådar (hyperthreading). Sammanlagt en teoretisk maximal kapacitet på ca 115 GFLOPS.

Minneskapacitet
* 512 MiB 700 MHz GDDR3. (systemminnet är delat med grafikprocessorn).

Grafik
* Specialkonstruerad krets från ATI som går under namnet Xenos. Kretsen bygger på såkallad unified shaders, vilket innebär att varje pipeline kan rita upp både pixlar och trianglar; något som tidigare inte var möjligt. Kretsen är både revolutionerande och den första i sitt slag, vilket gör den till en milstolpe i grafikkretshistorien. Xenos är utrustad med 10 megabyte eDRAM framebuffer-minne samt har en klockfrekvens på 500 MHz.

Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Xbox_360

Permalänk
Avstängd

Nvidias drivrutiner 180.84 fixade GTA-4 helt för mig. Nu kör jag på 55+ fps utomhus och 71+fps innomhus helt utan några problem.

GeForce Forceware 180.84 Windows XP 64-bit
GeForce Forceware 180.84 Windows Vista 64-bit
GeForce Forceware 180.84 Windows Vista 32-bit
GeForce Forceware 180.84 Windows XP 32-bit

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidd3n
Här är en intervjuv med R*

http://pc.ign.com/articles/936/936304p1.html

Det jag får ut av den intervjun är att dom slå ifrån sig allt. Att man ska spela spelet som det är och hålla käften. Dom anser att det är typ 1 av 20 som är missnöjda. Samt att det inte något fel överhuvudtaget på spelet i sig självt, bara på användare som vill ändra grafikinställningar (Man ska spela på det som auto-configen ger och hålla käft om det laggar).

Känns inte som patchen kommer att göra speciellt mycket åt spelet. Suck. Besvikelse. Men som ljuspunkt kan man väl dra upp att dom fixar bowlingen..........yay.........................suck

Permalänk
Medlem

Jag får bara svarta skuggor på mitt 7900 GTX kort och radarn syns inte alls... Har uppdaterat till de nya drivisarna. Helt ospelbart.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Har du 20fps? snitt? vore kul och veta Har identisk dator men just nu är mitt 4850 kort på lagning. Vilka inställningar kör du då?

Idag får jag typ 15-19 fps med ett 8500GT som inte är så mkt å hänga i granen. Därför avstår jag tills jag fått mitt ati kort.

Men berätta gärna vilka inställningar du kör:)

Statistics
Average FPS: 20.87
Duration: 37.66 sec
CPU Usage: 85%
System memory usage: 85%
Video memory usage: 76%

Graphics Settings
Video Mode: 1680 x 1050 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High

View Distance: 30
Detail Distance: 70

finns i tråden "Posta dina GTA IV resultat" lite längre ner under denna

Har då även överklockat prollen till 2.8 Ghz

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Har någon med ATI-kort testat Catalyst 8.12 Betan? Vill veta om de nya drivara ger fler fps och om grafikbuggar osv är borta?.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
[...]
Detta spelet behöver INTE en kraftfull processor eller ett kraftfullt grafikkort. Faktum är att en PC med samma hårdvara som 360 skulle inte kunna köra GTA IV alls. Och visst, en PC kan inte helt koncentrera sig på ett spel såsom 360 kan, en dator har mer processer å skit igång.
[...]

Okej då tar vi ett räkneexempel.
Xenon har 115,2 GFLOPS, teoretiskt max.
Din processor antar jag är den i profilen, E2160@3,4 GHz.
Core mikroarkitekturen kan göra en SSE SIMD instruktion per klockcykel.
Beroende på om man vill köra bara enkel precisionsflyttal så kan man göra 4 st per klockcykel (men jag antar det mest används dubbel precision som halverar antalet).
Sen har du två kärnor.
3,4 * 8 = 27,2 GFLOPS.

Jag har inte tänkt igenom det här för mycket men jag vet att den har flera FPU exekveringsenheter (3 st), men där endast en klarar multiplikation och en annan addition (så om man lyckas fylla båda så får man ju mer prestanda). Såklart är det omöjligt att säga om den ena är bättre än den andra utan att veta exakt vad som ska exekveras men det visar att xenon-processorn inte är så dålig som du får det att låta.
Xenon är speciellt konstruerad för att ha massiv flyttalsprestanda.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

OK, jag tog för givet att 360 hade en föråldrad processor eftersom grafikkortet ofta jämställs med gamla 7900-kort.

Men då är 360 tydligen kraftfullare än jag trodde!

Förresten: Nån annan som upplever att ljudet försvinner efter 5-10 minuter?

Jag måste tabba ut i windows och höja ljudreglaget till max varje gång. När ljudet försvinner och jag tabbar ut så har ljudet stängt av sig själv!

Kan man på nått sätt låsa så att ljudet ej kan sänkas i winows XP?

EDIT: 8.12 beta gjorde underverk för mig. Nu kör jag på texture=max Render=High och alla slider på ca 30 utom shadows i 2. Och i 1600x1200. Det är inga 100fps vi snackar om, men helt klart snyggt och spelbart, runt 28-45fps.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXtranj3rO
Har någon med ATI-kort testat Catalyst 8.12 Betan? Vill veta om de nya drivara ger fler fps och om grafikbuggar osv är borta?.

Jag kan berätta att med ett 4870x2 så är det ingen skillnad mellan 8.11 och 8.12 beta, inte ens 1 extra fps.

Jag kör en Intel Extreme QX9650@4ghz och testade med kompisens 4870x2 i min dator för att se hur det var. Fick ca 22fps utomhus och 35 innonhus (med båda 8.11 & 8.12) Nu kör jag mitt egna 9800gx2 och har utan problem +55 fps utomhus och 70+ innomhus, med Nvidias nya drivers 180.84

Skall även säga att i alla andra spel & 3dmark så var Ati kortet snabbare än mitt kort, inte så jätte mycket men lite. Så det är väl bara riktiga drivrutiner som saknas för Ati.

*Skall även lägga till att med Ati kortet så krashade GTA4 väldigt mycket med, säkert 2-3ggr i timmen,(oberoende 8.11 eller 8.12) testade även med min processor på orginal fart ifall Ati kortet inte gillade att den var överklockad, men det gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Hmm... Om de lyckas fixa optimeringen i patchen samt att 8.12 är bättre än betan kanske det blir ett köp.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Låter ju kul att den nya ATI drivern inte hjälper något. Då blir det 10\1\09 som vi får en ny driver?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av east_lake
Det jag får ut av den intervjun är att dom slå ifrån sig allt. Att man ska spela spelet som det är och hålla käften. Dom anser att det är typ 1 av 20 som är missnöjda. Samt att det inte något fel överhuvudtaget på spelet i sig självt, bara på användare som vill ändra grafikinställningar (Man ska spela på det som auto-configen ger och hålla käft om det laggar).

Känns inte som patchen kommer att göra speciellt mycket åt spelet. Suck. Besvikelse. Men som ljuspunkt kan man väl dra upp att dom fixar bowlingen..........yay.........................suck

Får hoppas på att dom sväljer stoltheten och fixar patchen så spelet är spelbart för alla som vill spela det

Visa signatur

[ASUS M4A89GTD PRO][AMD Phenom II X6 1090T @ 3.2GHZ][Corsair TX750w][ASUS R9 290x DirectCU II][16GB Corsair XMS3 @ 1600MHZ][Win7 64-bit] GamersGate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Låter ju kul att den nya ATI drivern inte hjälper något. Då blir det 10\1\09 som vi får en ny driver?

Det är ju så att 8.12 RC3 (den sista betan) kom ut precis samtidigt som GTA IV så jag tror att du kan förvänta dig bättre resultat med den riktigta 8.12 som kommer imorgon (onsdag).

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Det är ju så att 8.12 RC3 (den sista betan) kom ut precis samtidigt som GTA IV så jag tror att du kan förvänta dig bättre resultat med den riktigta 8.12 som kommer imorgon (onsdag).

Jag har inte provat drivrutinen men vad jag läst i forumet verkar den inte hjälpa så mycket. Spelet flyter okej för mig. Har ca 40fsp på avg benchen med medium grafik o alla spalterna på 10/100 om det är någon som fattar vad jag menar. Ser ok ut, flyter ok. Hoppas på bättre när patch o drivers kommer.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Tycker att GTA IV verkligen är en succé, grafiken ska varken vara tyngre eller lättare för datorerna. Om ni vill ha en enkel boost, så överklocka processorerna, det gör verkligen skillnad. Vid 3ghz fick jag ~51fps och vid 3,6ghz fick jag ~56fps, med en Q6600. För att vara upplösningar om 1920x1200 är detta nästan otroligt.

Just nu är minnet på grafikkortet flaskhalsen, 512mb.

Permalänk

Det var ingen skillnad för mig heller vad det gäller 8.12betan i allafall. Det är nog inget att hoppas på .

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem

tjena jag har nyss testat gta4 kan spela i ca 2 min , sen laggar grafiken ur och bilder fryser, jag e tvungen att starta om datorn ,

info om datorn,
Radeon 4870 512mb
intel e8400
4gb ram 800mhz
asus p5q-e motherboard,

jag kör på Vista ultimate , med sp2 tror jag ,
och senaste ati catalyst, 8.11 , den som sägs ha buggar.

nån som har någon lämplig lösning

Visa signatur

Asus P5Q-E,XFX ATI 5770,4GB 800MHz corsair,Q9550 3 GHz, corsair 650W,Antec three hundred,Samsung T220 syncM,

Permalänk
Medlem

Patch............. Vad e det som tar sån tid... Certifiera... hahaha dom kan väl bara titta snabbt på den sen skicka ut skiten... Microsoft....?

Visa signatur

Dator: Vad arbetsgivaren ger mig :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppe_85
Patch............. Vad e det som tar sån tid... Certifiera... hahaha dom kan väl bara titta snabbt på den sen skicka ut skiten... Microsoft....?

Det är jue Microsoft vi snackar om.....

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |