Permalänk
Medlem

E8400 eller Q6600

Tjenare.
Funderar nu vilken processor jag ska välja av dessa två.

E8400: http://www.dustinhome.se/pd_5010128921.aspx

Q6600: http://www.dustinhome.se/pd_5010104808.aspx

Vilken av dom har bäst prestanda till gaming och liknande?
Lutar mer åt Q6600 då den är billigare och man får med Far Cry 2.

//Eaz

Permalänk
Medlem

Dessa processorer har diskuterats flitigt i hela forumet, och flera gånger. Båda är ju väldigt bra produkter. http://www.cpubenchmark.net/index.php Common CPU's ... där ser man att när man bänkar en q6600 så är den marginellt snabbare. Och om man överklockar så är ju q6600 väldigt mycket snabbare. Så det är en smaksak. Snart släpps OS som tar nytta av 4 kärnors tekniken till fullo och vissa spel har redan släppts som tar nytta av den redan. Och i dem så ser man klara fördelar med fler kärnor. Det är en vinst på 10-40 FPS jämfört mellan 2-4 kärnor i samma MHz. Men i en gamerbuuuurk så är faktiskt mycket minne och bra GFX som ger mest prestandavinst. Processorn står i snitt 90% av tiden och väntar på info från HD osv, och det är inte optimalt alls. Så jag skulle rekommendera 8 gig internminne och en anpassad platform till det (tex MS server 2008 som är skalbart och anpassningsbart men lite klurigt att få det optimalt, dock finns både artiklar i DMZ och bloggar från MS utvecklare till hjälp).

Vad är då min åsikt?
Fler kärnor... jag höjer en röst för Q6600
MVH
Lennart

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Just nu är E8400 bättre för spel, däremot så är Q6600 mer framtidssäker då stödet för fyra kärnor komma fortsätta öka. Ett exempel på ett spel som verkligen utnytjar 4 kärnor är GTA IV.

Som sagt:

Q6600 = Mer framtidssäker!

E8400 = Bättre just nu!

(Om vi bara snackar spel)

Så utifrån detta är det upp till dig.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Det är ändå GFX som är flaskhalsen i moderna spel... FPS increase man får med E8400 jämte Q6600 är ganska minimal.

Permalänk

jag röstar på Q6600

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem

Så, jag ska ta E8400 om jag vill ha en gaming dator(?):P

Jaha, Blom_Avesta..

Men vad ska jag ta? båda borde ju prestera bra i spel..
Q6600.. där följer ju Far Cry 2 med + 100kr billigare
Kanske blir en sån ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaz
Så, jag ska ta E8400 om jag vill ha en gaming dator?

Hatar den där uppdelningen, CPUn presterar inte märkbart sämre bara för att den är en quad.

Jag röstar för en Quad.

Permalänk
Medlem

Om ett år eller två så kommer du vilja ha en q6600 eller en q9550... så ta den. Sätt några hundringar extra på mer minne och 64 bitars OS. Samt en Radeon 4850/4870 GFX. Då blir det skärmen som sätter FPS gränsen. (De flesta skärmar visar inte fler än 60 bilder per sekund, och kör man med V-sync så blir det 60/60 man ser (uppdatering kontra visning)).

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lengab
Dessa processorer har diskuterats flitigt i hela forumet, och flera gånger. Båda är ju väldigt bra produkter. http://www.cpubenchmark.net/index.php Common CPU's ... där ser man att när man bänkar en q6600 så är den marginellt snabbare. Och om man överklockar så är ju q6600 väldigt mycket snabbare. Så det är en smaksak. Snart släpps OS som tar nytta av 4 kärnors tekniken till fullo och vissa spel har redan släppts som tar nytta av den redan. Och i dem så ser man klara fördelar med fler kärnor. Det är en vinst på 10-40 FPS jämfört mellan 2-4 kärnor i samma MHz. Men i en gamerbuuuurk så är faktiskt mycket minne och bra GFX som ger mest prestandavinst. Processorn står i snitt 90% av tiden och väntar på info från HD osv, och det är inte optimalt alls. Så jag skulle rekommendera 8 gig internminne och en anpassad platform till det (tex MS server 2008 som är skalbart och anpassningsbart men lite klurigt att få det optimalt, dock finns både artiklar i DMZ och bloggar från MS utvecklare till hjälp).

Vad är då min åsikt?
Fler kärnor... jag höjer en röst för Q6600
MVH
Lennart

Haaaah! I vilka spel och i vilket test finns det dokumenterat att en quad e bättre än en dual i samma frekvens? nonsens. Länka i så fall!

Permalänk
Medlem

Åh, min första flame.
Nåja det finns flera tester, både från speltillverkare och utomstående. Jag antar att din Google inte har pajjat så kör en sökning.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

Egentligen är strukturen bättre på en E8400 men Q6600 kickar ändå.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lengab
Åh, min första flame.
Nåja det finns flera tester, både från speltillverkare och utomstående. Jag antar att din Google inte har pajjat så kör en sökning.

"din google" :S:D om du syftar på sökmotorn google.com lr se så funkar den lika bra för mig som för någon annan med internetuppkoppling och jag kan inte hitta ett enda test som tyder på att det du påstår är sant. så Länka! - om du vet hur man gör. quick guide: ctrlc, ctrlv

Permalänk
Hedersmedlem

Måste inflika med ifrågasättandet om "framtidssäkra" datordelar som att Q6600 skulle vara med framtidssäker. I min värld blir datorer inte bättre med tiden...

Det finns idag flera program och en del spel som är optimerade för fler än två kärnor, japp. Men de är inte direkt i majoritet. När kommer detta ske? Nästa månad?
Nästa år (ja, det råkar sammanfalla. om en månad är det nytt år )? Om ett år? Och om man köper en processor som är över ett år nu, för att den skall vara bättre än en annan om kanske ännu ett år så känns det som ett haltande argument då denna processor då kommer ha flera år på nacken och knappast kommer kunna prestera ssärskillt bra i vilket fall som helst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så, det blir en Q6600

Permalänk
Medlem

surfade in på dustin idag, trodde dem skrivit fel på priset på Q6600..

Hade tänkt att ta 8400 till ett nybygge snart, men nu blev jag osäker. Tror jag tar Q6600 istället, det känns bättre (för det priset).

Så Q6600 får min röst

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaz
Så, det blir en Q6600

Bra val!

Visa signatur

Antec 900 l Intel Q6600 G0 l Asus P5Q-Pro P45 l Powercooler ATI HD4850 l Corsair TX650 l Corsair PC6400 DDR2 4gb l WD Caviar 640 gb | Noctua NH-U12P 120mm + Noctua NF-P12 l XP Professional 64-bit l Razer Copperhead l LG L227WT 22" | Playstation 3 | Xbox 360 |

Permalänk

Q6600... helt klart.. kyl den väl och låt E8400 höra till gårdagen

Du får ju med Far Cry 2, så det är helt klart värt det om du frågar mig!

Have fun!

Permalänk
Avstängd

hur är tempen på dom 2 olika processorerna då ?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem

Ingen aning på e8400, men en luftkyld q6600 på ca 3 GHz ligger på i snitt 50 grader med en hyfsad kylare.
*edit*
ExtremPixel, jag menade spel som är gjorda med stöd för fler kärnor. (såg inte ditt inlägg där)

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Jag röstar för Q6600, jag anser att man är dum om man köper en dyr duo idag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Jag håller med att du borde köpa dig en Q6600. Den är grymt bra i spel med mera.

Visa signatur

Speldatorn: i5 6400 | 16GB ram | GTX 980 Ti | 250GB SSD | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar. Nu är jag säker, blir en Q6600!

Permalänk

BRA! klocka den och njut.
Att ha två extra kärnor som (inte används is spelet du kör) gör nytta på allt annat som dator gör medans du spelar.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

2 kärnor till spel.
1 kärna till att bedriva torrenten som går på fullvarv med att tömma internet på porr, ha msn igång och sköta alla andra bisysslor
1 kärna som alltid är redo för att hjälpa ovanstående.

HUR kan det inte vara ett bra val?!

Permalänk
Medlem

Tjenare, denna tråden fick mig att fundera på en Q6600 istället för en E8400.
Men nu är min fråga hur bra den klockar med stockkylaren?
Funderar också på att inhandla en ASUS P5Q SE P45 som mobo.
Är student så något vidare dyrt modekort står tyvärr ej på tapeterna.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

eftersom du vill ha det till spel så kan du lika gärna köpa en celeron:P Därför säger jag köp en E8400 eftersom den går kallare och drar mindre ström. Effiency ftw!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_tito
Tjenare, denna tråden fick mig att fundera på en Q6600 istället för en E8400.
Men nu är min fråga hur bra den klockar med stockkylaren?
Funderar också på att inhandla en ASUS P5Q SE P45 som mobo.
Är student så något vidare dyrt modekort står tyvärr ej på tapeterna.

Jag fick upp min i stabila 3,2 med originalkylaren, men då var det rätt höga temps. Däremot är det inga problem att lägga den på 3,0 och ändå ha bra temps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
2 kärnor till spel.
1 kärna till att bedriva torrenten som går på fullvarv med att tömma internet på porr, ha msn igång och sköta alla andra bisysslor
1 kärna som alltid är redo för att hjälpa ovanstående.

HUR kan det inte vara ett bra val?!

Då vet du hur jag står ut varje dag, där alla blint kollar på E8xxx
De skyller på att vem filmediterar medans man spelar och jag stör mig så på det.
Man behöver inte en quad för att editera filmer och man måste definitivt inte editera filmer bara för att man har en quad... undra hur de tänker. varför har de 4GB i ram då de inte använder mer än 2GB? jo för det flyter på mer...
Q6600 FTW

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Då vet du hur jag står ut varje dag, där alla blint kollar på E8xxx
De skyller på att vem filmediterar medans man spelar och jag stör mig så på det.
Man behöver inte en quad för att editera filmer och man måste definitivt inte editera filmer bara för att man har en quad... undra hur de tänker. varför har de 4GB i ram då de inte använder mer än 2GB? jo för det flyter på mer...
Q6600 FTW

Precis.

Jag köper inte resonemanget att en Duo är bättre i spel och att man därför ska köpa den om man ska ha den till vardagliga saker och spel. Skillnaden mellan en duo och en quad (likvärdiga sådana) är marginell i spel, knappt märkbart om man skiter i FPSen och enbart går på känslan.

Jag har iaf aldrig ångrat mitt val och hade jag fått välja idag hade jag valt en quad framför en duo alla gånger, utan en millisekunds tvekan.

Vidare till strömförbrukningen. Vem fasen tänker på den? Man köper fyra fem sex sju hårddiskar som alltid är på, en massa lullull till datorn och sen är det processorn man vill spara ström på när man har datorn igång över natten för at dra hem roligheter med.

Bara att sätta igång speedstep så är den saken fixad och man får all kraft när det behövs medan man snålkör i övrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vidare till strömförbrukningen. Vem fasen tänker på den?

Jag gör det! Och jag har en disk... och fler blir det inte, skämt åt sido. Idag är Duon bättre överlag i spel, även om det inte är så mycket. Det kommer ändra på sig inom relativt kort tid dock. Nackdelen med Q6600 om man ska hålla på med viss professionell programvara är bristen på SSE4.1 stöd som de programmen ofta utnyttjar. Men det är ju inte spel...

Men för spel är en Quad mer långlivad även om den är överlag sämre i dag om du inte klockar upp åbäket några hundra Mhz.

Så för filmredigering och liknande är ju inte Q6600 ett bra val heller för framtiden pga bristande SSE-stöd som utnyttjas rätt friskt vid editering och viss komprimering.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.