Permalänk
Medlem

Hur låsa cpu på högsta ratio?

har en Intel quad 6700 (2.66ghz) som hoppar mellan 10 och 6 i ratio för att spara ström osv när den är inaktiv.
Nu står cpu ratio på auto och har provat ställa den på 10 för att få den att gå i 2.66ghz hela tiden men icke icke den hoppar ändå mellan 10 och 6 ser jag i cpu z.

Har ettt Asus P5K Premium mdoerkort och senaste bios (0802)

Vad glömmer jag eller gör jag för fel?

Permalänk

stäng av speedstep i BIOS så kommer de nog försvinna.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Mitt Speedstep är dock redan avstängt..

Visa signatur
Permalänk

finns de nåt annat i bios som heter typ C1E eller EIST? Stäng av dem då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
finns de nåt annat i bios som heter typ C1E eller EIST? Stäng av dem då.

C1E fixade det. Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prövat slå av både speedstep och C1E och ställa in rätt ratio istället för auto men utan framgång.
Någon sa att man måste ställa in ström läget också kan det stämma?

Vet inte vad jag kan göra fel

Permalänk
Medlem

En relevant fråga kan vara vad ni vill uppnå med att deaktivera Speedstep?
Den enda anledningen jag kan komma på är för att uppmäta sin högsta stabila klockfrekvens.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silenz
Prövat slå av både speedstep och C1E och ställa in rätt ratio istället för auto men utan framgång.
Någon sa att man måste ställa in ström läget också kan det stämma?

Vet inte vad jag kan göra fel

Då är det något fel. Du har inget som heter EIST också i BIOS? C1E(och/eller EIST) och speedstep ska annars göra susen. Något med "strömläge" har jag dock aldrig hört talas om att man behöver ändra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
En relevant fråga kan vara vad ni vill uppnå med att deaktivera Speedstep?
Den enda anledningen jag kan komma på är för att uppmäta sin högsta stabila klockfrekvens.

Tänkte samma sak, jag undrar också vad man vinner på att stänga av speedstep? Ser bara nackdelar, processorn blir varmare, fläktarna låter mer och sliter mer.
För datorn blir inte snabbare av att stänga av det i alla fall, om det är vad trådskaparen tror!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Att stänga av speedstep är väll mest för dem som bara vill visa sina värden i CPU-Z och liknande program, men annars är det inte värt det, för så fort processorn behöver jobba så går den ju upp i det den klarar av maximalt, beroende på vad man kör för program.

Permalänk
Medlem

Att kunna se mina värden direkt när jag klockar är nog min största anledning iaf. Temperaturen påverkades inte alls när jag gjorde det..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Att kunna se mina värden direkt när jag klockar är nog min största anledning iaf. Temperaturen påverkades inte alls när jag gjorde det..

Det ser du ju ändå direkt när du bootar datorn i BIOS, eller räknar ut själv, för du överklockar väl inte utan att veta vad du klockar till för Mhz-antal får jag hoppas?:)

Det finns iaf inga som helst nackdelar att ha speedstep aktiverat, då processorn används till max så fort ett program behöver det

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det ser du ju ändå direkt när du bootar datorn i BIOS, eller räknar ut själv, för du överklockar väl inte utan att veta vad du klockar till för Mhz-antal får jag hoppas?:)

Det finns iaf inga som helst nackdelar att ha speedstep aktiverat, då processorn används till max så fort ett program behöver det

Klockar lite med Asus "AI"-program direkt i windows ibland, då ser jag inte värdena direkt i CPU-Z.. Vill helt enkelt kunna kontrollera den själv medan jag klockar, t ex gick det inte att låsa den på lägre multi sålänge han ändrade som han ville..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"speedstep" finns inte på pk5 preimum, de har ersatt det med typ asus auto överklocknings skit som suger donkey ballz.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"