AMD utvecklar eget fysiksystem

Permalänk
Melding Plague

AMD utvecklar eget fysiksystem

AMD tror inte att Nvidias fysiksystem PhysX kommer att användas av så många spelutvecklare. Tillverkaren utvecklar därför ett eget fysiksystem.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag säger som Godfrey Cheng:

"If it is optional eye candy, GPU physics will not gain traction."

Permalänk

Avundsjuka

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

Dom har rätt i att öppen mjukvara är framtiden i alla fall, hoppas dom gör nåt bra av det också!

Permalänk
Medlem

Vore ju bäst om standarderna var öppna, så som AMD påstår sig vilja ha. Sen är dom väll inte allt för förtjusta i att berömma nvidias metod, vilket är förståligt.

Vi vill kunna använda ett grafikkort oavsett märke som fysikkort. Två olika kort för fysik samt grafik är också vad vi efterfrågar.

Permalänk
Medlem

Då får man ju tro att detta skulle vara bättre då.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ja det vore ju inge kul om man måste ha nvidia kort för ett spel sen ati till ett annat :/

Permalänk

Bör vara en gemensam standad.. kanske inte öppen för oss dödliga kanske.. fast sen måste ju verkligen programmen kodas efter fysikkort också annars är de ju meningslösa.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Fast problemet blir väl att om ett spel endast kan spelas med fysikhårdvara så kommer det sälja dåligt?
Känns som att det är så de tänker på EA m.fl.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fast problemet blir väl att om ett spel endast kan spelas med fysikhårdvara så kommer det sälja dåligt?
Känns som att det är så de tänker på EA m.fl.

Idag ja.
Men precis som det var med grafikkorten så fick man först en massa extra ögongodis och bättre prestanda om man hade ett "riktigt" grafikkort. Efter ett litet tag blev det standard.

Så länge fysiksystemet är stängt kommer det aldrig att bli standard utan bara vara lite extra ögongodis.

AMD vill ändra på det och det känns bra.
Hade gärna sett att Nvidia öppnade upp PhysX dock och att dom samarbetade mer.

Permalänk

Håller med om att det skulle vara mer "standard" när det gäller nästintill "allt"... nu är det ju "A eller B" som gäller. Vilket är lite småtrist.

Permalänk
Avstängd

Öppna standarder är alltid välkomna.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

PhysX är en stängd standard, och fungerar endast på Nvidias grafikkort

Det var väll inte länge sedan Sweclockers gjorde en nyhet om den där snubben som lekt med Cuda och fått igång PhysX på ATi grafikkort? Någon/några månader sen kanske. Så helt stängd är väll inte standarden?

http://www.tomshardware.com/news/nvidia-physx-ati,5764.html

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Det var väll inte länge sedan Sweclockers gjorde en nyhet om den där snubben som lekt med Cuda och fått igång PhysX på ATi grafikkort? Någon/några månader sen kanske. Så helt stängd är väll inte standarden?

http://www.tomshardware.com/news/nvidia-physx-ati,5764.html

Nej physx är ingen stängd standard,åtminstone inte för dom som har ett fristående physx kort som jag har ,jag kör med senaste ati catalyst 8.12 och dom senaste nvidia physx drivers som finns:-))
För dom som inte köpte ett physx kort från ageia när det begav sig kan jag bara beklaga:(
Jag menar 1000 spänn är ju en skitsumma om du vill vara framtidssäker som många gnäller om här,konstigt att dom inte köpte ett äkta fysik kort när det fanns som jag gjorde:))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Det var väll inte länge sedan Sweclockers gjorde en nyhet om den där snubben som lekt med Cuda och fått igång PhysX på ATi grafikkort? Någon/några månader sen kanske. Så helt stängd är väll inte standarden?

http://www.tomshardware.com/news/nvidia-physx-ati,5764.html

Jo den är stängd. bara för att den är stängd betyder det inte att det inte går att hacka... För om du tittar på licensensen så får antagligen inte ATI stödja detta officiellt genom att inkludera i drivrutinerna.. Och den här "snubben" har antagligen fått på fingrarna av Nvidia. Eller har han gjort några fler framsteg?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Två olika kort för fysik samt grafik är också vad vi efterfrågar.

Varför?

Permalänk
Medlem

Sen när är inte DX11 slutet och proprietärt?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Klart denna kommer att gå, nVIDIA gör som vanlig, vill ha betalt för precis allt, även från dom som använder det i sina spel (hoppas jag har fel där)

AMD har ju sponsrat spel som är optimerade för deras produkter, eller gjorde det förr..
Om ni har spelet Trespasser så är det bara att vända på kartongen så ser ni AMD märket glänsa ensamt där.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Jo den är stängd. bara för att den är stängd betyder det inte att det inte går att hacka... För om du tittar på licensensen så får antagligen inte ATI stödja detta officiellt genom att inkludera i drivrutinerna.. Och den här "snubben" har antagligen fått på fingrarna av Nvidia. Eller har han gjort några fler framsteg?

Han ska faktiskt ha fått hjälp av Nvidia, dock ej av AMD. Det har varit fullständigt tyst ett bra tag nu så jag antar att han blev stoppad av AMD. AMD vill inte stödja CUDA troligtvis mest därför att de inte kommer att få vara med i utvecklingen av verktyget och det säger sig ju själv att det är dåligt.

http://www.ngohq.com/news/14219-physx-gpu-acceleration-radeon...

http://gizmodo.com/5023150/nvidia-helping-modders-port-physx-...

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wazza
Jag säger som Godfrey Cheng:

"If it is optional eye candy, GPU physics will not gain traction."

Instämmer. AMD har helt rätt i det de säger. Det behövs en gemensam standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Han ska faktiskt ha fått hjälp av Nvidia, dock ej av AMD. Det har varit fullständigt tyst ett bra tag nu så jag antar att han blev stoppad av AMD. AMD vill inte stödja CUDA troligtvis mest därför att de inte kommer att få vara med i utvecklingen av verktyget och det säger sig ju själv att det är dåligt.

http://www.ngohq.com/news/14219-physx-gpu-acceleration-radeon...

http://gizmodo.com/5023150/nvidia-helping-modders-port-physx-...

Han anställdes av Nvidia, sen blev det tyst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nvidia måste ju tvingas öppna ngt som tex. inte med SLI. Om man inte bryter deras arm så får man inget ur med. Tex. är deras hårvaruaccelerering för HDvideo encoding som inte är öppen. Kostar pengar. Medan ATI's/AMD's är gratis.

mfm Öppet för alla spelutvecklare och för de som gör spelare för video som jag fattat det. Så det är väl "semi"öppet. Medan CUDA, SLI och dereas encoding av video (vad heter det) är stängt bara för dem.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
den här "snubben" har antagligen fått på fingrarna av Nvidia.

Av vad jag läst så berömde Nvidia honom och jag tror han till och med blev anställd av Nvidia (eller iallafall erbjuden att komma och jobba hos Nvidia).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Nvidia måste ju tvvi gas öppna ngt som tex. inte med SLI. Om man inte bryter deras arm så får man inget ur med. Tex. är deras hårvaruaccelerering för HDvideo encoding inte öppen. Kostar pengar. Medan ATI's/AMD's är gratis.

mfm Öppet för alla spelutvecklare och för de som gör spelare för video som jag fattat det. Så det är väl "semi"öppet. Medan CUDA, SLI och dereas encoding av video (vad heter det) är stängt bara för dem.

Så sant,att purevideo kostar pengar är ju bara en ren skitsnikfråga för nvidia,det är mycket därför jag gick över till ati igen eftersom nvidia är så jävla gnidna och vill ha betalt för mjukvara som man redan betalt för när man köpte kortet,att nvidia vill ha betalt en gång till för programvara som är gratis hos amd/ati säger väl allt för alla nvidiafans med 260 och 280 gtx blablabalanabala
MvH albanen....
Därmed kan man genast öka priset på alla nvidiakort direkt med minst 300 spänn och då är ALLA atikort mer prisvärda och presterar bättre för du behöver inte betala för programvaran på amd/ati kort:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför?

Varför inte? Låt säga att du sitter på ett 8800GTX men nu är sugen på att skaffa ett 4870X2. Då är det ju inte fel att kunna använda det gamla 8800GTX till fysik medan 4870X2 sköter grafiken? Sen när är större valfrihet dåligt?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Varför inte? Låt säga att du sitter på ett 8800GTX men nu är sugen på att skaffa ett 4870X2. Då är det ju inte fel att kunna använda det gamla 8800GTX till fysik medan 4870X2 sköter grafiken? Sen när är större valfrihet dåligt?

Flexibilitet är givetvis bra; man skulle lika gärna kunna vara utan kort och i så fall behöva köpa två istället för ett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Av vad jag läst så berömde Nvidia honom och jag tror han till och med blev anställd av Nvidia (eller iallafall erbjuden att komma och jobba hos Nvidia).

Ok, det kanske var ett lättare sätt att få honom att sluta göra grejer till AMD's fördel

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Varför inte? Låt säga att du sitter på ett 8800GTX men nu är sugen på att skaffa ett 4870X2. Då är det ju inte fel att kunna använda det gamla 8800GTX till fysik medan 4870X2 sköter grafiken? Sen när är större valfrihet dåligt?

Visst, det låter inte helt dumt - men tänkt på hur osmidigt detta är i form av ett effektivitetsperspektiv... mycket effekt går till absolut ingenting och det är i det stora hela en mycket primitiv lösning.

Idag, med Havoc, kan man trots allt göra avancerade fysikuträkningar utan att stressa processorn allt för mycket. Det finns några extremt fysiktunga moment ur Half Life 2: Episode Two som verkligen spöar allting som predikats med Crysis och diverse PhsyX-presentationer.

Att Nvidia tror att fysiken kommer revolutionera spelindustrin så är dem ute och snurrar. Half Life 2 implegmerade en ny fysikstandard som inte funnits tidigare, men i grunden är det just en standard idag - knappast en revolution när dem kommer med dyra och osmidiga lösningar för spel byggda ENBART runt fysik.

AMDs respons på detta hela känns mycket rimlig - de ser på marknaden för vad det är, men jobbar samtidigt med teknik ifall ändringar skulle ske.

Permalänk
Medlem

Det blir sony o pyttemjuk o andra konsolfabrikörer som tjänar på stängda standarder. Varför bråka med mjuk/hårdvara o köpa dyr uppgradering bara för att spela spel när en kan skaffa sig en konsol?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Instämmer. AMD har helt rätt i det de säger. Det behövs en gemensam standard.

Instämmer även jag, troligtvis fruktansvärt begränsande idag att speltillverkare får göra bedömningen om det värt besväret att koda fysik som enbart halva (drar till med en siffra) marknaden kan nyttja... Det blir ju mer motiverande att lägga ner tid och resurser om man med största säkerhet vet att det kommer nyttjas och uppskattas och istortsett alla som köper spelet och inte enbart folk med Nvidia och Ageiakort.