Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, precis som alla andra så fick jag titta och tänka efter för att upptäcka vilket finger jag använder. Det är iaf vänster tumme. Blev jobbigt att skriva nu när man fick sitta och tänka efter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag använder båda tummarna beroende om den senaste bokstaven jag skrivit skrivs med vänster eller höger hand. tex. slutar jag ett ord med s så använder jag vänster tumme och slutar ordet med l så blir det höger tumme.

+1

Permalänk
Medlem

Enbart vänster tumme. Smidigast helt klart möjligt att jag vid något tillfälle även använt höger tumme.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Vid vanlig skrivning av text så vilar alltid min högerhand på tangentbordet med tummen på space och lillfingret på shift.
Den enda gången jag använder vänster hand för space eller shift är när jag skriver med en hand (är vänterhänt och har ingen koordination alls när det gäller att skriva enhänt med höger hand)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skiftar mellan vänster tumme och höger pek/långfinger beroende på vilken som ligger närmast.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

vänster tumme ^^

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vänster tumme

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk

vänster tumme vid spel , när jag skriver så är det höger pekfinger

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade väldigt svårt att ens lägga märke till vilka fingrar jag använde, skrivningen liksom frös när jag försökte tänka på fingrarna samtidigt. Jag använder i alla fall mest höger pekfinger, men också höger tumme och vänster tumme, beroende på vad dom andra fingrarna har slutat på för tangent.

Permalänk
Medlem

Höger tumme är det som går varm här vid skrivande av reguljär skrift kan jag nog sluta mig till efter ett par minuters empirisk forskning. För home/end/etc är det vänster ringfinger som brukas. Använder mig uteslutande utav höger skifttangent efter att ha haft vänster skifttangent som push-to-talk-key alltför ofta och använder alltid det numeriska tangentbordet när jag ska skriva mer än en siffra åt gången.

Vad mer kan önskas veta om mitt tangentbordsbrukande tro?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det skiftar mellan höger och vänster tumme. Höger tumme om senaste tangenten jag slog ned var på vänstra sidan av tangentbordet och vänster tumme om senaste tangenten jag slog ned var på högra sidan av tangentbordet.

Permalänk
Medlem

jag brukar använda mestadels höger tumme märker jag nu när jag skriver den här texten.

Men röstar på blandat då jag alltid använder vänster tumme vid spel.
Oftast blandar jag med vänster och höger tumme när jag skriver.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Höger tumme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
varför skulle det vara ineffektivt? jag använder både höger pekfinger och vänster tumme. kan inte säga att något av dom är snabbare än det andra, och måste jag det är pekfingret snabbare.
tycker du själv att det är ineffektivt att använda Pekfingret till bokstaven N och B ?

Att man använder tummarna för space visar ju på att man har en bra handsättning på tangentbordet. Att man sedan skriver N och B med pekfingrarna istället tyder på samma sak Utnyttjar man alla fingrar på handen så kan man skriva mycket fortare och effektivare efter lite träning.

Ont: Jag använder vänster tumme. Av någon anledning nästan aldrig höger Kanske blir ändring på det då jag tänkt köpa ett Microsoft Natural Ergonomic Keyboard.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Ja min höger tumme vilar hela tiden när jag skriver. Vänster är ju alltid över spaceknappen så det finns ju ingen anledning till att använda något annat. Varför pekfingret liksom?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

verkar vara så att jag använder högre pekfinger mest, till spel brukar vänstertumme användas.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Vänster pekfinger, precis som alla andra tangenter.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vänster pekfinger, precis som alla andra tangenter.

You've done it again

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Bara höger tumme här.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Trodde jag skrev med vänster tumme med det verkar uteslutande vara höger tumme. Var verkligen tvungen att kolla som många andra här. Nej, vänta... märkte att jag använde vänster nu en gång. Verkar som jag använder vänster tumme mellan meningarna och höger i meningarna (mellan orden alltså). Ok, då vet jag det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Mest höger tumme. Använder bara vänster tumme när jag följer en punkt eller komma-tecken med space.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Vänster tumme leder ganska stort i vilket fall.

Permalänk
Musikälskare

Vänster tumme

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag använder båda tummarna beroende om den senaste bokstaven jag skrivit skrivs med vänster eller höger hand. tex. slutar jag ett ord med s så använder jag vänster tumme och slutar ordet med l så blir det höger tumme.

Öhm. L och S ligger ju precis bredvid varann?

Jag använder för övrigt höger tumme, förutom vid spel.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk

Inte på ett normalt tangentbord Den där varianten är ju bara ren ondska!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Öhm. L och S ligger ju precis bredvid varann? http://www.users.one.se/liket/svorak/svorak.gif

Jag använder för övrigt höger tumme, förutom vid spel.

ehh vad har du för tangentbord som ser ut sådär??

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

När jag skriver använder jag höger tumme, vid spel använder jag höger handflata för space ( vänsterhänt )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Inte på ett normalt tangentbord Den där varianten är ju bara ren ondska!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
ehh vad har du för tangentbord som ser ut sådär??

Oj.. använder folk fortfarande qwerty? Det har funnits en sjukt mycket bättre layout i över sjuttio år nu.. känns som att det är på tiden att folk byter snart.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk

hmm ska skriva lite så jag upptäcker vad det är

under den korta texten där uppe hann jag använda båda tummar och höger pekfinger

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Röstade "Vänster tumme", för det var vad som kändes naturligt, men nu när jag testar lite ser jag att jag precis som någon annan skrev använder olika beroende på vilken bokstav jag skriver innan.