Permalänk
Medlem

tack så mycket! jag har redan gjort några saker där, och jag kände faktist att firefox öppnas snabbare, samma sak med msn

Visa signatur

Gigabyte P45-DS4 | Corsair 520W Modulärt | 2x 1 GB OCZ DDR2 @ 1066 Mhz | Intel Core Duo E8500 | ATI Saphire HD4870 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
Skulle rekomendera att du körde Fat32 istället för NTFS. Den blir lite snabbare då.

Menar du att just kombinationen SSD+winXP+Fat32 är bäst? För en sak är säker, rent allmänt så är det tveklöst så att man ska använda ntfs till winXP.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Menar du att just kombinationen SSD+winXP+Fat32 är bäst? För en sak är säker, rent allmänt så är det tveklöst så att man ska använda ntfs till winXP.

Japps, iaf EEE 900:ans SSD disk. Den är ju redan såååå grymt slö. Då jag redan provat allt som går att prova så är FAT32 snabbare än NTFS i det här fallet

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Kör win2k på min och det funkar klockrent. Har datorn i bilen och kör Ms autoroute, kopplat in en bt-dongle kopplad till min bt-gps samt en huawei dongle från tre. Surfar och navigerar samtidigt. Funkar hur smidigt som helst. Kört XP också men de "laggade" mer och ubuntu hittade jag inget GPS program till. Läste också precis en artikel om att SSD funkar bäst i win2k.

Dagens tips: Installera win2k och bli nöjd

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Kör win2k på min och det funkar klockrent. Har datorn i bilen och kör Ms autoroute, kopplat in en bt-dongle kopplad till min bt-gps samt en huawei dongle från tre. Surfar och navigerar samtidigt. Funkar hur smidigt som helst. Kört XP också men de "laggade" mer och ubuntu hittade jag inget GPS program till. Läste också precis en artikel om att SSD funkar bäst i win2k.

Dagens tips: Installera win2k och bli nöjd

/R

Tja, Är datorn snabb i uppstart? för jag har Xp på min Asus 900 och det tar ungefär 2min att starta upp den helt och hållet och det är väldigt jobbigt.
Sen så hur fick du tag i drivrutiner till win2k? :), för om det flyter på bättre så är det win2k som man ska använda :),

Mvh/Oskar

Visa signatur

• Asrock N68-S • AMD Athlon2 X3 435 2,9Ghz • Corsair 2GB 667MHz • HD 320Gib • Radeon 1650x pro •

Permalänk

Någon som testat köra detta?

http://www.linpus.com/products_1.php

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Någon som testat köra detta?

http://www.linpus.com/products_1.php

De flesta som köpt en AA1 Skulle mycket hellre köra ubuntu netbook remix

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
De flesta som köpt en AA1 Skulle mycket hellre köra ubuntu netbook remix

Var laddar man ner det?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Var laddar man ner det?

Tror det används av eeebuntu http://www.eeebuntu.org/

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Tja, Jag har funderat på att uppgradera ram-minnet på min Asus 900 till 2Gb och då undrar jag hur stor skillnad det blir, och vad man märker för skillnaden.
Mvh/Oskar

Visa signatur

• Asrock N68-S • AMD Athlon2 X3 435 2,9Ghz • Corsair 2GB 667MHz • HD 320Gib • Radeon 1650x pro •

Permalänk

Någon här som kommit fram vilket OS som är bäst på denna maskin?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Någon här som kommit fram vilket OS som är bäst på denna maskin?

Hur långt är ett snöre?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk

Men någon borde ju ha testat lite olika os på denna maskin och kommit fram till vilket som funkade bäst

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Tycker att Xandros funkar bäst, sen EEEubuntu och sist Wndows XP.

Dock så räkar jag bort Vista då det är lite för seeeegt för EEE:n.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Edit: Det var inget...

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Kan eee 900 passa som en miniserver med mysqli, apache eller liknande och lite torrents?
Kanske som en Spotify-player till stereon också?

Hur mycket klarar den av samtidigt och vilket OS skulle isåfall passa?

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Det finns många åsikter om vilket OS som fungerar bäst.

Grundproblemet är skrivhastigheten på SSD-disken.
Det finns "hyllmetrar skrivna" om alla trick som finns för att
snabba upp datorn baserat på att komma runt det problemet.
Man dirigerar om loggfiler till ramdisk, ser till att minimera sådant som
genererar mkt disktrafik, osv. Om man gör allt det där så kan man
komma fram till en rätt väl fungerande dator.
Nu har det börjat komma snabbare SSD-diskar på marknaden också
så den som vill betala nästan en tusenlapp till kan få dessa små Eee-modeller att prestera påtagligt bättre genom att byta SSD. Men det är bara något för den som är datorkunnig och ganska bemedlad. Vill man inte alls rota i dessa problem är mitt grundtips att välja ett fabrikat/modell med konventionell hårddisk. Dvs allt fungerar som man vill från första början
och totalpriset blir inte högre.

Nu är detta ett temporärt problem. Snart kommer troligast alla smådatorer som säljs att komma med mkt snabbare SSD-minnen som t om utklassar vanliga hårddiskar i snabbhet. Men det tröstar inte den som redan köpt en liten Eee med långsam disk. Man får då hoppas att man tillhör den kategori som tycker datorn är bra som den är; eller de som finner stor glädje i att själv förbättra sin dator på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Men någon borde ju ha testat lite olika os på denna maskin och kommit fram till vilket som funkade bäst

Jag har kört Xandros, ubuntueee, WinXp och Win2k. Win2k och XP funkade allt enklast i dock så är allt smidigare i win2k så det kör jag nu.

Vad gör jag med datorn? Jag surfar via Wlan eller 3g-puck, kör MsAutoroute med en Bt-dongle och BT-GPS funkar riktigt bra. Spotify med 3g-pucken funkar kalas och vi spelade julsånger hela vägen till Gävel från Stockholm med bra resultat.
Win2k vann för mig och alla XP drivisar funkar i 2k så det är klart det bästa för mig iaf.

/Robin

Permalänk
Medlem

Ett tips för att få upp hastigheten på den inbyggda disken om man kör XP är att formatera den FAT32 istället för NTFS. Detta gör förvisso att man går miste om en del funktioner som NTFS ger men å andra sidan så är min XP inloggad och klar (ingen diskaktivitet) 19 sekunder efter att jag slagit på datorn. Alla program och menyer reagerar betydligt snabbare än med NTFS. Lite tråkigt men vill man få lite fart på den så var det enda sättet om jag skulle ha XP. Nu har jag beställ en Runcore 32GB SSD med läs och skrivtal 75/55 istället för orginalets 20/7 (uppmätt). Betalade 800kr för den och det ska nog få fart på maskinen.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GauntMan
Ett tips för att få upp hastigheten på den inbyggda disken om man kör XP är att formatera den FAT32 istället för NTFS. Detta gör förvisso att man går miste om en del funktioner som NTFS ger men å andra sidan så är min XP inloggad och klar (ingen diskaktivitet) 19 sekunder efter att jag slagit på datorn. Alla program och menyer reagerar betydligt snabbare än med NTFS. Lite tråkigt men vill man få lite fart på den så var det enda sättet om jag skulle ha XP. Nu har jag beställ en Runcore 32GB SSD med läs och skrivtal 75/55 istället för orginalets 20/7 (uppmätt). Betalade 800kr för den och det ska nog få fart på maskinen.

vad är det man går miste om när man använder FAT32 istället för NTFS?

Permalänk

Med fat32 kan man bara skriva filer som är högst 4GB (om jag minns rätt nu vill säga). Det innebär att du inte kan skriva en dvdfilm som är ca 4,5 GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Med fat32 kan man bara skriva filer som är högst 4GB (om jag minns rätt nu vill säga). Det innebär att du inte kan skriva en dvdfilm som är ca 4,5 GB.

Helt korrekt, under förutsättning att DVD-filmen är en ISO eller om du måste göra en tillfällig image först, annars går det bra då DVD-filmer är uppdelade i filer om 1GB. 4GB är gränsen för filstorlek i FAT32 men å andra sidan kanske det inte är så vanligt att man håller på med dylika filer på en EEE med tanke på det begränsade utrymmet. Det finns dock inget som hindrar dig att ansluta en extern hårddisk som är formaterad med NTFS och då kan du ha dina stora filer på den.

Mer om de olika filsystemen finns att läsa hos M$:

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/expert/russel_...

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Fan mår helt fuckat lyckats ta bort garantin och pajat tangentbordet :(:(:(

känner mig helt dum i efterhand varför försökte jag inte ta bort tangentbordet före garanti lappen?

så vad skall jag göra? skruva ihop den gå till elgiganten och försöka byta den eller leta upp var man kan köpa lösa tangentbord... har bara haft den själv ca 1 månad,,, eller gå till affären och säga nåt i stil jag har inte hunnit pröva den innan men jag köpte den begagnad för ca 3 veckor sen och skylla att det var förra ägaren som gjorde det... vet att man inte får på detta forumet uppmana till brott etc...

mvh ledsen donic...

gäller asus 900.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
Fan mår helt fuckat lyckats ta bort garantin och pajat tangentbordet :(:(:(

känner mig helt dum i efterhand varför försökte jag inte ta bort tangentbordet före garanti lappen?

så vad skall jag göra? skruva ihop den gå till elgiganten och försöka byta den eller leta upp var man kan köpa lösa tangentbord... har bara haft den själv ca 1 månad,,, eller gå till affären och säga nåt i stil jag har inte hunnit pröva den innan men jag köpte den begagnad för ca 3 veckor sen och skylla att det var förra ägaren som gjorde det... vet att man inte får på detta forumet uppmana till brott etc...

mvh ledsen donic...

gäller asus 900.

http://www.asusparts.eu/

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersB
http://www.asusparts.eu/

ok tackar vänligt någon som beställt där ifrån förut? inte så lätt kan inte direkt låna farsans kort för o handla då märker han ju att jag varit klåfingrig är 19 borde ju kunna skaffa internetbank.... måste åka till banken nu också ;).

och vilket skall man ha står det på tangentbordet jag har...

har en vit 900... står nordic keys borde gå och färgen är chikony white?

mkt frågor.. lugnat ner mig lite tack för snabbt svar.

Permalänk

Vill bara säga att jag är mkt nöjd med min 900:a , skriver detta med den liggandes i soffan.

Installerade en Nlite:ad version av XP på FAT32 och det funkar klockrent, förstår mig inte på alla som skriker över hur seg denna datorn är med xp. Allting går minst lika snabbt som på min stationära som är en relativt ny burk (bortsett från tunga program och spel, men det är völ uppenbart)

Jag spelar enkelt Mafia, Commandos 3, Sim City 4, Medal of Honor Allied Assault o.s.v

Köpte till ett 16 gig SDHC kort som också funkar utmärkt som extra hårddisk har nu 32 gb samanlagt.

Batteritiden kan jag inte klaga på.. 2.5 timmar med (trådlöst internet, youtube, open office , spel som maffia) i full gång.

// Stennöjd ägare av en vit 900 eee för 1900 kr ....

Permalänk

En fråga om Asus EEE 900 med orginal OS Xandros. Kan man installera nya program på den? Är sugen på att installera en ftp klient. Går det?

Om det går hur gör man då? Finns det någon funktion för att installera nya program?

Och är det någon som vet hur man installerar firefox 3 på Xandros?

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk

Re: Win2k

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrIiLlE
Var kan man tanka win2k någonstans ifrån? Googlade lite men fick inte fram något relevant

/C

Är inte "win2k " windows 2000?

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Win2k

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Är inte "win2k " windows 2000?

Ja det är windows 2000 , men Windows xp funkar också

Visa signatur

• Asrock N68-S • AMD Athlon2 X3 435 2,9Ghz • Corsair 2GB 667MHz • HD 320Gib • Radeon 1650x pro •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GauntMan
Ett tips för att få upp hastigheten på den inbyggda disken om man kör XP är att formatera den FAT32 istället för NTFS. Detta gör förvisso att man går miste om en del funktioner som NTFS ger men å andra sidan så är min XP inloggad och klar (ingen diskaktivitet) 19 sekunder efter att jag slagit på datorn. Alla program och menyer reagerar betydligt snabbare än med NTFS. Lite tråkigt men vill man få lite fart på den så var det enda sättet om jag skulle ha XP. Nu har jag beställ en Runcore 32GB SSD med läs och skrivtal 75/55 istället för orginalets 20/7 (uppmätt). Betalade 800kr för den och det ska nog få fart på maskinen.

Vart beställde du SSD disken ifrån?