TIC TAC TOE QBASIC version???

Permalänk

TIC TAC TOE QBASIC version???

Hej allihop!

Jag letar efter en textbaserad version av TIC TAC TOE (luffarschack), till bärbara dator VIKTOR V86P. Den har en 80C86 på 4,77 Mhz, med monokrom skärm som bara tar text.
Jag har hittat en version som fanns i en bok här hemma, men den buggar för j***la mycket och datorn slumpar bara rutor. Så den är utesluten. Och jag har sökt på google men där finns nästan bara färg/grafikversioner av det.
Så är det någon som har ett eller har någon länk till ett? Var kan jag hitta en sådan version av spelet?

:EDIT:

Förlåt, jag sa fel...
Jag tror den har en grafikupplösning på 640*200 pixlar.

Här är en länk till den också>
http://www.datasalen.se/Utstallning/Data/Victor/victor%20v86p...

:EDIT2:

Det är okej med en icke basic version också, men det är bäst med basic. För då kan jag ändra så som jag vill ha det...

//Joel

Permalänk

skriv en egen?
det e ju inte monga rader kod.

Visa signatur

Hej

Permalänk

Jo visst, men jag har inte lärt mig så mycket i qbasic än så länge. Jag skulle kunna programmera ett för två spelare... Men jag vill ha AI så jag kan spela mot CPU:n och det blir betydligt svårare...

//Joel

Permalänk

Jag har skrivit i både c++ och qbasic med AI för tre i rad.
Jag har tom programmerat en robot som spelar 3 i rad på en whiteboardtavla med QBASIC med AI.
AI:n är busenkel.
Om du kodar enligt några regler så kan ingen vinna över den.

Typ:
Kan jag vinna? Gör det draget!
Kan motståndaren vinna? Blockera
Är mitten ledig? Ta den
Är ett hörn ledigt Ta det!
Är en sida ledig? Ta den!

Börja med det och se om du kan vinna, om du vinner så programmerar du om den så den "ser" det draget och blockerar dig.

Jag gjorde själva koden för ai:n med 95% if satser så kan du hur en if sats funkar med AND och OR och () så är det enkelt.
Det blir dock lättare om du har ett papper framför dig som du målar planen på och siffror och sådant.

Sen kan du lägga in så man kan köra dator mot dator och göra en replica på wargames slutscen.

Visa signatur

Hej

Permalänk

IF AND och OR kan jag men det här fattar jag inte te.x. A$(3) ?
Vad menas 3:an med???

Jag har tänkt vidare med HUR jag ska programera och nu fattar jag.

På ett ungefär:

Om jag börjar med att sätta te.x. X på "2" på planen så sätts ett värde (te.x. A$ = 1) för "2" på planen.
När datorn ska sätta O nånstans på planen så kollar han först värdet på det ställe han ska sätta. Om värdet skulle vara te.x. A$ = 1 (upptaget) så väljer han en annan plats. Om värdet skulle vara A$ = 0 (ledigt) så sätter han där.
Om jag sedan sätter mitt X bredvid det första X:et så kollar han om jag försöker vinna. Isåfall så blockar han mig. Om inte så sätter han sitt O nånstans bredvid sitt eget första O.
Och så vidare...

Detta var bara en liten bit av spelet, resten tror jag att jag har fattat nu.

Kan detta fungera???

När jag ändå frågar så undrar jag hur jag slumpar ett tal som sätts på te.x. A$???

- Det som är kul med detta spel är att det aldrig går att vinna. Det blir alltid oavgjort. Om man inte slarvar förstås. -

Dina programmerings-anvisningar hjälpte!

:EDIT:
Jag har märkt att jag kanske har satt detta inlägg i fel forum...

Den skulle nog kanske vara i Spel och mjukvara --> Programmering och digitalt skapande forumet...

/Joel

Permalänk
Medlem

Kan vi få koden? lite skojj att läsa tycker jag

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk

mm, okej. Men det kanske tar ett tag innan det blir klart. Vi har mycket att göra i skolan just nu, men snart så! =D

Började redan idag med AI:n. Tack för svaret hur jag skulle göra victor_passe!

//joel

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se koden på själva spelet, utan AIn också.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk

Du får koden och den compilerade versionen av spelet. Spelet compileras då i Qbasic 7.1.